Husker du det du lærte om bremselengder?
At bremselengden øker med farten, visste du nok. Men vet du hvor mange meter det faktisk er snakk om?
– Det viktigste du må huske på er at selv en liten fartsøkning vil utgjøre stor forskjell i bremselengde, sier Øyvind Årbogen i Norges Trafikkskoleforbund.
– Egentlig er det ganske enkelt: Dobler du farten, så firedobles bremselengden, legger han til.
Liten forskjell på liv og død
I praksis utgjør dette mange meter, meter du kanskje ikke har til rådighet i en farlig situasjon. Årbogen gir et eksempel fra trafikkbildet i et vanlig norsk nabolag.
– Dersom du kjører i 30 kilometer i timen på tørt sommerføre, vil du klare å stoppe om et barn kommer løpende ut i kjørebanen 14 meter foran deg. Hvis du i stedet kjører i 50, vil du ikke engang rekke å reagere før du treffer barnet, sier han.
Årbogen peker på at det hver dag er sjåfører som bevisst velger å kjøre «for fort» i områder med mange barn, og synes det er trist at enkelte prioriterer fremkommelighet fremfor trafikksikkerhet.
– Stort sett så går det bra. Men for hver gang det går bra, blir vi stadig mer komfortable med den kanskje litt for høye farten.
Bare opplevd risiko gir opplevelse av risiko
– Det sies at trafikken er en farlig læremester, fortsetter Årbogen. – Så lenge du ikke blir «straffet» for dine dårlige valg, er det vanskelig å endre atferd. Hvis du ikke har opplevd risiko i forbindelse med en situasjon, oppleves heller ikke situasjonen som risikabel.
Samtidig kan også bremselengdeutregningene virke veldig abstrakte, mener seniorrådgiveren. Når du sitter trygt i bilkupeen, kan det det være vanskelig å ta inn over seg at stopplengden på sommerføre er 19 meter ved 40 kilometer i timen. Når farten øker og føret blir dårligere, øker bremselengden voldsomt. I 80 kilometer i timen på vinterføre risikerer man at bilen ikke stopper før man har passert 100 meter og vel så det.
– Klart det er vanskelig, men derfor er det så viktig å være bevisst på at en nedbremsing tar tid og mange meter. Du kan ikke endre fysikkens lover, men du kan gjøre noe med farten. Vær nøye med valget av fart, se an føret og omgivelsene og tenk i verste fall – ikke i beste fall, oppfordrer Årbogen.
Husk avstand på landevei og motorvei
Trafikkreglene gir klare føringer for avstand til kjøretøyet foran. Og gjennom mange år har vi blitt opplært til å holde tresekundersregelen og telle 1001–1002–1003. Ifølge politioverbetjent Kjetil Midtkandal i Utrykningspolitiet syndes det mye mot dette på norske veier.
– Det tar normalt ett sekund fra en bilfører oppdager en hindring til han eller hun rekker å bremse. På den tiden kan bilen ha flyttet seg veldig langt. På motorvei kan du ha kjørt rundt 30 meter før du i det hele tatt får flyttet foten over på bremsepedalen, sier han.
Midtkandal forteller at politiet derfor slår kraftig ned på folk som kjører for tett opptil bilen foran.
– Tidsavstander på under et halvt sekund fører til førerkortbeslag og anmeldelse av førere av biler med tillatt totalvekt under 3500 kilo. For større biler går grensen ved ett sekund, sier politioverbetjenten.
– Ikke stol blindt på bilens elektronikk
Mange bilfabrikanter har sørget for at bilførere får elektronisk hjelp. Adaptiv cruisekontroll holder avstanden til bilen foran konstant. Bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige påpeker likevel at det fortsatt er opp til hver enkelt å se an vei- og føreforhold.
– Bilen bremser for deg, men den er fremdeles prisgitt de fysiske lovene. Du må selv sette avstanden til forankjørende biler i innstillingen på cruisekontrollen. Da er det smart å legge inn et godt slingringsmonn – ikke minst hvis det er skiftende vær og føre, understreker han.
Øyvind Årbogen påpeker at tresekundersregelen er et godt utgangspunkt, men ikke mer.
– Det er alltid greit å ha et tall eller en regle å forholde seg til, men regelen angir et minimum ved optimale forhold på tørt sommerføre. Godt handlingsrom får du – kanskje – hvis du øker til fem sekunder eller mer, avslutter han.