Tenk på dette når du skal langtidsparkere elbilen
Husk at elbilen har to batterier.
– Som regel er det helt greit å la elbilen stå ubrukt i en periode. Lad den til 50–80 prosent, så kan du fint være borte i en uke eller tre, sier Gjensidiges bilekspert Jan Fleinsjø.
Med andre ord: Skal du for eksempel på sommerferie, kan du nyte den uten å være bekymret for om det er liv i bilen når du kommer hjem. Batteriet taper bittelitt kapasitet mens du er borte, men det er null stress så lenge det har en del å gå på.
Men hva om du skal være lenge borte – for eksempel et halvt år? Da bør du nok ha en plan for bilen, mener Fleinsjø. Han gir en kort innføring i elbilenes batteripakke:
– Elbilen din har to batterier. Vanligvis snakker vi om det store batteriet som driver den elektriske motoren under kjøring. Men dette batteriet har også en lillebror – oftest et gammeldags blybatteri på 12 volt, forklarer Fleinsjø.
12-voltbatteriet trekker strøm når bilen er parkert
12-voltbatteriet blir ofte omtalt som startbatteriet. Men det er også helt avgjørende for mange funksjoner som er i drift når bilen er i dvale. For eksempel startsperren, dørlåsene, det elektriske håndbrekket, alarmen og systemet som lar deg overvåke bilen via mobilen.
– 12-voltbatteriet blir ladet under kjøring. Og i mange modeller får det strøm fra hovedbatteriet ved behov også når bilen er parkert. Derfor trenger du som regel ikke å tenke på dette batteriet – bortsett fra når det er snakk om «lang langtidsparkering». Da kan du risikere at det lades helt ut, sier Fleinsjø.
Det gjelder spesielt hvis du har en bil der 12-voltbatteriet ikke blir ladet når bilen er i dvale. Hos merkeforhandleren eller bilprodusentens kundeservice kan du få informasjon om hva som gjelder for din bil.
– Men vær oppmerksom på at 12-voltbatteriet også kan svikte i sterk kulde, akkurat som i bensin- og dieselbiler, eller hvis det er gammelt og «mett av dage». Produsentene anbefaler utskifting etter seks til åtte år, sier Fleinsjø.
La en bekjent lufte og lade mens du er borte
Det enkleste svaret på ladespørsmålet er å koble bilen til ladeboksen og enten forhåndsprogrammere ladesykluser eller «fjernlade» når bilens app viser at det er nødvendig. Men hvis du kan, bør du heller alliere deg med en bekjent, mener eksperten.
– En bil har godt av å bli brukt. Hvis du ikke skal kjøre den selv på flere måneder, er det smart å la noen ta den ut på en luftetur av og til. Det vil være bra for både klimaanlegget og bremsene – og for bremseskivene. Her danner det seg fort rust hvis bilen står i fuktige omgivelser, sier han.
I tillegg er det en fordel om bilpasseren også kan ta ansvar for å lade bilen, mener Gjensidiges ekspert.
– Boligen har overspenningsvern i sikringsskapet, og i bilen er det egne sikkerhetsmekanismer. Dette er imidlertid ingen garanti mot skader på bilen, for eksempel ved lynnedslag. Det er smart å unngå permanent tilkobling til ladeboksen i årstider og på steder med mye lyn- og tordenvær, sier Fleinsjø.