De fem vanligste årsakene til at vi trenger veihjelp
Har du opplevd at bilen ikke kommer av flekken? Du er i godt selskap.
– Tallene våre viser at bilbergerne rykket ut 14 314 ganger i 2022. Det gir et snitt på 39 om dagen – og det gjelder bare for Gjensidige. Ifølge Finans Norges statistikk for 2021 trengte forsikringsselskapenes kunder assistanse 252 600 ganger. Tar vi en titt på meldte skader etter tredje kvartal i 2022, ser tallene ut til å være på relativt likt nivå som året før, sier bilekspert og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.
Har du noen gang fylt feil drivstoff på bilen eller låst nøkkelen inn i kupeen? Du er ikke alene om disse fadesene.
– I fjor glemte 990 Gjensidige-kunder nøkkelen i bilen. 547 valgte feil pumpe da de skulle fylle drivstoff. Dette er med andre ord hverdagskost for bilbergerne og forsikringsselskapet. Det holder likevel «bare» til henholdsvis 10. og 14. plass på oversikten vår, forteller Fleinsjø.
Flere trenger hjelp om vinteren
Statistikken skiller ikke på årstidene. Likevel kan vi anta at mange av de nesten 10 000 tilfellene av flatt batteri og andre startvansker hører hjemme i «kategori vinter», mener Fleinsjø. Når det gjelder kategorien «fastkjøring i snø», er det i hvert fall ingen tvil. Den legger seg inn på 9. plass i statistikken.
– Vi vet at bransjeaktører melder om 40 prosent flere oppdrag om vinteren enn om sommeren. Bilbatterier generelt mistrives i kaldt vær. Og det er naturlig at det blir flere utforkjøringer og lignende i den kalde årstiden. Inntrykket er at vi nordmenn ikke er så dyktige sjåfører på vinterføre som vi kanskje tror, sier Fleinsjø med et smil.
Topp fem-listen
Her er problemene som flest Gjensidige-kunder opplevde i 2022:
- Motorfeil
Dette er en stor samlekategori som favner «alt» som kan gå galt med en motor. Og det er mye – alt fra fullt havari til mindre feil som «bare» tenner en lampe i dashbordet. Slik sett er det ikke så merkelig at denne kategorien er størst, kommenterer Fleinsjø.
Vil du unngå motorproblemer? Første bud er å følge service- og vedlikeholdsintervallene.
– I tillegg lønner deg seg å kunne legge frem et fullstendig servicehefte hvis du skal selge bilen, påpeker Fleinsjø. Han anbefaler også jevnlig vask av motorrommet som et forebyggende tiltak.
- Startproblemer
– Denne kategorien overlapper nok til en viss grad den første. Men her har folk altså meldt inn spesifikt at bilen ikke vil starte. Igjen: Det kan være mange årsaker til at det skjer. Men den aller vanligste finner vi i punkt nummer tre.
- Batteritrøbbel
Denne kategorien omfatter både fossil- og elbiler. Videre er både startproblemer og batteritrøbbel som oppstår langs veien inkludert. Det siste gjelder stort sett elbiler med tom «tank».
– Både fossilbil- og elbileiere kan oppleve at batteriet fører til startvansker. Hvis det er for lite spenning på startbatteriet i en bensin- eller dieselbil, klarer det ikke å dra i gang motoren. Elbiler har også et startbatteri, som regel av samme type som det vi finner i biler med forbrenningsmotor. Hvis dette batteriet er flatt, hjelper det ikke at hovedbatteriet har stått på lading hele natten, forklarer Fleinsjø.
En bil har ikke godt av å stå for mye stille, fremhever eksperten. Det gjelder ikke minst for batteriet – og særlig for deg som har bensin- eller dieselbil. Du bør rett og slett ta bilen med på langtur av og til.
– I hverdagen kan det bli mye småkjøring. Det kan føre til at batteriet blir tappet i stedet for å lade. Det gjelder spesielt på vinteren, når det er mange strømtyver i sving i bilen, sier Fleinsjø.
- Punktering
Her er det mest vanlig at et fremmedlegeme punkterer dekket. I tillegg opplever mange at luften siver ut som følge av at dekket er slitt, at ventilen lekker eller at overgangen mellom dekk og felg er utett. Bilbergerne må også hjelpe folk som har hatt et ublidt møte med en fortauskant eller lignende.
– Det er ikke lett å gardere seg mot punkteringer. Ikke er det så lett å fikse det selv, heller – nå som reservehjulet stort sett er fjernet fra bagasjerommet. Men noen metoder finnes likevel for deg som vil være selvhjulpen, sier Fleinsjø.
- Trafikkuhell/-ulykke
Dette punktet omfatter både mindre og mer alvorlige skader som følge av en utforkjøring eller kollisjon.
– Heldigvis er de fleste ulykker uten alvorlige personskader. Likevel omkom 118 personer i trafikken i 2022. Det viser hvor viktig det er at vi kjører forsvarlig. Det innebærer blant annet å tilpasse farten til forholdene, holde avstand til bilen foran og alltid ha oppmerksomheten rettet mot trafikkbildet – ikke mot en skjerm eller andre forstyrrende elementer. I tillegg må bilen være i god teknisk stand, understreker Jan Fleinsjø.