Slik hjelper du junior å bli trygg bak rattet
Er du fersk i rollen som ledsager? Blir det fort dårlig stemning i bilen? Her er tipsene som gjør øvelseskjøringen til en god opplevelse for dere begge.
Foreløpig må Fredrik Stenvold (snart 16 år) nøye seg med å posere for fotografen. Men om litt skal han ta styringen i familiens bil med pappa Svein Tore som ledsager.
– I begynnelsen blir det mye kjøring på første gir. Da øver vi på start, nedbremsing og stopp. Etter hvert får Fredrik gire og svinge, slik at han lærer å koordinere hender og føtter og får en følelse av hvordan bilen oppfører seg. Når det kjøretekniske begynner å sitte, kan vi bevege oss ut fra parkeringsplassen hvor vi skal øve og inn på trafikkert vei, sier Svein Tore.
For noen år siden var han ledsager for Fredriks storesøster. Da begynte han med å lese seg opp på både krav og gode råd til ledsagere.
– Før vi satte oss i bilen for første gang, snakket vi om bilkjøring og hva det innebærer. Vi tok også tidlig kontakt med trafikkskolen, slik at datteren vår tok kjøretimer parallelt med øvelseskjøringen. Jeg synes det er fornuftig at trafikklæreren har hovedansvaret for det pedagogiske mens jeg først og fremst bidrar med mengdetrening, sier Svein Tore. Han regner med å tilbringe stadig mindre tid bak rattet selv.
– Etter hvert satser vi på at Fredrik blir familiens privatsjåfør når det skal kjøres til treninger, butikken og hytta.
Får bedre selvinnsikt i trafikken
– Veldig bra opplegg! Her ligger alt til rette for at Fredrik og Svein Tore skal kunne få godt utbytte av den private øvelseskjøringen, kommenterer fagkonsulent Pål Andersen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL).
Terping på det kjøretekniske og dialog med både ungdommen og trafikkskolen er suksesskriterier for foreldre som tar jobben som ledsager.
– Aller viktigst er mengdetrening. Unge som kjører mye i årene før de tar lappen, utvikler en god forståelse av trafikkbildet. De får økt selvinnsikt og evne til å håndtere ulike situasjoner på en god og trygg måte, sier Andersen.
Fra 2015 til 2019 omkom 55 bilførere i alderen 18–24 år. 165 bilførere i samme aldersgruppe ble hardt skadd i trafikken, ifølge Statens vegvesens ulykkesstatistikk.
Ting tar tid
Under bilkjøring skal øyne, hender og føtter jobbe sømløst sammen. Sånt tar tid å lære for en ung hjerne.
– Det tar tid å bare lære det helt grunnleggende. «Hvor mye må jeg egentlig dreie på rattet før bilen svinger? Hvordan fungerer girene – og kløtsjen? Hvordan betjener jeg klimaanlegget?» Dette er noe av det som skal automatiseres, forteller Amad Nasir, prosjektleder for opplæring i Trygg Trafikk.
– Målet er å bruke minst mulig tankekraft på det kjøretekniske, slik at man kan fokusere på det som skjer i trafikken, fortsetter Nasir.
Når grunnteknikken begynner å sitte, kan dere øvelseskjøre på trafikkert vei. De første turene bør legges til dager og tidspunkt med lite trafikk. Etter hvert kan vanskelighetsgraden økes.
– Forskjellige miljøer og veier gir varierte utfordringer. I bygatene lærer man seg å ta inn og behandle mange inntrykk samtidig. På vei med høy fartsgrense dreier det seg om av- og påkjøring, filskifte og å bedømme fart og avstand til andre kjøretøy, sier prosjektlederen.
Tenk over egen kjørestil
Som ledsager kan man få seg en aha-opplevelse: Det er ikke sikkert at alt ved ens egen kjørestil bør gå i arv.
– Det er fort gjort å legge seg til dårlige vaner. Men nå gjelder det å huske at du er et forbilde. «Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør» fungerer like dårlig i bilen som ellers, understreker Pål Andersen. Han mener det kan være smart å lese litt i teoriboken før man går inn i rollen som ledsager. For hvordan er nå egentlig reglene i rundkjøringer?
For øvrig er inntrykket at noen foreldre forventer litt for mye av 16-åringen, ifølge fagkonsulenten i ATL.
– