Slik vasker du motorrommet
Jevnlig vask holder motoren ren og forebygger brann. Motorvasken er verken vanskelig eller tidkrevende. Slik går du frem.
Kvier du deg for å gå løs på motorrommet med vann og såpe? Mange bileiere vet ikke helt hvordan de skal utføre en motorvask og er redde for å ødelegge noe. Men ifølge bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige Jan Fleinsjø er det liten grunn til bekymring.
– Det er slurv med vask og vedlikehold under panseret som er skummelt. Skitt og støv kan føre til feil på elektriske komponenter, som igjen kan forårsake motorstopp og i verste fall brann, sier han.
God følelse
Hvert år blir det meldt inn over 3 000 bilbranner til forsikringsselskapene i Norge. Mange av disse kan skyldes manglende renhold av motor og motorrom, fremholder Fleinsjø.
– Jevnlig motorvask reduserer risikoen for skade. Og så gir det en god følelse å vite at du behandler hele bilen pent, ikke bare det som synes. I tillegg kan det trekke prisen opp når du skal selge bilen, sier han.
Deler med vannallergi
Det er verken vanskelig eller tidkrevende å vaske motoren og motorrommet i en bil. Men før du går i gang, må du beskytte de delene som er ømfintlige for vann.
– I eldre biler ligger elektriske kontaktpunkter og komponenter ofte opp i dagen. I nyere biler er de som regel beskyttet av plastdeksler. Til gjengjeld er nye motorer fulle av elektronikk som kan være sårbar for ytre påvirkning, påpeker bilmekanikeren.
Derfor: Spyl lett over, ikke spyl direkte inn i kontakter og andre elektriske komponenter.
Mange motorrom har et «pyntedekdsel» som må fjernes for at du skal kunne fjerne støv og skitt.
I tillegg anbefaler Jan at du fjerner motordekselet i forbindelse med vask. Under dette dekselet kan det samle seg en del skitt og forurensing som det er umulig å komme til.
– Som regel er det festet med gummiknotter og lett å demontere. I noen bilmodeller er dekselet skrudd fast, og da er det litt mer jobb å fjerne det, sier han.
Fleinsjøs åtte steg til en god motorvask:
- Still bilen i skyggen og sørg for at motoren er avkjølt.
- Dekk til utsatte elektriske kontaktpunkter og komponenter, for eksempel dynamoen.
- Fjern løv, barnåler og annet rusk.
- Spray på et mildt avfettingsmiddel eller spesialmiddel for motorvask. Start øverst på panseret og jobb deg nedover. Det er viktig å bruke en mild «såpe» som er laget for å løse opp olje, støv og fettrester uten å tære på gummi og pakninger.
- La middelet virke. Hjelp til med en kost eller børste der du ser det trengs.
- Dusj motoren og motorrommet med hageslangen. (høytrykkspyleren egner seg ikke til formålet). Ikke spyl direkte på delene med vannallergi.
- Spray på et beskyttelsesmiddel mens motoren ennå er våt. Middelet gir ny glans til plastdetaljene, men enda viktigere: det «smører» koblinger, slanger og ledninger og beskytter mot støv og skitt.
- La stå og tørke et kvarters tid før du går over med en klut.