Bom fast på vinterføre? Slik får du bilen løs
Hurtigkjettinger slår det meste når bilen står og spinner. Men det er lurt å øve på forhånd, så sparer du deg for mye frustrasjon når det virkelig gjelder.
– I Norge må vi regne med at snø og is setter kjøreferdighetene på prøve. Og det kan gå galt, selv om vi avpasser farten og kjørestilen etter forholdene og får mye hjelp av bilens sikkerhetssystemer. I løpet av en vinter er det mange som trenger hjelp av bergingsbil fordi de har satt seg fast, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
Gjensidiges statistikk bekrefter at folk sliter på vinterføre. Kategorien «fastkjøring i snø» er nummer ni på listen over de vanligste årsakene til at selskapets kunder trenger hjelp.
– Det er trygt å få profesjonell hjelp. Samtidig risikerer du å måtte vente en stund hvis det er stor pågang eller langt å kjøre for bilbergeren. Da er det fint å kunne være selvhjulpen, sier Bergerud, som omtaler ulike hjelpemidler her.
Hurtigkjettinger gir grep
Det finnes en rekke ulike hjelpemidler du kan bruke på vinterføre. Men når du har kjørt deg fast, er det egentlig bare hurtigkjettinger du kan stole på – gitt at du monterer og bruker dem riktig.
– Kjettingene må sitte stramt rundt hjulene, ellers har de liten effekt. Du risikerer også at de kiler seg fast og skader bilen, sier Bergerud. Han forteller at det ikke er veldig vanskelig å montere kjettinger. Det er likevel ikke noe du vil prøve for første gang når du står fast på en kald og mørk dag.
– Les bruksanvisningen og legg kjetting på reservehjulet eller et sommerdekk hjemme. Litt øvelse på forhånd vil spare deg for mye frustrasjon når det virkelig gjelder, sier NAF-eksperten.
Kjettingene må passe til bilen
Kjettingene må passe til bilen. Det er ekstra viktig hvis den har forhjulsdrift. Mange bilmodeller har mindre plass i hjulbrønnene foran enn ved bakhjulene. I tillegg må du være forsiktig med rattutslag når du kjører en forhjulsdrevet bil med kjettinger. Også biler med senket understell krever kjettinger som bygger lite.
– Spør forhandleren om hvilke kjettinger som passer til dekkene og bilmodellen din. Husk også at kjettingene skal gi grep, de er ikke laget for fart. Maks hastighet er oppgitt i bruksanvisningen, men lav fart er regelen uansett, sier Bergerud.
Han forteller at tester av kjettinger i ulike prisklasser fra forskjellige produsenter viser at det er litt forskjell på hvor enkle produktene er å montere. Grepet er stort sett like godt.
Kan du montere kjettinger på sommerdekk hvis du blir overrasket av plutselig snøfall? Ja, svarer Bergerud. Men han tar flere forbehold.
– Kjettinger som er kjøpt til vinterdekk må passe til sommerdekkene. Disse har ofte forskjellig dimensjon. Og uansett er kjetting på sommerdekk en nødløsning i helt spesielle situasjoner. Det er både uforsvarlig og ulovlig å kjøre på sommerdekk om vinteren.
AutoSock og «kjetting på boks»
Det finnes flere kjettinglignende produkter i handelen, som nett av fibertråder og «bilbrodder». Ifølge eksperten kan disse fungere godt. Han holder likevel en knapp på ordentlige kjettinger når hensikten er å komme løs fra en snøfonn.
Andre alternativer til hurtigkjettinger er AutoSock og dekkspray. AutoSock er, som navnet tilsier, en «strømpe» som du trer på dekket. Gripeflaten er laget av en fiberduk som skaper friksjon mot underlaget.
– Tester har vist at AutoSock er enklere å montere enn kjettinger, men at grepet ikke er like godt under alle forhold. Dette kan imidlertid være et godt hjelpemiddel for å unngå problemer. Hvis du vet at du har en vanskelig strekning foran deg, kan du montere AutoSock på dekkene som et preventivt tiltak. De er mer behagelig å kjøre på enn kjettinger, men også her gjelder regelen om lav fart, sier Bergerud.
Det finnes flere utgaver av dekkspray, eller «kjetting på boks». Én type renser dekkene for skitt og belegg og gir bedre grep på den måten. Dekk-klister er en annen variant. Det skal sørge for at dekkene «suger» seg fast til underlaget.
– Slike produkter kan nok fungere til en viss grad ved at du får bedre grep og bremsekraft. Men brukt alene hjelper de deg neppe opp av grøfta, sier Bergerud.
Spade og varme klær
Også bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige setter hurtigkjettinger på sin liste over nyttig utstyr på vinterføre. Listen hans inneholder også
- spade. I mange tilfeller er noen spadetak nok for å få bilen løs. Andre ganger trenger du den for å rydde plass for å dytte bilen eller legge på kjettinger. En lett og sammenleggbar spade tar ikke stor plass i bagasjerommet.
- lys – lommelykt eller hodelykt
- varme klær – både til den eller dem som skal jobbe på utsiden av bilen (husk hansker!) og til dem som venter inne. Hvis dere må skru av motoren, synker temperaturen i kupeen raskt.
Fleinsjø slår også et slag for slepetauet som et nyttig hjelpemiddel. Det må brukes riktig. Tauet skal festes kun i bilens slepepunkter. I tillegg er det viktig at den som trekker er forsiktig på gassen – og at folk holder avstand.
– Ved rykk og napp øker risikoen for at tauet ryker, noe som kan føre til skader på bilene og personer. Vær klar over at skader som oppstår ved sleping eller annen privat assistanse kan skape en uavklart juridisk situasjon mellom partene. Dette slipper du ved assistanse av en profesjonell bilberger, sier Fleinsjø. Han deler et siste tips som hjelper deg å være godt forberedt.
– Når jeg skal ut på en lengre tur, sjekker jeg alltid værmeldingen. Den gir en god pekepinn på hva jeg har i vente, slik at jeg kan pakke utstyr deretter. I tillegg er det smart å sjekke Statens vegvesens veg- og føremeldinger før avreise – og gjerne underveis, sier han.
Sist oppdatert: