Fem ting du må vite om bildekk
Hva er viktigst for trafikksikkerheten: bilens kjøreegenskaper, kvaliteten på veiene, dekkene? Ingen av delene, slår bilmekaniker fast.
– Årsaken til uhell og ulykker finner vi nesten alltid i førersetet. Mange ulykker kunne vært unngått hvis vi som sjåfører fulgte noen enkle kjøreregler: Avpass farten etter forholdene, hold avstand til bilen foran og vær oppmerksom, sier Fleinsjø.
Likevel: Selvsagt må bilen ha gode dekk.
– Til enhver tid er det fire «håndflater» av gummi som sørger for at du har bakkekontakt. Det er om å gjøre at disse får så godt grep som mulig, forklarer bilmekanikeren, og trekker frem fem ting det er viktig å vite om bildekk:
1. Mønsterdybde
Mønsteret i dekket sørger for friksjon mot underlaget og leder bort vann og søle. Begge deler er avgjørende for veigrepet, og det er viktig at mønsteret er dypt nok.
– Loven sier minst 3 millimeter på vinterdekk. Jeg er enig med bilorganisasjonene og andre, som mener grensen bør gå ved 4–5 millimeter. På sommerdekk er kravet 1,6 millimeter. Her anbefaler vi minimum 3 millimeter, sier Fleinsjø.
2. Rulleretning
De fleste dekk har én bestemt rulleretning eller en innside/utside. Se etter en pil som angir rulleretning eller et merke som sier «outside» eller lignende.
– Rulleretningen er viktig fordi mønsteret er laget for å gi best mulig gripeevne og drenering av vann og sørpe. Hvis dekket er montert feil, reduseres disse egenskapene betydelig. I tillegg øker rullemotstand og slitasjen, noe som fører til mer støy og forbruk av drivstoff, påpeker Fleinsjø.
3. Lufttrykk
Riktig lufttrykk er viktig med tanke på bremselengde, rullemotstand, slitasje og kjørekomfort.
– Du finner info om din bil i instruksjonsheftet eller på stolpen mellom førerdør og bakdør (venstre b-stolpe), forklarer bilmekanikeren.
4. Levetid
Kvaliteten på gummien er viktig for dekkets egenskaper. Vinterdekk er mye mykere enn sommerdekk, og dermed slites de raskere. I tillegg blir gummiblandingen alltid hardere med tiden.
– Aldringsprosessen påskyndes dessuten av ytre forhold som uv-stråling, veisalt og variasjoner i temperatur. Dette kan føre til at du bør erstatte dekkene selv om mønsteret er innenfor kravet. Personlig kjøper jeg nye vinterdekk etter maks fire år, understreker han.
På dekket finner du DOT-koden, som forteller når dekket ble produsert. Koden er på tre eller fire sifre. 0217 betyr uke 2 i 2017. 129 betyr at dekket ble produsert i uke 12 i 1999. (Ikke kjøp det!)
5. Lagring
Levetiden påvirkes også av hvordan du oppbevarer dekkene når de ikke er i tjeneste, ifølge Fleinsjø.
– Ute i solen hardner gummien raskt. Det beste er et mørkt og kjølig sted. På felg kan dekkene henges opp eller legges flatt. Poenget er å skåne mønsterflaten for trykk. Uten felg kan de lagres stående.
Bilmekanikerens huskeregler for deg som bytter hjul selv:
- Bruk bilens jekkepunkter – forsterkede punkter på undersiden av bilen som tåler trykket av en jekk
- Forviss deg om at håndbrekket er på, og at du jobber på plant underlag
- Sørg for at anleggsflaten mellom felgen og navet/spindelen er rent og uten fremmedlegemer. Hvis felg og nav/spindel ikke får 100 % kontakt, kan hjulet løsne.
- Bolter/muttere skal sitte stramt, men ikke dra til så hardt at du ikke får dem løs ved neste korsvei. Mest riktig er det å stramme bolter/muttere med momentnøkkel. Informasjon om momentet finner du i instruksjonsboken. Stram én gang til etter noen kilometers kjøring.
En fordel til deg som gjør en årlig dekksjekk
Lar du profesjonelle ta seg av dekkskiftet, får du som regel en sjekk som sier noe om dekkenes tilstand med på kjøpet. Oppfyller dekkene i tillegg Gjensidiges krav og anbefaling til mønsterdybde, kan du få en fordel, opplyser Fleinsjø. Det finnes også verksteder som tilbyr en dekksjekk gratis.
– Husk at Statens vegvesens krav til mønsterdybde er minimumskrav. Våre krav og anbefalinger er minst fire millimeter mønsterdybde på vinterdekk og minst tre på sommerdekk. Hvis dekkene dine oppfyller kravene våre og du i tillegg kan dokumentere utført dekksjekk hos en profesjonell aktør i løpet av de siste 12 månedene, kan vi tilby en punkteringsdekning som belønning, sier han og legger til:
– Vi ønsker å premiere kundene våre som kjører med gode dekk, siden dette er et godt bidrag for å redusere antall skader. Gode dekk sammen med riktig fartstilpasning er et godt virkemiddel for å forebygge skader.
Bruker man forsikringen på en punkteringsskade, vil det normalt gi et bonustap på forsikringen og innebære en egenandel fra 6 000 kroner. Har du lagt til punkteringsdekning på forsikringen din, er egenandelen 1000 kroner for erstatning av dekk og du slipper bonustap.
– Vær oppmerksom på at kontrollen må skje hos et verksted som er godkjent av Statens vegvesen.