Kjører du uten tente baklys?
Visste du at nye biler kommer med mørklagte baklys som standard? Det er ingen god idé, mener UP og Trygg Trafikk. De ber deg tenne kjørelysene både foran og bak.
Du tror kanskje at kjørelysene foran og bak blir tent automatisk når du starter bilen? Slik har det ikke vært på nye biler siden før 2012. Da trådte et EU-direktiv om kjørelys i kraft i Norge.
– Bakgrunnen for regelen er EUs klimamål. Uten tente lys bruker bilen mindre strøm, noe som reduserer drivstofforbruket og utslippet, opplyser kommunikasjonsrådgiver Benjamin Strandquist i Bilimportørenes Landsforening.
Fire innstillinger
Kjørelys på biler er for øvrig ikke synonymt med nærlys lenger. De fleste nyere biler har såkalte DRL-lys – daytime running lights – som gjerne består av noen mindre diodelys foran på bilen. Det er kun disse som det er påkrevd å bruke i dagslys. Baklys er ikke påkrevd.
Innstillingen er ikke like på alle biler, men i mange tilfeller fungerer det slik: Når lysbryteren er i av-posisjon, blir enten ingen av lysene eller kun kjørelysene foran skrudd på når du starter bilen. I tillegg har bryteren innstillinger for parklys og nærlys.
I løpet av de siste årene har det kommet en fjerde funksjon: auto. I denne posisjonen vil baklysene og nærlysene skru seg på automatisk når det blir mørkt, for eksempel i en tunnel eller når det begynner å skumre. (På mange biler aktiveres også baklysene og nærlysene hvis vindusviskerne blir slått på.)
Gammel vane
Strandquist tror mange bilførere lar lysbryteren stå på «null» av gammel vane. I Norge har dette vært ensbetydende med kjørelys foran og bak siden tidlig på 1970-tallet.
– Vi oppfordrer bilforhandlerne til å opplyse om hvordan lysene fungerer. Samtidig bør du som bileier gjøre deg kjent med bilen din. Ta en runde rundt bilen og sjekk hva de forskjellige bryterinnstillingene innebærer, sier Strandquist.
UP- sjef Runar Karlsen : – Velg nærlys
Oppfordringen støttes av Utrykningspolitiet. UP-mener i tillegg at når det gjelder kjørelys, bør du overstyre automatikken.
– Det er helt lovlig å kjøre uten tente baklykter når det er lyst ute. Hvis lysbryteren har en «auto»-innstilling, kan du bruke den. Samtidig er det ditt ansvar å bruke lysene riktig når forholdene krever det. Derfor anbefaler vi deg å være på den sikre siden og aktivt velge kjørelys både foran og bak idet du setter deg bak rattet, sier Karlsen.
Han legger til at du kan risikere at automatikken ikke alltid oppfatter at vær- og lysforholdene tilsier tente baklys.
– Regn, tåke og overgangen fra lys til mørke kan være en utfordring for automatikken. I tillegg er det forskjell på hvor raskt systemene i ulike bilmodeller jobber. Det er uheldig hvis lysene kommer på for sent, ikke minst i tunneler. Da kan det oppstå farlige situasjoner, advarer Karlsen.
Hvis du kjører med mørklagte lykter når du egentlig skal bruke lys, kan det resultere i et forenklet forelegg på 2 550 kroner. Politiet skal likevel utvise skjønn.
– Vi vurderer hvert enkelt tilfelle. Inntrykket er at mange ikke er klar over at de kjører med mørklagte baklys. Og det er en del bilførere som har fått kjøre videre etter et lite kurs i bruk av bilens lysbryter, sier Karlsen.
Hjelper øyet å oppfatte fart
Trygg Trafikk skriver under på budskapet om at du må gjøre deg kjent med bilens funksjoner. For øvrig mener organisasjonen at trafikksikkerheten teller mer enn klimamål når det gjelder lys, forteller seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.
– Hvis du vet hvordan lysbryteren din virker og bruker «auto»-innstillingen, så er det greit. Vi mener like fullt at det er best å alltid benytte lysene i både front- og baklyktene, sier Johansen.
Han minner om at lys ikke bare hjelper oss å se og bli sett. Lys gjør det i tillegg enklere å skille et kjøretøy i bevegelse fra et som står stille.
– Tente baklykter bidrar dessuten til at øyet raskere oppfatter fartsendringer på biler som ligger foran i veibanen.