Meld skade, tap, avbestilling og sykdom på reise
Meld saken raskt og enkelt på nett. Her får du også svar på ofte stilte spørsmål om forsinkelser, bagasje og avbestilling.
Er du i utlandet og har behov for hjelp? Ring vår døgnåpne alarmsentral på telefon +45 88 24 73 00.
Slik bruker du reiseforsikringen din
- Finn frem fødselsnummer for alle det gjelder, og dato for hendelsen.
- Logg inn og meld saken. Gjelder det avbestilling, kan du registrere saken når du vet hva du får refundert av reise- eller flyselskap.
- Følg saken og skriv til skadebehandleren din.
- Vi ordner resten. Det kan ta opptil 4 uker før saken din er behandlet.
Du kan når som helst skrive til skadebehandleren din og laste opp dokumenter ved å logge inn – også hvis en pågående sak står som ferdigbehandlet.
Gjelder det en ny skadehendelse, kan du melde inn en ny skade.
Har du reiseforsikringen gjennom jobb?
Hvis du ikke allerede har lagt til reiseforsikringen, trenger du forsikringsnummeret til arbeidsgiveren din for å melde saken. Det finner du i forsikringsbeviset deres.
Knust skjermen på mobilen?
Ved knust skjerm eller annen skade på mobilen bør du melde skaden på innboforsikringen din, siden den dekker flere typer skader på mobil. Reiseforsikringen er best å bruke ved tyveri. Les mer om mobilskade.
Ofte stilte spørsmål
Kontakt reisearrangøren først for å avbestille. Når du registrerer saken hos oss, skal du oppgi hva reisen kostet, og hva du har fått tilbake av arrangøren.
Dersom sykdom forhindrer deg fra å reise, må du få legen din til å bekrefte dette.
Avbestilling på grunn av operasjon eller behandling som var planlagt da reisen ble betalt, dekkes ikke
Hvis bagasjen din ikke er kommet til rette etter 3 uker, kan du be flyselskapet om erstatning for tapt bagasje. Vi anbefaler at du gjør dette før du melder saken på reiseforsikringen. Hvis flyselskapet ikke dekker alt, vil vi vurdere erstatning for det som gjenstår.
Vi erstatter ikke tapt bagasje før den har vært borte i minst 6 uker, fordi vi opplever at bortkommet bagasje stort sett kommer til rette innen den tid.
Hvis bagasjen kommer til rette etter at vi har utbetalt erstatning, så tilhører den Gjensidige. Bagasjen må da sendes inn til et av våre kontorer, eller du kan beholde bagasjen ved å returnere beløpet vi har erstattet.
Vi dekker nødvendige merutgifter til reise/opphold for å innhente reiserute. Årsaken må være værforhold, teknisk/mekaniske feil, nødlanding eller trafikkuhell.
- Reise Pluss opptil 25 000 kroner per sikret
- Reise Ung opptil 25 000 kroner per sikret
- Student Utland opptil 5 000 kroner per sikret
Ved flyforsinkelse må du kontakte flyselskapet for å se hva du får igjen fra dem, før du registrerer saken hos oss.
Om bagasjen blir forsinket eller ikke kommer frem til reisemålet, dekker vi kjøp eller leie av nødvendige klær og utstyr.
Du må kontakte flyselskapets ankomstservice for å få en såkalt PIR-rapport. Denne rapporten må du ha for å få dekket innkjøpene dine, og må være tilgjengelig i forbindelse med saksbehandlingen. Innkjøpene må også dokumenteres, så ta vare på kvitteringene.
Beløpsgrensen varierer mellom forsikringene våre. Logg inn og se hvor mye som dekkes i forsikringsdokumentene dine. Husk at nødvendige medisiner må pakkes i håndbagasjen.
Bagasje som blir borte på vei hjem, dukker gjerne opp igjen. Har du ikke fått bagasjen tilbake i løpet av 6 uker, kan du melde tapet på reiseforsikringen.
