Båthavn i skumring.

Slik får du en trygg nattseilas

Det går fint an å kjøre båt om natten, så lenge du er nøye med sikkerheten.

Christian Strøm i Redningsselskapet
Christian Strøm

– I Norge blir det aldri helt «svart» om sommeren. Det er ofte mulig å orientere seg i kjent farvann uten ekstra lys og andre hjelpemidler. Derfor mangler de fleste fritidsbåtskippere erfaring med nattseilas. Selv om det inngår i båtførerprøven, går kunnskapen fort i glemmeboken hvis den ikke blir praktisert jevnlig, sier Christian Strøm i Redningsselskapet.

Nattseilas kan likevel bli aktuelt i flere situasjoner. På båtferien kan det være praktisk å bruke natten til å forflytte seg fra A til B. Og du kan oppdage at det «plutselig» har blitt mørkt når du skal ta sjøveien hjem etter et festlig lag. Da må du være i stand til å føre båten på en trygg måte.

– Ved «hjem fra fest»-kjøring i kjent farvann, er det aller viktigste at du er bevisst på alkoholinntaket, avpasser farten og bruker lanternene riktig. På lengre transportetapper trenger du mer kunnskap om navigasjon. I tillegg er det viktig å øve. Øvelse gjør mester, også på dette feltet, sier Strøm.

Mørket utfordrer orienteringsevnen vår på flere måter:

Christian Strøm i Redningsselskapet
Christian Strøm

Avstandsbedømming

I dårlig lys kan ting som er langt unna virke nærme – og motsatt.

– Enkelt forklart bedømmer vi avstanden til et objekt ut fra størrelsen. Jo mindre objektet er, jo lenger unna er det. Men om natten ser vi bare lyset, ikke selve objektet. Da kan vi bomme fullstendig på avstanden. Hvis farten er for høy, kan det gå galt når vi innser for sent at et fyr eller et skjær bare er 50 meter foran oss – ikke 500 meter, forklarer Strøm.

Nattsyn

Lys ødelegger nattsynet. Hvis du slår på lyset et lite øyeblikk, kan det gå fra 30 til 60 minutter før synet tilpasser seg igjen. Lyset på kartplotteren og andre instrumenter har samme effekt. Dessuten mister vi fargesynet når det er mørkt.

Vurdering av fart

Når mørket visker ut konturene i landskapet og evnen til å vurdere avstand blir dårligere, blir det også vanskeligere å vurdere fart. Rådet er at du senker farten om natten – og stopper båten helt hvis du trenger tid til å orientere deg.

Sjøveisreglene sier at vi skal holde sikker fart. Det vil si at farten skal være lav nok til at vi til enhver tid kan navigere trygt ­– alle rådende forhold tatt i betraktning, sier Strøm.

For høy fart er en faktor i mange båtulykker. Risikoen øker når det er mørkt.

– Ulykker skyldes ofte at båten kjører på grunn. En annen vanlig årsak er at folk blir slengt over bord når føreren må ta en brå sving for å unngå et sammenstøt. Da er det store krefter i sving. Du kan bli slått bevisstløs, og hvis det er alkohol med i bildet – eller hvis redningsvesten mangler – øker risikoen for at det ikke ender bra, sier Strøm.

På sjøen er promillegrensen 0,8. Redningsselskapets holdning er at det er best å være edru når du fører båt.

Hjelpemidler ved mørkekjøring

Ved båtkjøring i mørket har vi mange hjelpemidler til disposisjon:

Lys

Enlyskaster eller en kraftig lommelykt er greit når du må orientere deg, for eksempel i en havn som har mange hindringer i leden.

– Men husk på nattsynet. Og at du ikke skal blende andre, sier Strøm.

Du bør skru ned lysstyrken på plotteren og andre instrumenter. Trenger du lys i kabinen, er det smart å bruke rødt lys som ikke ødelegger nattsynet. Men vær oppmerksom på at rødt lys i kabinen gjør rød farge på papirkart usynlig.

