Petter på sykkelen

Sykler hele året

Mosjonisten Petter Hveem (50) er en av stadig flere som tråkker til året rundt. Her er hans råd til deg som vurderer å bruke sykkelen vinterstid.

Når høstmørket har senket seg og vinteren er i anmarsj, havner mange sykler i boden. Petter Hveem er en av dem som tar pedalene fatt hele året. Gjennom fire vintre har 51-åringen syklet til sammen 25 kilometer mellom jobben og hjemmet i Tønsberg – nesten hver dag.

At stadig flere gjør som ham, bekreftes av tellinger utført av Oslo kommune. De viser en positiv trend i andelen syklister vinterstid. Fra Bergen meldes det om samme fenomen.

Gratis og miljøvennlig

Hveem mener vintersykling har mange fordeler.

– Det er fint å kunne bruke de daglige transportetappene til å skaffe seg gratis mosjon. Det gjør seg i en travel hverdag, sier han og forteller at sykkelturen også er en anledning til å sortere tanker før og etter jobb.

– I tillegg gir jeg et lite bidrag til folkehelsen og miljøsaken, og sett fra sykkelsetet er soloppgangene virkelig flotte! At jeg sparer penger og rett som det er kan sykle rett forbi bilkøen, er en fin bonus, smiler Hveem.

Det sitter i hodet

Stort sett er det fine forhold for vintersykling i Hveems hjemby, også i vinterhalvåret. Men når det regner sideveis eller har falt ti centimeter nysnø, kan det være tungt å sette seg på sykkelen.

– Det kan være krevende å skulle trosse vinterføre, vind og minusgrader. Det hender at tohjulingen blir stående på grunn av værforholdene eller fordi andre praktiske ting kommer i veien. Jeg prøver likevel å sykle nesten hver dag. Ellers er jeg redd for at det komfortable i et oppvarmet bilsete ville fristet stadig mer, sier Hveem.

Han peker på at det ofte kreves litt ekstra motivasjon og viljestyrke å sykle vinterstid. Skal vanen opprettholdes over tid, må den «automatiseres», ifølge mosjonisten.

– Min erfaring er at det fungerer best når rutinen sitter i ryggmargen. Jeg velger sykkelen nærmest automatisk, noe jeg tror kan være et poeng når man skal holde fast ved en vane som strider mot det som er mest behagelig, filosoferer han.

Passer for alle

Ola Bustad i Syklistforeningen
Ola Bustad

Det er ikke spesielt krevende å sykle på norske vinterveier hvis man utstyrer den med riktige dekk og utstyr, ifølge Ola Bustad i Syklistforeningen.

– Mange steder i landet er det bare veier store deler av høsten og vinteren. Mange norske kommuner, spesielt byene, har de siste årene lagt mer vekt på brøyting, børsting og salting av sykkelfelt og veier. Da blir det gode sykkelforhold hele året, sier han.

På høsten kan bladfall fra trær i kombinasjon med regn gjøre asfalten sleip. Som med bil, må du tilpasse farten når du sykler. Når gradestokken kryper mot null, er piggdekk anbefalt.

– Selv om veien stort sett er bar, vil det ofte oppstå mindre områder der vann har frosset til is. Gode piggdekk med riktig lufttrykk har ekstremt godt grep, og er ofte tryggere enn å gå uten brodder vinterstid, sier Bustad.

Sykkelturen til og fra jobb tar noen minutter lengre tid på vinteren, da piggdekk og mer klær gir mer motstand. Med elsykkel er forskjellen minimal. Ønsker du mer forutsigbarhet og rask transport er sykkelen likevel et godt valg hele året, mener Syklistforeningens mann.

– Det vet de fleste som har opplevd kaos og ekstremt lange køer på bilveien og kollektivtrafikk som står bom stille. Det slipper du å tenke på med sykkel, Bustad.

Ola Bustad i Syklistforeningen
Ola Bustad

Bedre veigrep

Gode piggdekk kan koste en del, men  holder ofte i flere år. Pigger gir økt fremkommelighet og sikkerhet.
Piggdekk er trygt på vinterføre

 

De fleste sykler egner seg for vintersykling, ifølge Syklistenes Landsforening, som har laget denne guiden for folk som vil bruke tohjulingen hele året.

–  Dekk med stort volum og riktig dekktrykk får god kontakt med underlaget og gir best feste på utfordrende underlag. Pass på at dekkene har god klaring under skjermene. Det hindrer at de pakkes med snø og gir uønsket i rammen og gaffelen. Piggdekk gir godt veigrep på is og hardpakket snø, men dersom de pumpes for harde, vil de bli noe glattere på bar asfalt og betong.

– Vinteren gir økt slitasje på sykkelen, spesielt drivverk og bremser. Derfor er det smart å vaske bort skitt og veisalt og smøre kjedet og andre bevegelige deler så ofte som mulig. Det øker sykkelens levetid og gir en bedre sykkelopplevelse, sierr Ola Bustad

Gode piggdekk kan koste en del, men  holder ofte i flere år. Pigger gir økt fremkommelighet og sikkerhet.
Piggdekk er trygt på vinterføre

Utstyrsrace

– Sykkelklær er komfortable og holder meg passe varm, sier Petter Hveem. I sekken har han alltid regntøy og en ekstra sykkelslange.
– Sykkelklær er komfortable og holder meg passe varm, sier Petter Hveem. I sekken har han alltid regntøy og en ekstra sykkelslange.

Sykling har i høy grad et materielt aspekt. Blir du bitt av basillen, kan du velge og vrake blant avansert og kostbart utstyr.

Ifølge Petter Hveem er det fullt mulig å holde seg innenfor et nøkternt budsjett.

– Det er selvsagt opp til hver enkelt å bestemme hva man har behov for. Min erfaring er at man kan ha glede av syklingen uten en stor utstyrspark. Jeg har verken den nyeste eller dyreste sykkelen eller mye annet kostbart utstyr. Det som er nødvendig, kjøpes som regel på salg. Jeg legger imidlertid litt ekstra penger på bordet for gode piggdekk. I tillegg har jeg investert i en kvalitetslykt, forteller han.

Hva med bekledningen? Her er det ingen fasit, mener Hveem. Personlig foretrekker han sykkelbekledning fordi den holder ham tørr og passe varm. Buksen har vindtett front, mens jakken er isolerende og vindtett. Gamasjene holder ham tørr på beina.

Under yttertøyet bruker Hveem kun sykkelbukse og en teknisk trøye. Under hjelmen; en buff, lue eller kun ørelapper. I sekken ligger det alltid regntøy og en ekstra sykkelslange.

– Sykkelklær er komfortable og holder meg passe varm, sier Petter Hveem. I sekken har han alltid regntøy og en ekstra sykkelslange.
– Sykkelklær er komfortable og holder meg passe varm, sier Petter Hveem. I sekken har han alltid regntøy og en ekstra sykkelslange.

Tilpasser kjørestilen

Hvis det er mørkt og dårlig fremkommelighet på veien, er man fort ute og sykler. Hveem er ekstra skjerpet når han tar seg frem på vinterføre.

– Jeg er årvåken og tilpasser «kjørestilen» til forholdene. Det innebærer for eksempel lavere fart i svinger for å forhindre velt – og at jeg beregner økt bremselengde for både biler og sykler på glatt føre. Jeg må også sørge for å bli sett. Lys og refleksvest er en selvfølge. Safety first, understreker familiefaren.

Sist oppdatert: