Dame lader elbilen.

Ladetips på norgesferien

Det er en ladejungel der ute. Dette må du vite om norgesferie i elbil.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Skal du kjøre langt med elbil i sommer? På steder du ikke er kjent? Da kan du glede deg over at det blir stadig flere ladestasjoner i Norge. Nærmere bestemt 4 397, ifølge ladestasjonsbasen Nobils oversikt fra juni 2024.

– Det betyr at de aller fleste kan legge ut på tur i visshet om at avstanden til neste ladestasjon er overkommelig. Elbilfolket kjenner stadig mindre til rekkeviddeangsten det var mye snakk om for noen år siden, konstaterer bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige.

Det som likevel kan øke feriepulsen, er at det kan være ganske kronglete å betale for å lade. Overgangen fra fossilt til fornybart innebærer at det åpner seg en verden av apper, ladebrikker og andre betalingsløsninger.

Jan Fleinsjø
Jan Fleinsjø i Gjensidige

Betaling med kort kommer

Dette er i ferd med å endre seg. Stortinget har vedtatt at alle ladere som ble bestilt av ladeselskapene etter 1. juni 2023 skal ta kort. I tillegg skal ladeselskapene montere utstyr for betalingskort på eldre ladere innen utgangen av 2025.

Men å basere seg utelukkende på denne løsningen på sommerens bilferie, det ville ikke Gjensidiges ekspert tatt sjansen på.

– Om et år eller to blir det mulig å «tæppe» seg gjennom Norge. Men i 2024 er det ennå for mange ladestasjoner som ikke har kortautomat, mener Fleinsjø.

App, brikke, SMS og Vipps

Systemet med apper, brikker og andre løsninger kan virke uoversiktlig og komplisert – ikke minst hvis du er ny som elbilist. I grove trekk kan vi gruppere løsningene slik:

  • Ladeselskapenes egne apper: Hver kjede har sin egen app – som naturlig nok bare fungerer hos dem.
  • Universalapper og ladebrikker: Såkalte tredjepartsløsninger som fungerer hos flere ladeselskap. For eksempel tilbyr Elbilforeningen og NAF ladebrikke til medlemmene.
  • Bilprodusentens løsninger: Mange bilprodusenter samarbeider med utvalgte ladeselskaper. Dette fungerer mer eller mindre på samme måte som universalapper og -brikker, bare at du som regel bruker et kort i bankkortstørrelse i stedet for app/brikke.
  • Andre løsninger, som betaling via QR-kode, SMS og Vipps.

– I tillegg må vi nevne Teslas ladenettverk, SuperCharger. Her snakker vi altså om en bilprodusent som har egne ladestasjoner. Men selskapet har åpnet de fleste stasjonene sine for andre bilmerker, sier Fleinsjø.

Noen ladeselskaper og bilprodusenter tilbyr «Plug & Charge»-løsninger. Det vil si at du slipper å fikle med telefonen når du skal lade. Når bilen din er forhåndsregistrert, gjenkjenner laderen bilen din automatisk – og så er det bare å lade i vei uten noe mer dilldall.

Lad så enkelt som mulig

Valg av betalingsløsning er altså et praktisk spørsmål: Hvilken løsning skal du velge for å være sikker på at du kan bruke laderne langs reiseruten din?

– Det er ikke så vanskelig. Kart som viser hvor det er ladestasjoner, er lette å finne. De aller fleste biler har dette i ruteplanleggeren i navigasjonssystemet. Ellers finnes det gode mobiltjenester, for eksempel ElbilAppen fra Elbilforeningen, sier Fleinsjø.

Lad så billig som mulig

Saken har også en økonomisk side. Hvis du er opptatt av å holde reisekostnadene nede, bør du sette deg inn i de forskjellige tilbudene og ordningene som finnes.

Flere ladeselskaper, bilprodusenter og leverandører av universalapper eller -brikker belønner lojale kunder med rabatt på «pumpeprisen». I tillegg har flere virksomheter, som for eksempel Coop og Obos, rabattordninger for sine medlemmer.

– Noen kredittkortselskaper gir «kick back», som betyr at du får tilbake en del av ladekostnaden når du bruker kortet deres. Og hvis du kobler et slikt kort til ladeappen- eller brikken du bruker, kan du faktisk få «dobbel» rabatt, sier Fleinsjø.

I tillegg varierer prisen fra én ladestasjon til den neste, slik vi er vant til med diesel og bensin. Til sammen blir det en del å holde styr på.

– Det er er opp til deg å finne ut hvor mye tid og krefter du vil legge i dette. Men det er helt klart en del penger å spare, konstaterer Fleinsjø.

Seks gode laderåd

Noen konkrete råd gir han likevel på veien:

  • Litt planlegging er uansett smart. Det kan være lurt å undersøke hvilke lademuligheter du har langs reiseruten og laste ned apper etc. som du trenger.

– Samtidig er det fullt mulig å kjøre på lykke og fromme. Hvis du kommer til en stasjon og mangler en app, kan du laste den ned og registrere deg i løpet av få minutter, sier Fleinsjø. (Men ikke lag kø ved laderen mens du gjør dette!)

  • Lad når du kan, ikke når du må. Ikke tyn «gjettometeret» på dashbordet så langt ned som mulig. Da kan du risikere at det blir for langt til neste ladestasjon.
     
  • Argumentet mot dette er at batteriet lader raskere når du starter ladingen på for eksempel 20 prosent enn på 50. Uansett er det min erfaring at det er enten blæren eller magesekken som avgjør når det skal lades, sier Fleinsjø med et smil.
     
  • Bruk lynlader hvis bilen din kan håndtere det. Det er smart å velge laderen med størst «fart». Men det er meningsløst å velge lynlading på opptil 350 kw hvis bilen din uansett ikke kan ta imot mer enn for eksempel 50 kw.
     
  • Stopp ladingen ved cirka 80 prosent. De fleste biler lader betydelig saktere fra cirka 80 til 100 prosent. Dessuten er ofte de siste 20 prosentene dyrere.
     
  • Vis hensyn. Noen steder er det fortsatt få ladere. Andre steder er det veldig mye trafikk. Lad så raskt du kan, stopp før batteriet er fullt og flytt bilen med én gang. Og tilby hjelp og veiledning i stedet for å kjefte på dem som er mindre erfarne enn deg.
     
  • Ha med deg ladekabelen hjemmefra. Da har du frihet til å lade på offentlige p-plasser, på overnattingssteder, ved opplevelsesparker og så videre. Og pakk gjerne nødladeren (med Schüko-kontakt) – sånn i tilfelle.

De største ladeselskapene med hurtig-/lynlading

  1. Tesla. Over 1 800 hurtigladere fordelt på rundt 120 ladestasjoner. De fleste er åpne for andre bilmerker (med CCS-kontakt).
  2. Recharge. Over 1 600 hurtig- og lynladere fordelt på i underkant av 400 ladestasjoner i Norge – unntatt i Finnmark.
  3. Mer. Cirka 920 hurtigladere fordelt på rundt 250 stasjoner, men ikke i Finnmark.
  4. Eviny/Lyse. Cirka 1 200 hurtigladere fordelt på rundt 200 ladestasjoner i Norge. God dekning på Sør-, Øst- og Vestlandet, få ladere i Nord-Norge unntatt Lofoten.
  5. Kople. Cirka 750 hurtig- og lynladere fordelt på cirka 190 ladestasjoner.
  6. Circle K. Cirka 600 hurtig- og lynladere på rundt 100 ladestasjoner i Norge – unntatt Finnmark.
  7. Ionity. Cirka 270 lynladere fordelt på rundt 40 ladestasjoner. Eies av flere bilprodusenter i fellesskap.
  8. Uno-X. Cirka 150 lynladere fordelt på 30 stasjoner. Tilbyr bare betaling med kort.
  9. Ragde Charge. Cirka 50 lynladere fordelt på 15 stasjoner.

Kilde: Nobil.no, mars 2024

Sist oppdatert: