Trenger du ekstra forsikring når du leier bil?
Hvilke forsikringer må du å ha for å kunne kjøre leiebil trygt i utlandet?
Leiebilselskapene oppgir ofte priser uten forsikring. Vilkårene kan variere fra selskap til selskap og over landegrensene. Det er lett å bli usikker – og føle seg lurt hvis sluttregningen blir mye høyere enn forventet.
Kommunikasjonssjef Christian Haraldsen i Gjensidige understreker at det i stor grad er opp til hver enkelt å vurdere risiko.
– For mange koker det nok i stor grad ned til spørsmålet om hva de trenger for å kunne sove godt om natten, påpeker han.
Ifølge Haraldsen er dette regel nummer én: Leiebilforsikringen må dekke det samme som forsikring av en nyere bil her hjemme. I tillegg er det smart å ordne forsikring av leiebilen før avreise. Da kan du gjøre dine valg i ro og mak, i stedet for å bli usikker og stresset når du står i skranken.
– I tillegg er det viktig at du får dokumentene på et språk du forstår. Hvis du har spørsmål, er det også en fordel at selskapet har kundeservice i Norge, fortsetter han.
Alltid ansvarsforsikring
Ansvarsforsikring må du ha. Den skal minimum dekke skader du kan bli ansvarlig for på andre gjenstander og mennesker.
– Ansvarsforsikringen – Third Party Liability – er lovpålagt og skal være inkludert i prisen du får oppgitt. Det er likevel lurt å sjekke dette på forhånd, sier Haraldsen.
– I Norge dekker ansvarsforsikringen også deg som sjåfør og passasjerer dine. Sjekk om dette også er tilfellet i landet du befinner deg i. Kjøp eventuelt en tilleggsforsikring slik at dette er på plass.
Anbefaler full kasko
I tillegg til ansvarsforsikringen bør du kjøpe kaskoforsikring, anbefaler Haraldsen. Prinsippet er det samme i andre land som i Norge: Uten kasko kan det bli dyrt å kollidere.
– Som regel er kasko inkludert i prisen hos europeiske selskaper, men ikke alltid. Du bør derfor sjekke ved bestilling om kasko må velges som tillegg, eller om det er inkludert i den prisen du får oppgitt, påpeker kommunikasjonssjefen.
Takker nei til tilleggsforsikringer
Du kan også få tilbud om en rekke andre forsikringer, som veihjelp ved selvforskyldte uhell, skader på glass og dekk og skader på interiøret i bilen.
– Selv takker jeg nei til slike forsikringer, fordi jeg synes prisen er uforholdsmessig høy i forhold til risikoen. Jeg tar heller ekstraregningen hvis jeg opplever slike problemer. Men dette må du vurdere selv ut fra hva du trenger for å kunne sove godt om natten, sier Haraldsen.
Du kan ikke forsikre deg mot bøter. De må du betale selv. Vær oppmerksom på at leiebilselskapet kan legge på et administrasjonsgebyr som kan overstige selve boten. En bot som i utgangspunktet er lav etter norske forhold, kan fort bli dyr.
Dekker hele egenandelen
Mange leiebilselskaper opererer med en ekstra egenandelsforsikring (Collision Damage Waiver (CDW) eller Collision Damage Insurance). Denne kan være vanskelig å skille fra ordinær kasko.
– Det er her mange feriegjester føler presset. De blir forespeilet en stor egenandel ved kaskoskader og tør ikke annet enn å kjøpe en tilleggsforsikring, sier Haraldsen.
Mange slipper egentlig å ta stilling til dilemmaet. Du bør sjekke om forsikringsselskapet ditt dekker hele eller deler av egenandelen ved kaskoskader på leiebil.
– Hvis du har forsikringen Reise Pluss i Gjensidige, dekker vi hele egenandelen – uansett beløp, opplyser Haraldsen.
Forsikring mot egenandel kan være smart hvis ...
Hvis egenandelen er større enn det beløpet reiseforsikringen din dekker, kan du vurdere en CDW.
– Men vær oppmerksom på at prisen for en CDW er relativt høy sammenlignet med størrelsen på egenandelen forsikringen skal beskytte deg mot, sier Haraldsen
Leie bil i USA
Skal du leie bil i USA, bør du sette deg ekstra godt inn i forsikringssystemet. Det er ganske annerledes enn her hjemme, ifølge kommunikasjonssjefen.
– Ofte er ikke forsikring inkludert i leieprisen utleiere opererer med. I tillegg varierer reglene mellom statene. Hvis du planlegger å krysse grenser, må du forvisse deg om at forsikringen du kjøper i én stat også gjelder i andre, sier Haraldsen. Han legger til at dette også er tilfellet ved kryssing av landegrenser i Europa.
I USA kan ansvarsforsikringen ha en beløpsgrense som er så lav at det er nødvendig med en såkalt ALI (Additional Liability Insurance) eller SLI (Supplemental Liability Insurance). Men selv denne kan ha en beløpsgrense som kan variere mellom leiebilselskapene.
– Det er dessverre ikke mulig å gi krystallklare råd som gjelder i alle situasjoner. Derfor er det så viktig å ordne forsikring før du reiser, mens du har tid til å orientere deg, forklarer Haraldsen.
Kjøp ulykkesforsikring
Haraldsen anbefaler alle å kjøpe en ordentlig ulykkesforsikring i sitt norske forsikringsselskap. Hvis fører eller passasjerer blir ufør som følge av en ulykke, vil det i mange land være mindre å hente fra leiebilforsikringen enn fra en norsk ulykkesforsikring.