Kom trygt frem på såpeglatte veier
Minusgrader er byttet ut med plussgrader, og underkjølt regn truer veiene. Eksperten gir råd om hvordan du hanskes med glatt føre.
– Å kjøre bil på glatt føre er utfordrende, men spesielt ved underkjølt regn. Når regndråpene fryser til is med én gang de treffer bakken, blir veibanen dekket av et tynt islag, forklarer seniorrådgiver for trafikksikkerhet Marianne Søhagen i NAF.
Hun forteller at man kan få tilsvarende forhold når regn har frosset på bakken over natten.
– Under slike føreforhold er det viktig å tilpasse farten. Jo høyere fart du har, jo vanskeligere blir det å takle bilen.
Bremselengden øker også. Med en hastighet på 80 kilometer i timen på vinterføre vil det ta deg hele 123 meter å stoppe opp, ifølge tall fra Statens vegvesen.
– All verdens sikkerhetssystemer opphever ikke naturkreftene. Føler du deg usikker på føret, bør du vurdere å la bilen stå, oppfordrer Søhagen.
Ta en sjekk
Når føret skifter, får mange sjåfører seg en overraskelse. Bremsetest er en effektiv metode for å sjekke føret, forteller Søhagen. Pass bare på at det ikke er biler rett bak eller mot deg når du utfører testen.
– Gjør en hard innbremsing og kjenn hvor mye bilen faktisk tar. Da vil du raskt få en oppfatning av veigrepet på veien du kjører på.
Senk farten
For høy hastighet etter forholdene eller ut ifra fartsgrensen var en sannsynlig medvirkende faktor i 35 prosent av dødsulykkene på norske veier i 2020, ifølge Statens vegvesen. Oppdager du en fare uten mulighet for å stoppe i tide, gjelder det å få ned hastigheten kjapt.
– Sjansen for å klare styre unna øker, og skadene blir mindre dersom det skulle skje en kollisjon. Når du først bremser, så trå ned bremsen så hardt du kan. Dette har stor betydning for bremseeffekten, sier Søhagen og fortsetter:
– Idet ABS-systemet slår inn vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og høre ulyder. Det er helt normalt – bare fortsett med det du gjør.
Slik kontrollerer du rattet
Seniorrådgiveren minner om at begge hendene på rattet gir mest presis styring. Det er likevel flere ting du bør huske på:
- Hold hendene symmetrisk på rattet.
- Ha et løst grep og la fingertuppene ha kontakt med rattet.
- Skyv i rattet. Når det skyves oppover, kjenner du endringer i veigrepet bedre.
I høy fart på isbelagte veier er det utfordrende – nesten umulig – å skifte kurs.
– Å styre brått og for mye er en vanlig førerfeil i nødsituasjoner. En slik reaksjon øker skrensen og gjør at det går lenger tid før hjulene begynner å styre, advarer hun.
Fest beltet riktig
Et viktig budskap kan ikke gjentas for ofte: Riktig bruk av sikkerhetsbelte kan utgjøre forskjellen på død og liv ved en ulykke. Spesielt på vinterstid er det viktig å huske på at jakken kan forhindre sikker bruk.
– Ta av jakken eller åpne den opp, slik at beltet kan plasseres tett inntil kroppen, sier Søhagen og viser til noen enkle kjøreregler:
- I tillegg til å sitte inntil kroppen, skal beltet festes stramt. Plasseringen skal være over skulderen – aldri under armen – og så nært inntil halsen som mulig. På underkroppen skal beltet ligge over hoftekammen.
- Pass på at beltet ikke er vridd.
- Om beltet skal gjøre jobben sin, er det avhengig av at du sitter riktig. Ryggen skal være godt plassert inntil seteryggen, i oppreist stilling.