
Slik kjører du trygt i nedoverbakke
Glatte oppoverbakker går greit når bilen har firehjulsdrift. Men den kan du ikke stole på når du skal kjøre ned igjen.
Med drift på alle hjulene går den glatte bakken opp til hytta som en lek. Samtidig kan firehjulsdrift gi en falsk trygghet når du skal hjem igjen.
– Firehjulsdrift og førerassistentsystemer som ESP utnytter det som er av friksjon mot underlaget. Men hvis dekkene først mister grepet, er du bokstavelig talt ute å kjøre. Dette kan selvsagt også skje på rette strekninger og i oppoverbakker, men effekten blir fort større i nedoverbakker. Når bilen får «hjelp» av tyngdekraften, skal det ikke mye til før den begynner å skli som en kjelke i høy fart, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.
Firehjulsdrift kamuflerer vanskelige kjøreforhold
Biler med firehjulsdrift kan kamuflere vanskelige kjøreforhold, blant annet fordi hjulene spinner mindre enn på biler med drift på to hjul. Det er altså en fare for at du ikke oppfatter hvor glatt det er på vei oppover – og at du får en ubehagelig overraskelse nedover.
– Det gjelder spesielt tunge biler, ikke minst elektriske, som kan veie mellom 2 og 2,5 tonn. Når disse først begynner å skli, snakker vi om mye bevegelsesenergi som fort blir vanskelig å kontrollere, sier Svendsen.
Fem tips på glatt føre
Hvordan er egentlig føret? NAFs talsperson anbefaler en bremsetest. Sørg for at du har god oversikt og ingen biler bak deg – og brems hardt.
– Hvis bremsepedalen vibrerer og du hører ulyder, er det ABS-systemet som slår inn. Det forteller deg at veien er glatt, og at du må avpasse farten og kjørestilen deretter, sier Svendsen.
Han gir disse rådene for en trygg nedfart:
- Kjør saktere enn det du tror er nødvendig. Hold ekstra stor avstand til bilen foran.
- Kjør mykt. Unngå hard bremsing (unntatt ved bremsetesten), brå bevegelser med rattet og harde trykk på gasspedalen.
- Hold rattet riktig. Kan du plassere håndleddene øverst på rattet, har du riktig avstand. Når du kjører, skal du holde rattet symmetrisk på begge sider og «skyve» frem og opp, ikke dra i det.
- Se etter områder med feste. I de oppkjørte hjulsporene kan det være glatt. Hvis det er plass, bør du kjøre litt til høyre eller venstre for disse.
- Juster ned farten før svinger. Kjører du i lavt gir og slipper gassen i god tid, behøver du kanskje ikke å bruke bremsepedalen.
Hvis du mister kontrollen
Hvis bilen begynner å skli eller skrense, vil førerassistentsystemene slå inn for å stabilisere den. Da skal du ikke begynne å «ratte». Det vil bare føre til at skrensen blir større og at hjulene bruker lengre tid før de begynner å styre igjen.
– Styr hjulene i den retningen du vil at bilen skal kjøre. Hvis bilen ikke får grep umiddelbart, gjelder det å få ned farten. Brems hardt, så vil ABS-bremsene utnytte den friksjonen som eventuelt finnes, sier Svendsen. Han gjentar rådet om å begrense farten:
– Er farten for høy når bilen mister veigrepet, vil elektronikken uansett ikke kunne oppheve de fysiske lovene.
– Skru av regenerering
Elbiler regenererer bremseenergi til batteriet. Hvis du har skrudd på énpedalsfunksjonen, vil bilen bremse umiddelbart når du løfter høyrefoten. Mens NAF mener at du kan ha denne funksjonen påskrudd om vinteren, anbefaler rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige at du kjører uten.
– Hvis du har regenereringen påskrudd på glatt føre, kan du oppleve at bilen mister veigrepet et kort sekund når du slipper gassen. Dette føles som å miste kontroll, noe som i hvert fall jeg synes er ubehagelig. Mitt råd er at du bør skru funksjonen helt av, slik at bilen bremser når du faktisk ønsker det. Det gir større trygghet å ha kontroll over dette selv, sier han.