Så mange ønsker økt promillegrense for elsparkesykler
Er du blant dem?
Ipsos har på vegne av Gjensidige undersøkt holdningene til 4 200 nordmenn hva gjelder promillekjøring med elsparkesykkel. Her kommer det frem at en av fire synes dagens promillegrense på 0,2 er for lav.
– Vi hadde selvsagt håpet at «alle» støttet grensen, men realistisk sett er ikke tallene så aller verst. Tross alt er det et flertall, på seks av ti, som mener grensen bør være der den er, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.
– Fjorårets innføring av promillegrense har utvilsomt vært et betydelig skadeforebyggende bidrag, supplerer han.
Risikerer å havne i økonomisk uføre
Undersøkelsen viser at mer enn halvparten av de som har skadet seg på elsparkesykkel hadde drukket alkohol, og at de under 40 år kommer dårligst ut.
– Dette er likevel en forbedring sammenliknet med 2022, sier Rysstad, som tror at tallet har en klar sammenheng med de nye reglene.
Han forteller at de som har vært alkoholpåvirket i snitt har opplevd større skader enn de som ikke har vært påvirket.
– Én ting er å skade andre, men det er lite kjekt å selv havne på legevakten med utslåtte tenner og brukne ledd. I tillegg kan du risikere å havne i økonomisk uføre om du skader andre i høy fart, uten forsikring eller med promille.
Husk at dette også er forbudt
Blir du tatt for promillekjøring på elsparkesykkel, kan du også bli ilagt en saftig bot. Utrykningspolitiet (UP) viser til gjeldende bøtedirektiv:
- Promille fra 0,21 til og med 0,40 gir 6 500 kroner i bot
- Promille fra 0,41 til og med 0,50 gir 11 000 kroner i bot
Dessuten er det straffbart å forsøke å kjøre elsparkesykkel i ruspåvirket tilstand og låne bort elsparkesykkel til noen som er ruspåvirket, opplyser de.
– Glemmer at det samme gjelder elsparkesykler
Mange benytter seg dessverre av elsparkesykkel når de er påvirket av alkohol, og et høyt antall skader er knyttet til ruspåvirket kjøring, fremhever Eli Marie Stavlund. Hun er kommunikasjonssjef i organisasjonen Av-og-til, som jobber for godt alkovett.
– Alle vet at man ikke skal sette seg i bilen når man har drukket alkohol, men jeg tror mange glemmer at de samme reglene gjelder for elsparkesykkel. Om du kjører elsparkesykkel i ruspåvirket tilstand, utgjør du en risiko for deg selv og andre – og følgekonsekvensene kan bli store, sier Stavlund og legger til:
– Det er det fint at flere blir klar over.
Sist oppdatert: