SOS-knapp montert i taket ved bakspeilet.

Vet du når du skal trykke på denne knappen i bilen?

Mange bruker SOS-knappen feil.

Tommy Uttakleiv i REDGO
Tommy Uttakleiv

Knappen har påskriften SOS eller eCall. Den er lett tilgjengelig mellom forsetene eller i midtkonsollen – eller i taket ved bakspeilet.

– Du skal bruke SOS-knappen i nødstilfeller. Det vil si hvis du må tilkalle nødetatene fordi du er innblandet i eller er vitne til en ulykke – eller hvis du eller en passasjer trenger øyeblikkelig medisinsk hjelp, sier administrerende direktør Tommy Uttakleiv i bilbergingsselskapet REDGO.

SOS-knappen, på engelsk eCall for «Emergency Call», inngår i et felles europeisk nødmeldingssystem. Det er montert i biler produsert i 2018 eller senere.

– Systemet setter deg i kontakt med nærmeste 110-sentral eller et assistansesenter som for eksempel REDGO. Her har bilprodusentene valgt forskjellige løsninger. Uansett kan du kommunisere med en operatør via bilens håndfri-system og bli satt over til nødetatene ved behov, forklarer Uttakleiv.

Tommy Uttakleiv i REDGO
Tommy Uttakleiv

Kobler seg opp automatisk ved en ulykke

Hvis du selv er innblandet i en ulykke, vil nødmeldingssystemet varsle automatisk. Det skjer når sensorer i bilen registrerer at airbagene er utløst. På den måten får du hjelp selv om du ikke er i stand til å trykke på knappen.

Systemet vil dele informasjon om kjøretøyets tilstand, hvor det befinner seg og hvor mange personer som er i bilen. Dette blir registrert av bilens GPS og sensorer i bilen, blant annet i festene for sikkerhetsbeltene.

– Dette er til stor hjelp, spesielt hvis du eller andre i bilen ikke er i stand til å snakke. Ut fra informasjonen kan operatøren danne seg et bilde av situasjonen og iverksette hensiktsmessige tiltak, sier Uttakleiv.

Bruker SOS-knappen feil

SOS-knappen skal kun brukes i en reell nødsituasjon. Ifølge REDGO-sjefen blir den ofte brukt til veihjelp i forbindelse med motorstopp eller mindre alvorlige uhell. Det er ikke formålet med denne knappen.

– Vi opplever en del falske alarmer. Hos REDGO kan vi luke ut disse før de når 110-sentralen. Men hvis alarmen går rett til 110, kan det i verste fall skape problemer. Derfor er det viktig at alle førere av bilen din er kjent med SOS-knappens funksjon. I tillegg bør du fortelle barn om når knappen skal brukes – og når den ikke skal brukes, sier Uttakleiv.

Ett trykk tilkaller veihjelp

Når det er veihjelp du trenger, har mange biler en egen veihjelp-knapp. Den er ofte plassert ved siden av SOS-knappen. Veihjelp-knappen setter deg i kontakt med et assistansesenter som REDGO eller tilsvarende. Noen bilprodusenter har sin egen tjeneste.

– Veihjelpknappen, på engelsk bCall for «Breakdown Call», deler også informasjon om kjøretøyets plassering og tilstand. I mange tilfeller kan operatøren gi råd som hjelper folk å komme seg videre på egen hånd. Hvis det ikke er mulig, rykker bergingsbilen ut så raskt som mulig, sier Uttakleiv.

En tredje løsning: informasjonsknappen

Noen biler har en tredje knapp. Den kobler deg opp til en tjeneste som kan hjelpe deg med stort og smått, for eksempel tips om interessante reisemål eller bestilling av hotellrom. Som regel er dette en tjeneste du må abonnere på – eller den var inkludert da du kjøpte bilen.

– En concierge-tjeneste, slik vi kjenner den fra fine hoteller, kan være kjekk å ha. Men som representant for et bilbergingsselskap er jeg mest opptatt av knappene som er der for sikkerhetens skyld, sier Uttakleiv med et smil.

Sist oppdatert:

Mer om:

På veienMotor