Bil på vinterføre

Slik kjører du trygt på vinterføre

Kvitt deg med uvanene, sørg for å være riktig skodd og lær bilen din å kjenne, så blir du en tryggere sjåfør.

Morten Fransrud i NAF Trafikktrening
Morten Fransrud

Nordmenn er muligens født med ski på beina, men på fire hjul havner mange utenfor komfortsonen – og veien. Vi bulker mer, havner oftere i grøfta og pådrar oss flere personskader på vinteren enn på sommeren.

– Mange legger seg til en kjørestil som fungerer på sommerføre, men som ikke egner seg når veien blir hvit og glatt, mener Morten Fransrud, regionleder for NAFs øvingsbaner.

– Når veigrepet er godt, er det lettere å slippe unna med slurv, feilvurderinger og en aggressiv kjørestil. Problemene oppstår fordi det er vanskelig å legge bort slike uvaner på vinterføre, forklarer Fransrud.

Med andre ord: Vi er for harde på gassen, bremser for sent, kjører for fort inn mot kryss og foretar risikable forbikjøringer. Og vi blir i mye større grad straffet for det på vinterføre enn på tørr sommervei. Hva gjør det til en trygg sjåfør? Fransrud peker på fire faktorer:

  • føret
  • veistrekningen
  • bilens dekk og øvrig utstyr
  • egne ferdigheter
Morten Fransrud i NAF Trafikktrening
Morten Fransrud

Føret

Bil som har kjørt av veien
Bil som har kjørt av veien

Norske vinterveier kan by på ekstreme forhold som forandrer seg raskt. Lokale værforhold og sol/skygge kan føre til store endringer i veigrepet innenfor korte avstander, påpeker Fransrud. Han minner om at veigrepet er er dårligst der folk bremser og akselererer, for eksempel inn og ut av kryss og rundkjøringer.

– I tillegg påvirkes veigrepet av temperaturen. Ved minus 15 kan bilen sitte som klistret på snø og is. Ved nullføre, med slaps og blank is, er veigrepet selvsagt et helt annet, sier glattkjøringseksperten.

Pleier du å bremse hardt for å sjekke veigrepet? Fransrud foreslår en annen taktikk:

– Gi gassen et ekstra trykk på vei ut av et kryss eller rundkjøring. Du har større kontroll ved akselerasjon enn ved nedbremsing, og du får testet veigrepet på et mer relevant sted.

Bil som har kjørt av veien
Bil som har kjørt av veien

Veistrekningen

Vi har mange brede og fine veier her til lands, men også mange mil med smale og svingete strekninger. Tilpass kjørestilen deretter, og vær ekstra oppmerksom på kombinasjonen av tung last og veier du ikke kjenner så godt.

– I tillegg er det viktig å ta hensyn til sikten. Vintermørket er en god grunn til å sette ned farten. Sikten blir enda dårligere i regn eller tett snødrev, sier Fransrud og ber deg ta hensyn til at synet svekkes med alderen.

– Hvis en 25-åring oppdager en person i mørket på 100 meters avstand, ser en 55-åring personen først når hun er 50 meter unna, utdyper han.

Dekkene

Vinterdekk skal ha godkjent mønsterdybde og riktig trykk, og de bør ikke være for gamle. Gummien blir hardere med tiden, og det fører til vesentlig dårligere gripeevne.

Dekk, med eller uten pigger, skal ha minst tre millimeter mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag. I Nord-Norge gjelder kravet mellom 16. oktober og 30. april. På dekk til biler over 3 500 kilo skal mønsterdybden være minst fem millimeter.

– Riktig lufttrykk er ekstra viktig på glatt/vått føre, i svinger og ved harde nedbremsinger, sier Fransrud. Han understreker betydningen av å jevnlig kontrollere trykket jevnlig – og å fylle ekstra luft når bilen er tungt lastet.

– Riktig lufttrykk er dessuten bra for lommeboka og miljøet. Dekkene varer lenger, mens forbruket og utslippene går ned, påpeker han og gir et godt tips for økt fremkommelighet:

– Når føret skifter fra saltet vei til ren snø, kan du øke veigrepet dramatisk med en sprayboks med dekkvask. Den fjerner den speilblanke hinnen som veisaltet skaper.

ABS, ESP, etc.

Nyere biler er tryggere enn gamle. Mye skyldes såkalte førerassistentsystemer. Disse griper automatisk inn når bilen mister veigrepet, og er gode bidrag til trafikksikkerheten – så lenge du spiller på lag med dem.

– I gamle dager lærte vi å trå inn kløtsjen. Det er neppe en god reaksjon hvis du mister veigrepet i en moderne bil. Trolig bør du heller slippe gassen og holde forhjulene i den ønskede kjøreretningen for at de automatiske systemene skal fungere optimalt, sier Fransrud.

Du bør gjøre deg godt kjent med de automatiske sikkerhetssystemene i bilen din. NAFs øvingsbaner er bygget for formålet, men du kan også bruke en tom parkeringsplass eller andre åpne plasser.

– Det kan være skummelt å miste kontrollen over bilen. Men det er mye bedre at det skjer under kontrollerte forhold enn i trafikken, understreker Fransrud.

Førere av firehjulsdrevne biler bør være ekstra oppmerksomme.

– Firehjulsdrift er gull verdt på vei opp bratte bakker, men også disse bilene kjører av veien på vinterføre. Firehjulstrekk opphever på ingen måte naturlovene. Til syvende og sist er det personen bak rattet det kommer an på, slår NAFs mann fast.

Deg selv

Bil på vinterføre om kvelden
Bil på vinterføre om kvelden

Ingen er like, heller ikke når vi setter oss bak rattet. Kjørestilen og evnen til å takle utfordringer i trafikken henger sammen med erfaring og andre egenskaper som det er viktig å ta hensyn til. Fransrud fraråder for eksempel å kjøre i følge på lengre bilturer.

– Det er de flinkeste, eventuelt de med høyest selvtillit, som setter standarden. Det kan gjøre de andre ukomfortable. Bli heller enige om å møtes på avtalte steder, uten tidsfrister. Da kan hver og en kjøre i sitt eget tempo. Å avpasse farten til forholdene er det viktigste du gjør for å unngå å sette deg selv og andre i fare.

Bil på vinterføre om kvelden
Bil på vinterføre om kvelden

Ni nyttige veivettregler:

  1. Hold god avstand til bilen foran: «1001–1002–1003»-regelen gjelder fortsatt og kan gjerne økes til «1005» når veibanen ikke er tørr.
     
  2. Avpass farten til om asfalten er bar, våt eller islagt. I 70 km/t vil bremselengden være cirka 50 meter på våt vei, rundt dobbelt så lang som på tørr asfalt.
     
  3. Hold din plass i køen. Tiden du sparer på forbikjøringer er liten sammenliknet med den økte risikoen.
     
  4. Vær våken og oppmerksom, løft blikket opp og frem for bedre oversikt.
     
  5. Ikke bruk mobiltelefonen og la andre styre musikkanlegget og ta seg av barna i baksetet.
     
  6. Sørg for at du kjører på dekk som har tilstrekkelig mønsterdybde (loven sier minst tre millimeter om vinteren, men du bør ha mer).
     
  7. Sjekk lufttrykk (se vognkortet eller innsiden av drivstofflokket) og husk å ta hensyn til tung last.
     
  8. Moderne biler har mye utstyr som bidrar til økt sikkerhet, men dette erstatter verken fysiske lover eller sunn fornuft.
     
  9. Hold frontruten ren, ha godt med spylevæske og bruk solbriller ved behov.

Sist oppdatert: