Så mye koster båtdrømmen egentlig
Disse utgiftene bør du regne med når du skaffer deg båt – i tillegg til kjøpesummen.
Nesten hver andre norske husstand har et medlem med baug og kjøl, ifølge Sjøfartsdirektoratet. Dette medlemmet gir mye glede, men krever også sitt – ikke minst økonomisk.
– Tommelfingerregelen er at drift av båten årlig koster deg ti prosent av kjøpesummen. Beløpet vil selvsagt variere ut fra båttypen, hvor mye den er i bruk og behovet for vedlikehold, sier ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtmagasinet.
Kjøper du en båt til én million kroner, må du altså regne med at den koster deg rundt 100 000 kroner i løpende utgifter og avskrivninger årlig. I tillegg kommer kapitalkostnaden.
Mange faktorer påvirker totalprisen
Ikke alle utgifter er store hver for seg, men registreringsavgifter, pålagte kurs, småutstyr og havneavgifter utgjør fort noen tusenlapper til sammen. I tillegg kommer drivstoff til motorbåt, eller stell og bytte av seil og rigg på seilbåter. Og så må du ha forsikring.
– Generelt er det billigere å forsikre en båt enn en bil, opplyser produktutvikler Kristina Knutsen i Gjensidige. Hun forteller videre at prisen på båtforsikringen blant annet avhenger av om båten har innen- eller utenbords motor, eller om den er en seilbåt.
– Vi ser dessuten på fartspotensial, motorens alder, antall hestekrefter og antall fot. Store og raske båter er dyrest å forsikre, små båter uten særlig fartspotensial er relativt rimelige.
De største utgiftene er båtplass og verdifall
Størrelsen på farkosten vil også ha betydning for hvor mye du må betale for båtplass. I tillegg avhenger prisen av hvor i Norge du bor og hvilke fasiliteter båthavnen tilbyr. Mange steder må du regne med å betale flere tusen kroner i året for å ha båten til kai.
Det er likevel verdifallet på båten som sannsynligvis utgjør den største posten i båtregnskapet. En gammel båt er som regel verdt mindre enn en nyere. Men hvor mye?
– Verdifallet er x-en i regnestykket, sier redaktør Nissen-Lie i Båtmagasinet. Han forteller at båtbransjen er en typisk konjunkturbransje.
– I perioder er etterspørselen større enn tilbudet, og da vil også bruktbåtprisene være forholdsvis høye. I dag holder for eksempel båter fra etter 2008 seg relativt godt i pris. I andre perioder er det det stikk motsatte som er tilfellet, sier han og påpeker at kjente båtmerker gjerne holder seg bedre i pris enn ukjente.
– Historisk er det mange eksempler på at brukte båter er solgt til høyere nominell pris enn nybåtprisen.
Utgifter til vedlikehold – en kostnad som kan lønne seg
Gjennom godt vedlikehold kan du redusere verdifallet, ikke minst på motoren.
– Ja, det er klart at en godt ivaretatt motor har en høyere annenhåndsverdi, sier Petter Wahlstrøm i Marineservice i Oslo.
– Alle ønsker seg en driftssikker motor, derfor er serviceheftet like viktig for en båt som for en bil, fortsetter han og understreker at det ganske enkelt handler om sikkerhet.
– Er du ute i dårlig vær, er motorhavari det siste du ønsker deg.
Gjør det selv, eller la noen andre ta det
Resten av farkosten trenger også vedlikehold, og behovet øker med årene. Hvor mye dette koster, er avhengig av hvor mye du kan og vil gjøre selv. Den klassiske båteieren bruker vinter og vår på å stelle med skuta si, men det passer ikke alle lenger.
– Vårt inntrykk er nok at folk i dag setter bort vedlikeholdet i større grad enn før. Det er en klar trend at folk ønsker seg et enkelt båtliv. Dette er også grunnen til at mange velger en båt med utenbords motor, sier Nissen-Lie.
Petter Wahlstrøm deler dette inntrykket. Han peker på at båter, og spesielt motorer, blir stadig mer avanserte.
– Ikke alle har utstyret som skal til for software-oppdateringer, diagnoserapporter og alt annet som skal skiftes, inspiseres eller smøres, forteller servicemannen.
– I tillegg ser vi at fabrikantene etter hvert krever at du benytter deg av et merkeverksted for at garantien skal gjelde, legger han til. Han opplyser videre at opptak, service, opplag og utsett av en 25 fots båt med 200 hk påhengsmotor vil koste eieren rundt 28 000 kroner hos Marineservice.
Følelsene får styre
Båthold er altså et vedvarende prosjekt som koster penger så lenge du lever ut båtdrømmen. Men kanskje er det å kunne virkeliggjøre drømmen verdt prisen?
– Generelt er båtkjøp følelsesbasert. Folk kjøper som regel fritidsbåt utfra et ønske om det gode liv på sjøen, og mange er villige til å betale mye for design, komfort og ytelser. I sum kan det gi en opplevelse av at det er verdt det, sier Ole Henrik Nissen-Lie.
Utgifter du må regne med som båteier:
- Registreringsavgifter
- Pålagte kurs
- Småutstyr
- Havneavgifter
- Forsikring
- Henger
- Vinteropplag
- Vedlikehold
- Båtplass
- Drivstoff
- Vedlikehold/bytte av seil og rigg
Tallene er avhengige av type båt, bruk, hvor i landet du bor osv. I tillegg kommer proviantering og utstyr til turer.
Sist oppdatert: