Biler «drukner» på oversvømte veier
– Mange sjåfører kan få seg en ubehagelig overraskelse under kjøring, advarer kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.
Regntunge skyer preger deler av landet i disse dager. Eklo forteller at store mengder vann kan «drukne bilen din» og forårsake store skader. Han sier forsikringsselskapet merker en økning i antall bilskader i perioder med mye nedbør.
– En god del biler får store vannskader etter oversvømmelser der de har stått parkert. Men også mange sjåfører får seg en overraskelse under kjøring. Bilen tåler mye mindre vann enn de fleste er klar over. Resultatet av å kjøre gjennom dypt vann er i verste fall bilhavari, advarer Eklo.
Han forteller at det ikke er uvanlig at skadene blir så store at bilen må vrakes.
Sårbar elektronikk
Nyere biler er full av sårbar elektronikk, som kan ødelegges om det utsettes for mye vann.
– Elektronikk er noe av det mest kostbare og kompliserte å reparere, sier Eklo, og fortsetter:
– I tillegg sitter luftinntaket til motoren ofte lavt på nyere biler. Kjører man fort gjennom vanndammer, presses vannet oppover i motorrommet og motoren vil suge til seg vannet gjennom luftinntaket. Det er ikke store mengdene som skal til før det blir bråstopp, sier han.
Våte veier kan bli store summer
Tar motoren skade, kan reparasjonskostnadene bli høye. Ikke kjør ut i mye vann, lyder rådet fra teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
– Vi snakker fort omkring 150 000 kroner ved skade på motor, sier han.
Kjører du i flomvann og blir stående stille en liten stund, kan vannet sive inn i bilen og forårsake ødeleggelser.
– I en bil er det veldig mye ledninger, styreenheter og elektronikk som ligger i gulvet. Om dette blir bløtt vil det kunne oppstå kortslutninger og skader.
Skader på styreenheter kan koste deg mellom 50 000 til 60 000 kroner å få reparert, ifølge Bergerud.
– Får du mye vann inn i bilen, bør det tørkes så fort som mulig for å unngå følgeskader.
Elbiler er ikke mer utsatt
At elbiler er mer sårbare for vann enn andre biler er en nærliggende tanke. Dette kan imidlertid Bergerud avkrefte.
– I utgangspunktet skal ikke elbiler være noe mer utsatt. På elbilen ligger batteripakken i bunnen av bilen, men den tåler vanlig vannsprut fordi pakken står i en vakuumtett kasse. Det er likevel begrenset hvor lenge den kan stå under vann, sier han og legger til:
– Bilene i SUV-klassen er de som tåler mest vann. Det skyldes at luftinntaket ofte sitter høyere og at det er større bakkeklaring.
Kan gi redusert erstatning
Skader som følge av inntrengning av vann i motoren dekkes av kaskoforsikringen. Men, har du kjørt ut i veipartier med høy vannstand kan du risikere å få mindre i erstatning ved en skade, advarer Eklo.
– Hvert tilfelle blir nøye vurdert, men har du kjørt ut i et område med åpenbart for mye vann, kan du risikere avkortning på forsikringen. Det samme gjelder hvis du som følge av vannet mister styringen og kjører ut av veien, sier Eklo.
Han sier at det for en vanlig personbil ikke er anbefalt å kjøre i vanndybder på mer enn 20 cm. For en SUV, eller en annen større bil, anbefales ikke mer enn maksimal dybde på 30-35 cm.
Eklo råder folk til å om mulig unngå oversvømte veier og dype vanndammer.
– Hvis du likevel må kjøre i vann, gjelder det å kjøre sakte. Jo høyere fart, jo større fare for vanninntrenging i motoren, sier Eklo, før han avslutter med fire råd til bilister som måtte befinne seg på veier med mye vann:
- Får du motorstopp ute i vannet – ikke start bilen igjen. Da vil den suge til seg mer vann.
- Test at bremsene virker etter du har kjørt gjennom mye vann.
- Kjør sakte. Da vil mindre vann bli presset opp i motorrommet. Lav fart minsker også sjansen for vannplaning.
- Tørk opp vann som har kommet inn i kupeen så raskt som mulig, og sørg for god utlufting.