Ung mann sjekker mobilen bak rattet i en bil.

Over halvparten av unge bilførere bruker mobilen

Hvem tar de etter, mon tro?

Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk
Tanja Loftsgarden

Er det ett sted du ikke skal multitaske, så er det bak rattet. Uoppmerksomhet er en av hovedårsakene til dødsulykker i trafikken. Fikling med mobiltelefonen er én grunn til at konsentrasjonen svikter, konstaterer fagdirektør Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk.

– Det er ikke mulig å være en trygg sjåfør samtidig som du bruker telefonen. Det er urovekkende at over halvparten av de ferskeste bilførerne likevel lar seg friste, sier Loftsgarden.

I en undersøkelse utført av Opinion for Gjensidige og Trygg Trafikk, svarte 54 prosent av 2 000 unge under 24 år at de har brukt telefonen ulovlig bak rattet. Det vanligste er å skifte musikk og sjekke meldinger.

Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk
Tanja Loftsgarden

Voksne må være gode forbilder

Dårlige vaner og holdninger går gjerne i arv. Sjekker du telefonen mens du har barn og ungdom i bilen? Som voksne må vi sette standarden, mener Elisabeth Ingvaldsen, direktør for Skade Motor i Gjensidige.

 – Hvis mor og far bruker telefonen bak rattet, vil ungdommene ta etter. Som voksne må vi starte med oss selv. Vi bør vite hvor lite som skal til for å miste oppmerksomheten – og hvor store konsekvensene kan bli, sier hun.

Risikoen forbundet med mobilen gjelder også for berøringsskjermen som finnes i de fleste nyere biler. Hodetelefoner er tillatt å bruke bak rattet, men ekspertene mener vi bør la være.

Slik kan du bruke mobiltelefonen lovlig i bilen

  • Når telefonen er plassert i egen mobilholder eller koblet til et håndfri-system i bilen, kan du ta imot, starte og avslutte samtaler.
  • Når telefonen er koblet til et håndfri-system, kan du i tillegg styre og spille av lydfiler via dette systemet.

Dette er ikke lov – selv om mobilen er lovlig plassert eller tilkoblet håndfri-system:

  • Skrive tekstmeldinger eller bruke sosiale medier på mobiltelefonen.
  • Surfe på nettet.
  • Betjene funksjoner på telefonen aktivt til navigering under kjøring.

Høy bot virker

UP-sjef Knut Smedsrud
Knut Smedsrud

I tillegg til at mobilbruk er farlig for deg selv og omgivelsene, er det dyrt å bli tatt på fersken av politiet. I 2024 måtte 5 838 bilførere betale en bot for mobilbruk, ifølge tall P4-nyhetene har fått fra Utrykningspolitiet (UP). Det er rundt 700 færre enn året før og nesten en halvering fra 2022.

– Vi er godt fornøyde med nedgangen, sier UP-sjef Knut Smedsrud til P4. Han mener økte bøtesatser har medvirket til den positive utviklingen. I dag er den på 10 200 kroner mot 1 700 kroner i 2021.

– 10 200 kroner er et høyt beløp. Selvfølgelig virker det avskrekkende, slår Smedsrud fast. Han understreker samtidig at mer enn 5 000 bilførere fremdeles er altfor mange.

– Vi er på ingen måte i mål, og vi kommer til å rette enda mer oppmerksomhet mot mobiltelefon i 2025, sier UP-sjefen. Han legger til:

– Når du kjører bil, så gjør bare det.

UP-sjef Knut Smedsrud
Knut Smedsrud

Slik holder du blikket på veien

  • Må du egentlig være tilgjengelig mens du kjører? Sett telefonen i bilkjøringsmodus eller «ikke forstyrr», så kan du heller svare på tapte anrop og meldinger når du er fremme.
  • Hvis du må være tilgjengelig, kan du sette telefonen i en egen mobilholder eller på handsfree før du begynner å kjøre. Men unngå samtaler når du kjører på steder som krever høy grad av oppmerksomhet. Du merker fort om du ikke er fullt og helt til stede bak rattet. Sving heller til siden og parker bilen trygt. Du taper ikke mye tid på et kort stopp.

Sist oppdatert: