Slik fjerner du det usynlige saltet på bilen

Bilen er nyvasket og fin, men saltet henger igjen. Slik blir du kvitt det.

jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Salting av veiene øker fremkommeligheten og trafikksikkerheten. Men for bilen er veisaltet drepen.

– Veisaltet fester seg i lakken, på understellet og i bremsene, der det kan føre til nedbryting og rust. Effekten kan forsterkes av at luften på vinterveiene er full av større eller mindre partikler – fra strøgrus til støv – som virvles opp av piggdekk. Disse kan gi små sår i lakken som igjen «åpner» bilen for saltet og den uheldige virkningen det har, sier bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Det er ekstra viktig å vaske bilen om vinteren, selv om det kan føles meningsløst når den blir skitten igjen med én gang. Vask hver 10. til 14. dag bør være et minimum, mener Fleinsjø.

jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Usynlig saltlag

Bjørn-Aage Bredal i Garasjetid
Bjørn-Aage Bredal

Salt inneholder klorid, som binder seg til alle overflater: lakk, glass, felger og dekk. Etter en vanlig såpevask, vil opptil 40 prosent av kloridet sitte igjen – uansett hvor grundig du har vært, ifølge Bjørn-Aage Bredal i Garasjetid.

– På lakken er saltbelegget usynlig. Men du har kanskje lagt merke til den grålige filmen som blir smurt utover frontruten når du bruker vindusviskerne om vinteren? Filmen består av klorid, opplyser bilpleieeksperten.

Løsningen er et spesialprodukt som «avmagnetiserer» klorid, slik at det løsner fra underlaget.

Bjørn-Aage Bredal i Garasjetid
Bjørn-Aage Bredal

Slik vasker du bilen med saltfjerning

I videoen øverst i artikkelen demonstrerer Bredal bruken av saltfjerningsmiddel. Først vasker han på vanlig måte, som for ham vil si håndvask – hjemme eller i en selvvaskehall.

– Deretter legger jeg på et tynt lag med saltfjerning på karosseri, glass, dekk og felger. Til dette bruker jeg en vanlig sprayflaske eller en pumpekanne. Til slutt spyler jeg godt ovenfra og ned, før jeg tørker bilen med et mikrofiberhåndkle for å unngå kalkflekker på lakken.

Et ekstratips fra eksperten: Bland en kork saltfjerningsmiddel i spylervæsken. Det gir krystallklar sikt gjennom frontruten.

«Usynlige» deler er mest utsatt for rust

Hjulopphengene, områdene rundt dørene og undersiden av bakluken er mest utsatt for rust.

– Det vi ikke ser, er det lett å glemme. Og hvis du kjører bilen inn i en vaskeautomat, blir «innsiden» av bilen naturlig nok ikke rengjort. Da bør du bruke noen av de milde dagene om vinteren til å vaske problemområdene for hånd, anbefaler Bredal.

Understellet må også vaskes. Hjemme kan du bruke et vinkelmunnstykke eller en lanse for underspyling på hageslangen eller høytrykkspyleren. I tillegg trenger du væskebeholder.

– Begynn med å fjerne løs skitt med rent vann. Deretter kobler du på beholderen med saltfjerning og gir understellet en dusj. Avslutt med rent vann, sier Bredal.

I vaskeautomaten bør du velge et program som inkluderer underspyling.

– En del selvvaskehaller tilbyr også underspyling. Disse bruker «bare» rent vann, men det er uansett en bedre løsning enn at saltrester og smuss får ligge og godgjøre seg, sier Bredal.

Sist oppdatert: