Når bagasjen ikke kommer
Det er kjedelig å stå igjen ved rullebåndet etter at alle de andre passasjerene har fått sine kofferter og gått videre. Men det er hjelp å få, oppmuntrer reiselivsekspert.
At bagasjen ikke ankommer reisemålet samtidig som deg, gir en dårlig start på ferien. Det gjelder enten du skal besøke familie på hjemstedet ditt eller er på reise i utlandet.
I en slik situasjon er det heldigvis hjelp å få. Du kan få dekket innkjøp av klær og andre saker du trenger. Men først er det smart å sjekke hva du har krav på. Begynn hos fly- eller reiseselskapet ditt, er rådet fra reiselivsekspert Lene Hasler i Gjensidige.
– Flyselskapet og/eller turoperatøren vil opplyse deg om hvilke ekstrautgifter de dekker og når du kan forvente at bagasjen din dukker opp igjen. Hvis det skulle vise seg at du ikke får erstattet alle ekstrautgiftene dine, kontakter du oss, sier Hasler.
Det mest nødvendige
Hvis bagasjen din er forsinket, er det i utgangspunktet få restriksjoner med hensyn til hva du kan handle. Men du har plikt til å begrense innkjøpene til det mest nødvendige.
– Du kan handle klær, toalettsaker og annet som tilsvarer innholdet i kofferten, og som du trenger mens du er uten bagasjen. Det innebærer at du kan kjøpe en dress eller en kjole hvis du skal i et bryllup. Men skal du først og fremst gå i fjellet eller nyte Tolkien i hytteveggen, er det neppe nødvendig med ny dress – selv om du hadde pakket en i bagasjen, sier Hasler.
På aktivitetsferie vil du som regel kunne leie ski, sykkel og annet sportsutstyr opp til maksbeløpet på 5 000 kroner. Dette kan også gjelde barnevogn, barnesete og lignende.
– Det er viktig å kontakte oss først. Og husk å ta vare på alle kvitteringer for utgifter du ønsker å få erstattet, understreker eksperten.
Borte for godt
Når kan bagasjen regnes som tapt? Hvis det går flere uker uten at den er kommet til rette, og flyselskapet ennå ikke vet hvor den befinner seg, kan du søke erstatning fra flyselskapet eller Gjensidige.
Hasler anbefaler deg å vente i minst fem uker. At innsjekket bagasje ikke kommer frem til bestemmelsesstedet, skjer nemlig svært sjelden.
– Da vi sjekket dette for noen år siden, viste det seg at 1 av 50 000 kolli ble borte for godt, forteller hun og minner om at bagasje som kommer til rette etter at du har fått erstatning, er Gjensidiges eiendom. Du kan imidlertid løse den inn ved å betale tilbake erstatningen du har mottatt.
Ødelagt ferie
Ferien blir kanskje ikke helt den samme uten bagasjen. Det kan være irriterende nok, men er ikke så alvorlig at reiseforsikringen gir erstatning for ødelagt ferie.
– Du kan også få erstatning for tapte feriedager. Det skjer imidlertid bare ved sykdom eller ulykkesskade som fører til at lege beordrer sengeleie og/eller sykehusinnleggelse – eller ved hjemtransport som dekkes av forsikringen, sier Hasler. Hun trekker frem fire bagasjetips:
1. Les bestemmelsene for innsjekket bagasje
Både transport- og forsikringsselskapet har bestemmelser for hva du ikke kan sende som innsjekket bagasje. Brudd på bestemmelsene medfører at du ikke kan regne med å få erstatning.
2. Ikke pakk mat i kofferten
Norsk laks og brunost er hyggelig å ha med på reisen. Men hvis bagasjen blir flere dager forsinket, kan du få en svært ubehagelig opplevelse når du åpner kofferten.
3. Pakk det viktigste i håndbagasjen
Verdisaker, bil- og husnøkler hører hjemme i flyets kabin. Etter en lang reise vil de fleste hjem så fort som mulig. Da er det ekstra kjedelig å bli stående på parkeringsplassen uten nøkkel, eller å måtte ringe etter låsesmed for å få opp inngangsdøren hjemme.
4. Planlegg sending av spesialbagasje
Sett deg godt inn i reglene som gjelder for spesialbagasje. For eksempel har mange med seg eget våpen på jaktturer til utlandet. Da er det viktig å planlegge dette godt og gjøre unna papirarbeidet før avreise, ikke minst med tanke på passering av sikkerhetskontroller mellom etapper på reisen.
Sist oppdatert: