En mann i arbeidsklær. Byggeplass.

Sulten på færre byggefeil og økt kvalitet?

Mange opplever byggeprosjekter som komplekse. Koordinering mellom håndverkere, entreprenører og leverandører av byggevarer kan være utfordrende, men er også helt avgjørende for suksess.

Johannes Nilssen, bransjeansvarlig for bygg og anlegg i Gjensidige.
Johannes Nilssen

– Selv små feil i denne prosessen kan få store konsekvenser. Et feilmontert produkt, mangelfull isolasjon eller feil bruk av materialer kan føre til alt fra fuktskader til alvorlig konstruksjonssvikt, sier Johannes Nilssen, bransjeansvarlig for bygg og anlegg i Gjensidige.

Johannes Nilssen, bransjeansvarlig for bygg og anlegg i Gjensidige.
Johannes Nilssen

Feil som kunne og burde vært unngått

– Vi ser dessverre at det begås feil i mange prosjekter som både kunne og burde vært unngått. Feilene vi ser knytter seg til alle fagområder, men blant de med størst konsekvenser dreier mange seg om takkonstruksjoner, bad og våtrom, fortsetter han.

Når skader oppstår, er det en stor belastning for alle involverte parter, for ikke å snakke om verdifull tid som går tapt for både entreprenører og byggherrer. 

– Derfor er det i alles interesse å minimere risikoen for feil i byggeprosessen.

Teknologiens rolle i å redusere byggefeil

Lars Gaustad, grunnlegger av Buildright.
Lars Gaustad

Produksjonsfasen har hittil vært lite digitalisert, og det et stort potensial for å utnytte ny teknologi, mener Lars Gaustad. Han er grunnlegger av Buildright, et selskap som leverer verktøy for å hjelpe aktører i byggebransjen med å sikre høy kvalitet i prosjekter.

– Det finnes mange aktører som leverer løsninger for å kontrollere installasjoner i ettertid. Vi vil derimot bidra til å heve kunnskapen hos involverte parter, slik at installasjonen gjøres riktig første gang, forteller Gaustad.

Målet deres er å minske risikoen for byggefeil ved å gjøre spisset kunnskap lett tilgjengelig for de som trenger det mest, nemlig håndverkere og entreprenører ute på byggeplasser.

– Gjennom samarbeid med leverandører og entreprenører utvikler Buildright mikrolæringsmoduler. Modulene er designet for å være intuitive og lettfattelige, slik at de raskt kan brukes i praksis. Filosofien er at riktig kunnskap til riktig tid kan gjøre en stor forskjell i utførelsen av byggeprosjekter.

Lars Gaustad, grunnlegger av Buildright.
Lars Gaustad

For mange byggefeil

Caroline Kongerud, avdelingsdirektør for byggkvalitet og sikkerhet i Direktoratet for byggkvalitet.
Caroline Kongerud

Det er dessverre fortsatt for mange byggefeil, fastslår Caroline Kongerud, avdelingsdirektør for byggkvalitet og sikkerhet i Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). De kan ikke kommentere konkrete løsninger, men mener det er positivt at aktører i bransjen jobber for forebyggende løsninger mot byggefeil. 

– Direktoratet jobber også parallelt med å utrede mulige endringer i deler av plan- og bygningslovgivningen med sikte på å redusere antallet byggefeil. Vi ser nå blant annet på reglene om kvalifikasjonskrav for ansvarlige foretak, og reglene for tilsyn og kontroll i byggesaker, sier Kongerud.

Caroline Kongerud, avdelingsdirektør for byggkvalitet og sikkerhet i Direktoratet for byggkvalitet.
Caroline Kongerud

Heier på fremtidsrettede løsninger

En helhetlig satsing på kvalitet kan hjelpe bransjen med å redusere feil, unngå kostbare forsikringssaker og skape bærekraftige bygg som varer i år etter år, mener Johannes Nilssen.

– Gjensidige ønsker å bidra til økt bruk av teknologi som driver denne positive utviklingen fremover. Når skader likevel oppstår, er det viktig å ha forsikringsdekningene i orden, sier han og peker på:

Prosjektforsikring

– Denne forsikringen dekker skader på «kontraktsgjenstanden», som vil si det du leverer i prosjektet. Hvis en rørlegger for eksempel installerer røropplegg på et sykehus, vil forsikringen dekke skader på installasjonen og materialene som er brukt. Dekningen øker etter hvert som prosjektet skrider fram.

Forsikringen dekker ikke mangler ved eget arbeid. Rørleggeren vil altså ikke få dekket dårlig utført/slett arbeid, men følgeskader på egen leveranse vil dekkes.

– Hvis rørleggerens arbeid fører til en lekkasje som skader installerte rør og materialer, dekkes dette av prosjektforsikringen.

Ansvarsforsikring

En ansvarsforsikring dekker skader på tredjepart, som betyr at alt annet enn «kontraktsgjenstanden» dekkes. Hvis det dårlig utførte arbeidet til rørleggeren fører til skader på andre deler av sykehuset, vil disse skadene dekkes.

Forsikringen dekker ikke skader ved eget arbeid/leveranse –  og heller ikke slett arbeid.

– Hvis den nevnte lekkasjen skader andre deler av sykehusbygget, for eksempel vegger eller gulv som ikke inngår i rørleggerens leveranse, er dette dekket av ansvarsforsikringen, forklarer Nilssen.

En kjapp oppsummering

Kort fortalt dekker disse to forsikringene det meste, men ikke utbedring av installasjonen som måtte til før skaden inntraff.

– Si at rørleggeren installerer et rør med bøy som overstiger produsentens føringer, og dette fører til at røret sprekker opp. Gitt at han/hun har de nevnte forsikringene dekker vi skadene som oppstår på både røropplegget og på sykehusbygget for øvrig. Men kostnadene for å rette opp den feilaktige installasjonen av røret vil ikke dekkes.

Bøyes røret mer enn de tåler med overlegg, er historien en annen.

– Da forsvinner alle dekninger som dugg for solen, advarer Nilssen.

Sist oppdatert:

Mer om:

SMBBedriftBygg