Lanterner

Alle båter skal vise lanterner fra solnedgang til soloppgang samt ved nedsatt sikt. Lanternene gir informasjon om møtende eller kryssende båter, slik at du vet om du skal vike eller beholde kurs og fart.

– Lanternene i fargene rødt, grønt og hvitt hjelper oss å vurdere retningen og størrelsen på andre båter, og å forstå hvem som har vikeplikt, sier Strøm.

På båter som er under syv meter og har toppfart under syv knop er det tilstrekkelig med en hvit rundtlysende lanterne. Disse båtene har alltid vikeplikt. Båter som er større enn syv fot skal i tillegg ha rød lanterne på babord side og grønn på styrbord.

– Vær oppmerksom på problematikken med avstandsvurdering. Lanterner kan dessuten «forsvinne» hvis de går i ett med belysning på land. Kommer du ut fra en havn med mye lys på land, kan du være usynlig for en som kommer utaskjærs og skal inn til samme havn, sier Strøm.

Båtførere synder mot lanternereglene

Det er mange som synder mot lanternereglene, forteller Redningsselskapets talsperson. Spesielt gjelder det mindre båter som skjærgårdsjeeper og ribber. På disse sitter lanternen ofte på en stang som må settes opp.

– Jeg vet ikke om det skyldes mangel på kunnskap, glemsel eller latskap, men mange lar være å montere lanternestangen. Til overmål kan det virke som om noen kompenserer for manglende lanterner med høy fart. Kanskje er tanken at de skal kjøre så fort at politiet ikke rekker å reagere. Hvis flere gjør dette samtidig i samme område, kan det gå virkelig galt, understreker Strøm.

Fyrlykter

Alle fyr har en lyskarakteristikk. Det vil si at de blinker i et visst mønster, for eksempel ett blink hvert sjette sekund – eller at lyset tennes og slukkes med to sekunders intervaller.

– Fyrene gir oss god informasjon om hvor vi befinner oss, spesielt hvis vi kan se to eller flere fyr samtidig og sammenholde lyskarakteristikkene. Det gir et klart bilde av posisjonen vår og gjør det lett å sette kursen, sier Strøm.

Kardinalmerker viser hvor det er trygt å passere et skjær eller en grunne. Også disse kan ha blinkende lys som angir trygg lei.

Kart

En kartplotter er et godt hjelpemiddel, også ved mørkekjøring. (Husk poenget om lysstyrken.)

– I tillegg til elektroniske hjelpemidler som kartplotter, GPS og autopilot, anbefaler vi alltid at du har – og kan bruke – kart og kompass, understreker Strøm.

Hva sier båtforsikringen?

Kristina Knutson
Kristina Knutson i Gjensidige

Uhell og ulykker kan skje. Båtforsikringen din dekker de fleste skader som kan oppstå – såfremt du har en kaskoforsikring. En forutsetning er likevel at du følger reglene på sjøen og forsikringsselskapets forskrifter, opplyser Kristina Knutson, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige.

– Ellers kan du få redusert erstatning eller i verste fall avslag. Det kan skje hvis du for eksempel brøt reglene om lanterneføring, holdt for høy fart eller hadde promille over det tillatte i forbindelse med en skade på egen båt og personer om bord. I tillegg kan du bli ansvarlig overfor tredjeparter som er involvert i ulykken. Med tredjepart menes andre båter, andres eiendeler eller andre personer, forklarer Knutson.

Hun understreker at sikkerhet er grunnlaget for gode opplevelser på sjøen.

– Gjensidige vil bidra med både gode råd og tjenester. Vi tilbyr for eksempel Smartbåtforsikring. Den inneholder sensorpakken Smart Boat One fra Sensar Marine, som du får til en svært gunstig pris. Når du har installert sensorene i båten din, får du også rabatt på båtforsikringen, sier Knutson.

Kristina Knutson
Kristina Knutson i Gjensidige

Sist oppdatert: