Barn løper rundt bil parkert utenfor garasje.

Sjekk dekkene og bytt i tide

Slitte og dårlige bildekk utgjør en høy trafikkrisiko, men med litt egeninnsats og fornuftig prioritering er mye gjort.

Bremsetester utført av NAF viser at det kan være stor forskjell på hvor raskt bilen stopper med ulike dekktyper, særlig på våte og vinterglatte veier.

Lær deg å sjekke mønsterdybden

 Foto av Nils Sødal, rådgiver i NAF.
Nils Sødal. Foto: NAF.

– Å kjøre rundt med for slitte dekk, det er virkelig ikke lurt. De fire rundingene er den eneste kontakten bilen din har med bakken, og når du flyr av sted med to og et halvt tonn i 110 kilometer i timen, sier det seg selv at godt veigrep er avgjørende, både for din egen og andres trygghet, forteller Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han slår et slag for å selv inspisere dekkene, som tross alt er en av få ting på bilen som du kan sjekke på egenhånd. Med en jevnlig sjekk på et par minutter, følger du med på mønsterdybden, får med deg om lufttrykket er riktig og passer på at du ikke får feilslitasje på dekkene.

– Vinterdekk bør ha minst fire millimeter mønsterdybde, og tilsvarende bør sommerdekk ha minst tre millimeter for å fungere godt nok, sier Sødal.

Hvis du skifter hjul selv, er en momentnøkkel gull verdt når du skal stramme boltene.

 Foto av Nils Sødal, rådgiver i NAF.
Nils Sødal. Foto: NAF.

– Sett neste dekkskift i kalenderen

Selv om det norske lovkravet er noe lavere med henholdsvis tre millimeter som minstekrav på vinterdekk og 1,6 millimeter på sommerdekk, mener altså Sødal og NAF at du bør stille høyere krav til sikkerheten. Derfor er anbefalingen deres såpass mye strengere. Rådet er å sjekke dekkene både høst og vår, før du skal legge om.

– Nærmer du deg grenseverdiene vi anbefaler, så gjør du lurt i å kjøpe inn nye dekk, og hvis du mener dekkene kan greie en halv sesong til, er det bare å sette ny dato for dekkskift i kalenderen først som sist, sier Sødal.

Skulle det vise seg at tiden er moden for å investere i nye dekk, gjør du klokt i å ta lokale vær- og kjøreforhold med i regnestykket.

– Les deg opp på dekktester og finn modellene tilpasset kjøreforholdene du møter i hverdagen. Bor du et sted med milde og våte vintre, hvor veien er mer påvirket av vann enn snø, så kan det hende du trenger andre vinterdekk enn om du pendler i et stabilt og kaldt vinterklima, sier Sødal.

Er du gjerrig på dekkene kan det koste deg dyrt

Testene som gjennomføres årlig, skiller såpass mye på veigrep og bremselengde at valg av dekk blir et valg for trygghet i trafikken. Så hvilke dekk kan NAF anbefale?

– Gjengangeren er at de dyreste dekkene ofte er de beste. Såkalte premiumdekk fra de store dekkprodusentene, kjente merkevarer som Nokian, Goodyear og Continental, scorer jevnt over høyest. Særlig utslag får du på litt vanskelig vinterføre, med blanding av snø og is, sier Sødal.

Torleiv Haukenes, produktsjef i BestDrive.
Torleiv Haukenes. Foto: BestDrive

Med elbilenes inntog har bilene blitt tyngre og dekkene større, noe som gjør at prisene går opp tilsvarende. At stadig flere bileiere går for simplere dekk for en lavere pris, er noe som bemerkes i bransjen. Torleiv Haukenes, produktsjef i BestDrive, ser på tendensen med bekymring.

– Mange faller for fristelsen til å gå ned i kvalitet. Særlig på sommerdekk velger altfor mange produkter som ikke holder mål, og dessverre ser vi en gryende tendens også på vinterdekk, forteller Haukenes. 

– Flere av disse billigdekkene kan jo virke ganske gode å kjøre på, de kan være både stabile og støysvake, og ha komfortegenskaper som mange setter pris på, men oppstår det først noe kritisk, da er forskjellen i sikkerhet som himmel og hav.

Torleiv Haukenes, produktsjef i BestDrive.
Torleiv Haukenes. Foto: BestDrive

Dekktypene du bør unngå

Såkalte eco-dekk er en annen produkttype dekkeksperten råder deg til å styre unna.

– Eco-dekkene er ofte etterspurt av bilprodusentene, som kniver om lavest mulig verdier på energiforbruk. Mindre mønsterdybde og dårligere egenskaper for veigrep og vannplaning gjør dette til et dårlig dekkvalg for den jevne bileier, mener Haukenes.

 – Sikkerheten er jo mye viktigere, og må alltid telle langt mer enn rullemotstand.

Selv om både Sødal og Haukenes fraråder de billigste dekkene, påpeker de samtidig at det finnes mange gode dekk også blant alternativene som ikke er aller dyrest. De nest beste dekkene presterer svært godt de også. Sødal ber folk prioritere fornuftig og se på gode dekk som en billig livsforsikring:

– De gangene du virkelig trenger gode dekk, skiller det såpass mye mellom de dyre og de dårlige variantene at pengene du sparer på billige dekk, rett og slett ikke er verdt risikoen de medfører. Legg deg heller ett eller to hakk ned fra premium. Blir du for gnien kan du gå på en mye større smell.

Slik sjekker du dekkene dine

  1. Mål mønsterdybden, gjerne med en mønsterdybdemåler. Dybden måles i hovedrillene i de midterste ¾ av slitebanens bredde, og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere. Lovkravet er på 3 mm for vinterdekk og 1,6 mm for sommerdekk, men NAF anbefaler 4 mm for vinterdekk og 3 mm for sommerdekk.
  2.  Sjekk DOT-merkingen for å holde øye med dekkets alder. Dekk som har vært i bruk mer enn fem-seks år kan miste elastisitet og veigrep, selv om de har mønsterdybde til gode.
  3. Kontroller dekktrykket og sjekk at det stemmer med merkingen på etiketten i bilens føreråpning. For høyt eller lavt trykk kan gi ujevn slitasje på dekket. En fullastet bil skal ha ekstra trykk i dekkene.

Sist oppdatert: