Slik gjør du bilen klar for kulda
Høstens vær og vind gir vanskeligere kjøreforhold, og om ikke lenge setter vinterkulda inn. Her er bilmekanikerens råd til hvordan du klargjør bilen din klar for glattere veier.
Kulde, nedbør, løv i veibanen og mørkere kjøreforhold er bare noe av det som stiller høyere krav til både bil og sjåfør. Det finnes enkle grep du kan gjøre for å ivareta trafikksikkerheten selv med dårligere kjøreforhold, ifølge Jan Fleinsjø, bilmekaniker og rådgiver i Gjensidige.
– Vi er vant med krevende værforhold her til lands, og de aller fleste er dyktige sjåfører som vet å være litt ekstra på vakt når forholdene tilsier det. Men i tillegg til at du som sjåfør må ta hensyn til forholdene, er det viktig å forsikre seg om at også bilen, og da særlig dekkene, er klare for kulda, sier Fleinsjø.
Han trekker frem viktigheten av å velge dekk som stemmer med spesifikasjonene i vognkortet, og sender en klar advarsel mot å kun la prisen bestemme hvilke dekk du skal kjøpe.
– Det er viktig å gjøre seg kjent med vinterdekkenes tilstand før vinteren kommer. Om du skal kjøpe nye for året, anbefaler jeg å velge de dekkene som kommer godt ut i tester, og at du bytter alle fire samtidig. Hvis det blir ulike dekk på akslene, kan bilens kjøreegenskaper påvirkes, og det påvirker igjen sikkerhetssystemer som ABS og antiskrens. Et godt veigrep er avgjørende om en situasjon skulle oppstå, og da vil du at dekkene dine er av høy kvalitet, sier Fleinsjø.
Gode dekk viktigst
Nils Sødal i NAF er enig med Fleinsjø om at det er viktigst å sjekke at du har gode vinterdekk.
– Sjekk mønsterdybden med enten en linjal, tommestokk eller mønsterdybdemåler. Statens vegvesens minimumskrav til vinterdekk er 3 millimeter mønster, men vi i NAF anbefaler minimum 4 millimeter, sier Sødal.
Han opplyser imidlertid om at det ikke er flatt dekk, men flatt batteri som er den klart hyppigste årsaken til at NAFs bilbergere rykker ut.
– Hvis man investerer i en vedlikeholdslader, kan man slippe å bli stående med flatt batteri. Bruk laderen noen ganger gjennom vinteren, sier han.
Saltsesong i anmarsj
Når vinteren setter inn, begynner også saltsesongen. Spylevæske blir derfor ekstra viktig, ifølge Sødal.
– Husk å sjekke hvor mange kuldegrader spylevæsken tåler før du kjøper. Det er viktig å få vasket bilen og understellet ren for salt. Selv om bilen blir raskt møkkete igjen, vask oftere om vinteren enn om sommeren, sier han.
Også motoren kan trenge pleie før en værhard vinter. Utover en motorvask, sier Sødal man bør vurdere en motorvarmer.
– Denne gir god komfort og bedre drift av motoren gjennom vinteren. Det beste er en motorvarmer som kobles til fra strømnettet. Mange nyere biler har en drivstoffvarmer. Bruk denne også så slipper bilen din ut mindre, motoren har det bedre og kupéen i bilen er varm når du setter deg inn,.
Bilmekanikerens syv grep før kulda setter inn:
- Batteriet mister effekt i kuldegrader. Få derfor batteriets tilstand kontrollert av et verksted før minusgradene setter inn
- Kontroller frysepunktet på kjølevæsken
- Kontroller at dørlåsene ikke har «grodd igjen». Dette gjelder særlig biler med fjernstyring av låsen. Batteriet i nøkkelen blir også redusert i vinterkulda og kan slutte å virke. Finn derfor ut om du bør bytte batteri i nøkkelen
- Polering av bilen vil gjøre lakken er mer motstandsdyktig mot ruskeværet. Dette bør gjøres 2 ganger i året, før og etter vinteren
- Sjekk, og bytt gjerne, pollen-/friskluftsfilteret. Er filteret tett vil luftsirkulasjonen bli dårlig og du vil oppleve redusert virkning fra varmeapparatet
- Sjekk at lufteanlegget fungerer som det skal. Kulden og det våte været øker faren for dugg på innsiden av vindusrutene, men et lufteanlegg fungerer – og da særlig aircondition – gjør at du blir kvitt dugget raskt
- Bytt gjerne vindusviskerblader – dette er sesongen hvor du trenger at de fungerer optimalt
– Husk også at løv i veibanen kan gi svært redusert veigrep, og sammen med regnvann danner det noe som kan minne om såpeskum. Særlig motorsyklister må være oppmerksom på dette, men også bilister. Kjør forsiktig i høst, avslutter Fleinsjø.