Elsykkel: Slik varer batteriet lenger i kulda
Sliter du med rekkeviddeangst når du bruker elsykkel om vinteren?
Med motor på sykkelen er det lettere å forsere snø og slaps. I tillegg kan det å sykle til jobben vinterstid være en mer overkommelig oppgave når du får litt hjelp. Men kan du stole på at sykkelen hjelper deg hele veien frem – og tilbake?
– Det er ingen hemmelighet at batterier taper seg i kulde. Det skjer fordi de elektrokjemiske reaksjonene i batterier av typen litium-ion går tregere med fallende temperatur. Det fører til at batteriet leverer mindre energi. Økt rullemotstand fra snø eller is og piggdekk teller heller ikke positivt, forklarer rådgiver og sykkeltester Morten Karlsen i Syklistenes Landsforening.
Lider du av rekkeviddeangst, kan det altså være begrunnet. Hvis det er tre mil til jobben, og sykkelen har en rekkevidde på 35 kilometer i varmt vær, kan du ikke regne med å komme helt frem med like mye motorhjelp på en kald dag.
Mister opptil halvparten av kapasiteten
Ved null grader må du regne med å miste rundt 20 prosent av tilgjengelig kapasitet. Når gradestokken kryper ned mot minus 20, kan du miste opptil 50 prosent. Det opplyser daglig leder Odd Arne Steffensen i sykkelimportøren Beach Mountain.
– Dette er imidlertid ingen fasit. En rekke forhold påvirker batterikapasiteten, for eksempel kvaliteten på battericellene. I tillegg produserer et batteri noe varme mens det tappes, slik at det holder en høyere temperatur enn luften rundt. Derfor kan du oppleve at rekkevidden er bedre enn det teorien skulle tilsi, sier Steffensen.
Oppbevar batteriet innendørs
Vær- og føreforhold får du ikke gjort noe med. Men med noen enkle triks kan du øke batterikapasiteten, selv om gradestokken viser mange blå.
1. Oppbevar batteriet (eller hele sykkelen) i romtemperatur helt til du skal ut og sykle
– Når batteriet holder ideell arbeidstemperatur ved starten av turen, utsettes «kuldesjokket». Og slik får du utnyttet mer av kapasiteten, opplyser Steffensen.
2. Lad batteriet på et tørt og varmt sted
– Batteriet bør lades i tørre omgivelser og helst i romtemperatur. Lading skal for øvrig alltid skje på brannsikkert underlag og under tilsyn, understreker Steffensen.
Batteri på ryggen
Ivrige elsyklister benytter en rekke kreative løsninger for å øke batterikapasiteten, forteller Morten Karlsen.
– Enkelte bruker ledninger til å forbinde sykkelen med batteriet, som de har i en ryggsekk. Slik får batteriet tilført varme fra kroppen. En slank ryggsekk kan du også ha innenfor jakken. Andre har to ladere, slik at de er sikre på å ha fullt batteri når de skal hjem etter jobb. Noen velger å ha to batterier. Særlig løsningen med batteri på ryggen må sies å være for spesielt interesserte, mener han.
Ifølge Karlsen er det også en del som benytter seg av et «batterideksel» av det isolerende stoffet neopren. En slikt trekk kan du lage selv eller kjøpe hos en forhandler. Men virker det?
– Dette diskuteres blant elsyklister. Jeg mener at et neoprentrekk kan bidra til at batteriet beholder optimal arbeidstemperatur i kalde omgivelser, men at effekten taper seg i takt med sykkelturens varighet.
Hjelper elsyklister langs veien
Hvis elbilen går tom for strøm, kommer du ikke av flekken. Slik er det heldigvis ikke hvis elsykkelen har flatt batteri. Likevel kan det være vanskelig å sykle en doning på 40–50 kilo hjem for egen maskin, spesielt på vinterføre.
Tekniske problemer med batteriet og motor, i tillegg til punkteringer, er vanlige grunner til at elsyklister trenger assistanse, opplyser produktsjef Kristin Lid i Gjensidige. Selskapet tilbyr veihjelp for sykkel til kunder som har forsikret sykkelen sin med innboforsikringen Innbo Pluss.
Lid bifaller rådet om å ta batteriet av sykkelen når den ikke er i bruk.
– Det går både på ytelsen i kaldt vær og brannsikkerhet under lading. Batteriet et dessuten et yndet mål for tyver. Selv om batteriet er låst fast til sykkelen, kan det løsnes med makt. Mange sykler får store skader som følge av dette, forteller Lid.
Hun ber deg også oppbevare displayet på et trygt sted mellom hver tur. Det er også et attraktivt objekt for tyver.
Vintersykling er godt for kropp og sjel
Bruk av elsykkel i vintervær kan by på utfordringer. I tillegg må vi være ekstra nøye med vedlikeholdet av både elektriske og mekaniske deler. Ekspertpanelet mener uansett at fordelene med vintersykling i stor grad veier opp for ulempene.
– Forholdene er ikke like gode alle steder. Allikevel sykles det over hele Norge i vinterhalvåret, til og med på Svalbard. Etter å ha jobbet med sykling i en del år, har jeg inntrykk av at mange som ellers ville satt bort doningen om høsten har stor glede av en elektrisk tohjuling, sier Morten Karlsen.
– Frisk luft og fysisk aktivitet er bra både for hode og kropp. Og hvis du er opptatt av miljøet, kan du glede deg over at du verken bidrar til bilkøer eller utslipp, sier Karlsen.