Bør du velge elbil som firmabil?
Fordelene med elektrisk firmabil har blitt færre de siste årene. Lønner det seg fremdeles?
I mange år har momsfritak, lave avgifter og skattefordeler gjort det gunstig å velge elektrisk bil. Nå endrer dette seg som følge av elbilavgifter og opptrapping av firmabilbeskatning for elbilbrukere.
– Når det gjelder elbil som firmabil, er fordelene helt klart mindre nå. Den store veksten de siste ti årene er i ferd med å flate ut, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Harald A. Møller AS.
– Hos oss ser vi at enkelte faktisk har gått tilbake til fossil firmabil etter at skattefordelen ble fjernet. Det sier litt om at vi fremdeles trenger drahjelp fra myndighetene hvis folk skal fortsette å velge elektrisk, sier Skovli.
Skatterabatten på elbil er borte
Med fullt momsfritak, ingen vektavgift og lave eller ingen bompengeutgifter, var det gode tider for elbilmarkedet frem til 2023.
Å velge elbil som firmabil ga også en betydelig skattemessig fordel. Før 2022 skattet de ansatte av 60 % av verdien på elbilen. I 2022 økte prosenten til 80 %, før rabatten ble fjernet fra 2023. Nå beskattes elbiler på samme måte som fossildrevne biler, altså basert på 100 % av bilens verdi.
Fordelen regnes ut ifra bilens listepris som ny, med to unntak: Når bilen er eldre enn tre år, og når kjøring i virksomheten utgjør 40 000 kilometer eller mer i året. Dersom ett av unntakene slår inn, justeres listeprisen til 75 %. Dersom begge slår inn, justeres den til 56,25 %.
Fordelen fastsettes til 30 % av listeprisen inntil 338 800 kroner, og 20 % av resterende listepris, forklarer Skatteetaten.
Andre grunner til å velge elektrisk
Når skattefordelene ved å velge elbil som firmabil er borte, er det mindre å hente i kroner og øre. Men det finnes andre grunner til å vurdere det likevel, ifølge Skovli.
– Mange arbeidstakere kjører elbil fra før. Når de foretrekker å kjøre elektrisk privat, forventer de å kunne velge elbil som firmabil.
Så mye som 93 % av norske elbilister oppgir nemlig at de er fornøyde eller veldig fornøyde med å kjøre elbil. Og de aller færreste ville valgt bort elmotoren dersom de skulle bytte bil, ifølge undersøkelsen Elbilisten 2024.
Stadig færre fossilbiler å velge i
Noen bedrifter legger føringer på hvilke biler de ansatte kan velge som firmabil. For eksempel kan det være mer aktuelt med fossilbil der det er lengre avstand mellom ladestasjonene og et kaldere klima.
Utviklingen i markedet vil også bidra til å påvirke valget. Det blir stadig færre fossilbiler på nybilmarkedet, og denne utviklingen forventes å fortsette. Noen bilprodusenter, for eksempel Volkswagen, tilbyr nå bare elektriske personbiler i Norge.
Forsikring av firmabil
Når du tilbyr firmabil til de ansatte, har du som arbeidsgiver ansvar for å tegne forsikring og betale for denne.
– I Gjensidige har vi ikke en egen elbilforsikring. Bilforsikringen vår er svært godt egnet for alle biler, uansett om den går på strøm, fossilt drivstoff eller begge deler, sier Espen Johansen, produktsjef for bil og næringsbil i Gjensidige.
Forsikringene delkasko, kasko og Pluss har ulike spesifikke dekninger for elbil/hybrid-bil, for eksempel plutselig og uforutsett skade på høyspentbatteriet, veihjelp ved flatt batteri og tyveri og skade på ladekabel.
Råd til deg som vurderer elektrisk firmabil
• Ta hensyn til brukeren av bilen og hvilket kjørebehov den enkelte har.
• Ikke velg fossilbil av gammel vane, eller fordi det virker enklest og greiest.
• Orienter deg godt om hva som finnes av elbiler i markedet. Utvalget er større enn mange tror.
Kilde: Øyvind Rognlien Skovli, Harald A. Møller AS
Sist oppdatert: