Så ofte bør du vaske bilen om vinteren
Dropper du bilvask om vinteren? Det bør du ikke gjøre. Veisaltet «spiser» nemlig bilen din, advarer ekspertene.
Julaften er en av de travleste dagene i vaskeautomater og selvvaskeanlegg. Resten av vinteren er vi imidlertid ikke like ivrige, ifølge en undersøkelse NAF gjennomførte for et par år tilbake.
– 32 prosent oppga at de minimum vasker bilen én gang i måneden i vinterhalvåret. Nesten like mange svarte imidlertid at de vasker bilen sjeldnere eller aldri, opplyser senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
Riktignok viser også undersøkelsen at nesten 10 prosent av oss vasker bilen ukentlig. Samtidig er det mye som tyder på at mange dropper vintervasken helt.
– Kanskje tenker bileierne at det ikke er noen vits siden bilen blir så fort skitten igjen, analyserer Sødal. Han advarer mot å tenke slik.
– Da gjør du bilen og deg selv en bjørnetjeneste. Vinteren er årstiden da bilen trenger ekstra omtanke som mest.
Salt på veien krever hyppig vask
Bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige er så absolutt enig: – I Norge strør vi med salt for å gjøre veiene trygge for trafikantene. Ulempen er at veisaltet fester seg i lakken, på understellet og i bremsene på bilene våre. Det kan føre til rust og skader, påpeker han.
Fleinsjø forteller at effekten kan forsterkes av at luften på vinterveiene er full av større eller mindre partikler – fra strøgrus til støv som virvles opp av piggdekk. Disse kan gi små sår i lakken som igjen «åpner» bilen for saltet og den uheldige virkningen det har.
– Spyl bilen én gang i uken
– Det er smart å gi bilen en skikkelig såpevask et par ganger i måneden. Bruk gjerne midler for avfetting og fjerning av partikler i tillegg, anbefaler Gjensidiges mann.
– I det minste bør du spyle bilen med lunkent vann en gang i uken – i garasjen hjemme hvis du har tilgang til det, i en vaskehall eller selvvaskeanlegg. Da får du i hvert fall fjernet det verste, legger han til.
Fleinsjø minner oss samtidig om å spyle bilen under – spesielt i og rundt bremsene. Rustne bremseskiver gir vesentlig dårligere effekt og kan føre til at bilen ikke går gjennom en EU-kontroll.
Kuldegrader ingen hindring
En omgang med vannslangen vil også gi bedre sikt og lys – og sørge for at ryggesensorer og -kamera fungerer best mulig, fremhever Gjensidige-eksperten. Det er altså nok av grunner til å gi bilen omtanke, selv om det kan føles upraktisk og ubekvemt når det er mørkt og kaldt.
Dessuten er det ikke – som mange er redde for – et problem å vaske bilen selv om termometeret kryper under null.
– Mange er usikre på om bilen kan vaskes i minusgrader, forteller Fleinsjø. – Nå er det uansett få som har vannslangen ute om vinteren, og i en garasje eller et vaskeanlegg bør det ikke være noe problem, beroliger eksperten. Han anbefaler likevel noen forholdsregler.
- Kjør bilen varm før du spyler den
- Vent med å spyle i hulrom og direkte på bremsene til det er litt mildere ute
- Smør gjerne dørlister med silikon
- Følg bruksanvisningen for alle bilpleieprodukter
- Bruk låsolje i eventuelle nøkkelhull
Salting er skadelig, men effektivt
– Mange spør hvorfor vi salter veiene. Det enkle svaret er at salt, i kombinasjon med brøyting, er uovertruffent med tanke på trafikksikkerheten og fremkommeligheten på veiene. Mange veier skal i størst mulig grad være snø- og isfrie, og da er salting svært effektivt, sier seniorrådgiver Torstein Isaksen i Statens vegvesen. Vegvesenet har ansvar for riksveiene og det meste av europaveiene.
Ifølge Isaksen var det vanlig å strø med sand frem til cirka 1990. Salting overtok i takt med at det kom stadig flere biler på veiene – noe som førte til at kravene til trafikksikkerhet økte.
Salt skal ikke brukes til å tine snø og is. Unntaket er når det legger seg rim og tynne ishinner i veibanen. Man oppnår best effekt hvis det strøs med salt før dette skjer. Dessuten trengs det mindre mengder salt til å avverge frysing enn til å tine is som allerede har lagt seg, opplyser Isaksen.
Vil begrense salting av veiene
Av og til blir det saltet selv om det er varmegrader i luften. Under visse forhold kan det dannes is på veien selv om lufttemperaturen er på plussiden. I tillegg kan det dannes is på tørr veibane når luftfuktigheten er høy. Da kan fuktighet fra luften skilles ut og fryse til is på en kald veibane, forklarer han.
Vegvesenet er godt kjent med at salt er skadelig for både bilene og naturen, understreker Isaksen.
– Slik sett er salting et nødvendig onde. Det må brukes riktig, det vil si på rett sted til rett tid. Og målet er å redusere den totale mengden. Bruken av salt økte mye i årene frem mot 2018, men nå saltes det mindre på europa- og riksveiene enn i 2010, sier Isaksen.