Alle tyverier og ran skal politianmeldes, og det samme gjelder skadeverk. Du anmelder saken i landet hendelsen oppsto i.
Ved tap av bank- eller kredittkort må du ta kontakt med banken eller kortselskapet ditt.
Reiser som avlyses eller kanselleres som følge av konkurs, dekkes ikke av reiseforsikringen. Dette gjelder også tilgodelapper, cashpoints, vouchers eller lignende som går tapt som følge av konkurs.
Hva kan du selv gjøre?
Har du betalt reisen med kredittkort, kan du kontakte kortselskapet for å få refundert beløpet.
Kansellerte og innstilte reiser som skyldes streik, mangel på personale eller fly, dekkes ikke av forsikringen.
Hva kan du selv gjøre?
- Kontakt flyselskapet eller reisearrangøren for å avklare hva de kan bistå med. Du har krav på å få pengene tilbake for en kansellert reise. Alternativt har du krav på ombooking.
- Dersom du har bestilt hotell eller leiebil som du ikke får benyttet, må du kontakte hotellet, reisearrangøren eller utleiefirmaet for avbestilling eller ombooking. Dette dekkes ikke av reiseforsikringen.
- Du kan også kontakte Forbrukerrådet for råd og veiledning, eller kortselskapet dersom reisen er kjøpt med kredittkort.
Dette dekkes ikke av reiseforsikringen. Du har selv ansvaret for å ha nødvendige reisedokumenter i orden.
Hva kan du selv gjøre?
- Hvis du allerede har bestilt en reise, og ikke rekker å fornye pass eller nasjonalt ID-kort i tide, kan du ta kontakt med reisearrangør eller hotell for å avbestille eller ombooke til et senere tidspunkt. Eventuelle tap må du dekke selv.
- Ønsker du å bestille en ny reise nå, er det lurt å vente til du har fått fornyet pass eller ID-kort.
Forsinkelser grunnet mangel på personell og lange køer dekkes ikke av reiseforsikringen.
Hva må du selv passe på?
- Du må holde deg oppdatert på hva som gjelder for reisen din – både flyplassene og flyselskapene stiller krav til oppmøtetider.
- Hvis du likevel ikke rakk flyet, må du kontakte transportør eller reisearrangør for bistand.
Ja, forsikringen dekker mekling eller rettslige utgifter.
Reiseforsikringen dekker erstatningsansvar du pådrar deg etter å ha skadet andres ting i forbindelse med reise utenfor Norden.
For at vi skal kunne behandle saken din, anbefaler vi at du melder den inn til oss. Motparten kan også melde skaden til sitt eget forsikringsselskap.
Når du inn melder saken, bør du ha dette klart:
- Forklaringen din på hva som har skjedd. Forhold deg til fakta og overlat til oss å vurdere ansvar og skyld.
- Bilder av skaden.
- Kontaktinformasjon til motparten og eventuelle vitner.
Ikke alle ansvarsskader dekkes, for eksempel dekkes ikke skade på ting som tilhører nærmeste familie. Se vilkårene dine for fullstendig oversikt over hva som ikke dekkes.
Egenandel
Det er ingen egenandel.Hent reisekortet ditt
Med det digitale reisekortet ditt er du godt forberedt når du skal ut å reise. Om noe uforutsett skulle skje, kan du raskt og enkelt komme i kontakt med oss og få hjelp.
Savner du informasjon på denne siden?
Er det informasjon du ikke finner eller synes er uklar? Gi en tilbakemelding og hjelp oss med å gjøre denne siden enda bedre. Det tar bare et par minutter.
Hold deg oppdatert på reisen
Med Reiseklar appen fra Utenriksdepartementet kan du blant annet holde deg oppdatert på sikkerhetssituasjon, reiseråd og andre relevante opplysninger for nær 200 land. Du kan også registrere reisen din slik at UD kan komme i kontakt med deg dersom det oppstår en krisesituasjon der du befinner deg.