Sjekk dette når du leier elsykkel
Hvorfor ikke se Norge fra sykkelsetet? På en elsykkel flyr du opp bakkar og berg helt uten melkesyre. Hvis du ikke har en selv, kan du leie.
– Norge er et sykkeleldorado. Flotte naturopplevelser venter rundt hver sving. Med batteri på sykkelen kan verken motbakker, lange avstander eller vind midt imot stoppe deg, sier Ola G Bustad i Syklistenes Landsforening.
Han gleder seg over at de delvis motoriserte farkostene får stadig flere opp på sykkelsetet. Norge har hundrevis av mil med veier og stier som er egnet for sykling – både på fjellet, i skogen og ved sjøen.
– God form er ikke lenger en forutsetning for å ha glede av sykling. På en elsykkel kan du ta inn naturen uten høy puls og melkesyre. Ikke for det, stadig flere av dem som sykler for treningens skyld ser fordelene med å ha batteri på sykkelen, sier Bustad.
Turguider på nett
SykkelNorge.no, VisitNorway og UT.no har tips til flotte sykkelturer – med eller uten batteridrift. Du kan også sjekke denne guiden til fem eventyrlige sykkelopplevelser.
Hvis du ikke har din egen elsykkel, eller ikke vil transportere den, kan du leie. Det finnes ingen samlet oversikt over tilbydere, men det er lett å sjekke på nettet om det er mulig å leie en elsykkel (eller vanlig sykkel) på stedet du skal reise til.
– En del kommuner har utleie eller utlån av elsykler. I tillegg satser stadig flere lokale reiselivsaktører på dette. Inntrykket er at det går mest i korttidsutleie, det vil si fra én til noen dager. Noen tilbyr også guidede turer. Når elsykkelturisme blir enda mer etablert, vil reiselivet se potensialet i langtidsutleie, tror Bustad.
Spør om forsikring
Det er smart å reservere elsykkel på forhånd, ifølge reiselivsaktørene. I de mest hektiske sommerukene er det ikke sikkert at det er nok sykler til alle som vil ha. Et søk på nettet viser at prisen varierer fra cirka 250 til 700 kroner per døgn. Hjelm, refleksvest, lås og verktøysett er ofte inkludert i leien.
Det er imidlertid ikke alle utleiere som forsikrer syklene sine når de er i bruk. Dermed må du betale for eventuelle skader du forårsaker utover vanlig slitasje.
– Hvis utleier ikke informerer om dette, bør du spørre. Da kommer et eventuelt erstatningskrav i hvert fall ikke som en overraskelse, sier produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige.
Hvis du får rettet et krav mot deg, dekker Gjensidiges reiseforsikring inntil 10 000 kroner. Det gjelder for både sykler og annet utstyr som du leier i ferien, opplyser Løvdahl.
– I tillegg dekker reiseforsikringen utgifter hvis du blir syk eller skadet i ferien. Du får også en engangsutbetaling hvis du skulle være maks uheldig og bli ufør som følge av en ulykke. Vi anbefaler likevel at du også skaffer deg en ren ulykkesforsikring. Den gir et større beløp hvis du blir varig medisinsk invalid, sier Løvdahl.
Gjør deg kjent med elsykkelen
Kan du håndtere en vanlig sykkel, kan du bruke elsykkel, er Ola G. Bustads budskap. Hans råd er likevel at du gjør deg kjent med sykkelen før du legger ut på tur.
– Ulike sykler har forskjellig motor og system som regulerer den. Dette bør du teste i trygge omgivelser. Begynn gjerne på laveste batteriassistansenivå, da blir akselerasjonen mest kontrollert, sier han.
På kuperte grusveier må du også passe litt på farten. Bli kjent med dekkene og eventuelle støtdempere og hvordan de fungerer på forskjellig underlag.
– Hvis sykkelen din har typiske bydekk med få eller ingen knaster, vil de ikke fungere veldig bra på grusvei. På sti kan de være direkte farlige, advarer Bustad.
Skal du sykle i trafikk, er det viktig å avpasse farten. På vei inn i kryss, rundkjøringer eller uoversiktlige situasjoner, bør du være spesielt oppmerksom og senke farten til under 25 kilometer i timen.
– Slik får du oversikt over trafikkbildet og andre trafikanter, forklarer sykkeleksperten.