Har du husket å vaske båtmotoren?
Et tilgriset motorrom kan bli en brannfelle.
Skroget trenger vedlikehold for at båten skal være trygg og pen. Men husker du å rengjøre motorrommet?
– Helst bør du gå over motorrommet på høsten, når du fjerner rur og ellers gjør båten vinterklar. Da er søl og skitt lettest å fjerne. Alternativet er å gjøre det i forbindelse med den nye båtsesongen, sier Petter Wahlstrøm i Marineservice i Bærum.
Selv sjekker han motorrommet i båten sin minst én gang i uken i sesong.
– Godt renhold en viktig del av vedlikeholdet. Det blir lettere å avdekke skader eller lekkasjer på et tidlig stadium. Et rent og pent motorrom er dessuten tilfredsstillende i seg selv, mener Wahlstrøm. Han anbefaler at du i hvert fall inspiserer motorrommet før, etter og gjerne flere ganger i løpet av sesongen.
Lekkasjer fra slanger og motor kan føre til brann
En feil som får utvikle seg, kan føre til driftsstans eller i verste fall havari. For eksempel kan en liten gnist fra en dårlig elektrisk kobling være nok til å starte en brann. En båtbrann kan fort bli alvorlig som følge av rask spredning, giftige gasser og (paradoksalt nok) begrensede slokkemuligheter.
– Båter består som regel av forskjellige materialer som tre, plast og karbon. Når disse først tar fyr, kan brannen være vanskelig eller umulig å slukke, sier Wahlstrøm.
Vedlikehold av båt er god økonomi
Dessuten er det ofte relativt billig å reparere feil som blir avdekket tidlig. Hvis det så vidt har begynt å svette litt olje fra pakninger og andre overganger, kan du kanskje fikse det selv eller overlate jobben til fagfolk uten at det koster skjorta.
– Generelt mener vi at du bør følge intervallene for vedlikehold som produsenten anbefaler. Det er bra både for økonomien og sikkerheten. Du kan også få mer for båten når du skal selge den, sier Wahlstrøm.
Han gir disse rådene for vask av motoren og motorrommet:
1) Fjern smuss og søl
Hvis det er mye smuss og oljesøl i bunnen av båten, er det smart å fjerne dette først. Du kan bruke oljesugeputer eller -matter som du får kjøpt hos forhandlere av båtutstyr. Putene trekker til seg olje og drivstoff, men ikke vann. Vannet kan du lense ut eller suge opp med en vannstøvsuger.
2) Skyll motoren med ferskvann
Bruk gjerne lunkent vann om du har tilgang til det. Motoren må være kald, og det skal ikke komme vann på dynamoen, startmotoren og andre elektriske komponenter samt luftfilteret og peilepinnen. Dekk disse delene godt til.
– Mange båter har også mye annet plassert i motorrommet. Alt fra vinsjer og batterier til varmtvannsbereder og ladere – listen kan være lang. Her må du være nøye både når du skyller med vann og påfører kjemiske midler, sier Wahlstrøm.
Han anbefaler ikke bruk av høytrykksspyler, men bøtte og klut eller en vanlig vannslange.
3) Påfør avfettingsmiddel
– Det finnes mange gode avfettingsprodukter. Be båtforhandleren eller et serviceverksted om råd. Bruk gjerne en bakomrulle på steder det er vanskelig å komme til, som for eksempel under motoren eller mot akterspeilet – dette er ulikt fra båt til båt, sier Wahlstrøm.
Bruk rikelig med avfetting og vann – og gjerne en børste på ekstra gjenstridig smuss. La kjemien virke i henhold til bruksanvisningen og skyll med ferskvann igjen.
– Husk hansker og vernebriller! Avfettingsprodukter kan være sterke saker, sier Wahlstrøm.
4) Tørk overflatene og fjern vann og smuss i bunnen
Tørk over overflatene med en fiberklut før du fjerner sølet i bunnen av båten med en lensepumpe eller en vannstøvsuger. Er det mye olje- og drivstoffrester i vannet, skal det behandles som spesialavfall. Til slutt fjerner du plasten som dekker elektroniske komponenter og eventuelt andre deler.
5) Påfør vanndrivende spray på elektriske komponenter
Og er det deler som har rustet, pusser du det bort og påfører varmebestandig lakk.
Så er du klar til å nyte båtsesongen med ren motor. God tur!
Kilder tips: Marineservice og Redningsselskapet
Sist oppdatert: