Kvinne kobler elbil til et ladepunkt i gata

Feilen som sliter ut dekkene på elbilen

Moderne elbiler kan gi høy slitasje på dekkene, og føre til at de må byttes ut oftere enn du er vant til. Hvor ofte må du regne med å skifte dekk, og hva kan du gjøre for å minimere slitasjen?

I overgangen til elbil, har mange bileiere blitt overrasket av hvor ofte bildekkene må skiftes ut. Faktisk viser en tysk undersøkelse at elbiler kan slite dekk opptil 30 prosent raskere enn fossildrevne biler. Men hva er egentlig årsaken – stemmer det at det er vekten av batteriene som gjør elbilen til en dekksliter?

Fristes av watt i pedalen

Torleiv Haukenes, produktsjef i BestDrive
Torleiv Haukenes. Foto: BestDrive

– Dekkene er jo skalert opp for å tåle den høye vekten til disse bilene, så vekten av høyrebeinet har nok større påvirkning, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i BestDrive.

At spreke nye elbiler frister førerne til å trykke til litt ekstra på gasspedalen, kan jo høres ut som en logisk forklaring.

– Overgangen fra en typisk fossildreven bil med 100 – 150 hestekrefter, til å plutselig kjøre en elbil med opptil 450 hester, ja den er jo formidabel, påpeker Haukenes.

– Ikke bare har elbilene jevnt over flere hestekrefter, elmotorene gir deg i tillegg fullt dreiemoment fra første meter, noe en bensin- eller dieselbil oppnår først ved høyere turtall. Det er lett å la seg friste, og særlig i starten av elbilkarrieren.

Torleiv Haukenes, produktsjef i BestDrive
Torleiv Haukenes. Foto: BestDrive

Kjører jevnere etter hvert

Mange nye elbileiere opplever altså å måtte tilpasse kjørestilen til det nye kjøretøyet sitt. Selv har Haukenes kjørt elbil i over ti år, og sier han «knapt sliter dekk i det hele tatt». Samtidig ser han stadig hvordan nye kunder overraskes over hvor fort dekkene slites. Noen opplever å måtte bytte etter bare 8000 kilometer, mens Haukenes får gode to år og 50 000 km ut av et sett med dekk på elbilen sin.

– Forskjellen er hvordan du bruker den umiddelbare responsen fra start, om du er hard eller følsom på gasspedalen, eller om du har lagt deg til en hissig kjørestil med hurtige akselerasjoner og brå nedbremsinger. Alt dette påvirker dekkslitasjen i mye større grad enn elbilens vekt, sier Haukenes, og legger til:

– Du har jo alltid noen som synes det er moro med kjappe akselerasjoner, som er klar over at de svir gummi og tar regninga med et smil. Ellers er erfaringen vår at de som har hatt elbil en stund venner seg til det, roer seg ned og sliter dekkene mer normalt etter hvert.

– Jevnere kjøring er jo bra både for rekkevidden, lommeboka og trafikksikkerheten, så her får jeg flere og flere med meg på laget, sier Haukenes.

Helgarder deg med egen punkteringsforsikring

Tor Hefre, bifaglig ansvarlig i Gjensidige.
Tor Hefre.

Får du sjekket dekkene dine hos en profesjonell aktør minst én gang i året, kvalifiserer dette til «punkteringsskade uten bonustap» hos Gjensidige.

– Verkstedet må ha gitt deg dokumentasjon på at dekkene er egnet for bruk, og at mønsterdybden er mer enn 4 mm for vinterdekk og 3 mm for sommerdekk. Da unngår du bonustap hvis du punkterer og må bytte ett eller flere dekk, forklarer Tor Hefre, bilfaglig ansvarlig i Gjensidige.

Tor Hefre, bifaglig ansvarlig i Gjensidige.
Tor Hefre.

Oppummering

  • Elbilens vekt er ikke årsaken til dekkslitasje, kjørestil har mye mer å si.
  • Med flere hestekrefter og fullt dreiemoment fra start, kan elbiler friste til hyppigere akselerasjon og dermed økt dekkslitasje.
  • Hard akselerasjon og brå bremsing påvirker dekkslitasje.
  • Erfarne elbileiere tilpasser seg og sliter dekkene mindre over tid.
  • Jevn kjøring forlenger dekkenes levetid, forbedrer rekkevidden og øker trafikksikkerheten.

Sist oppdatert: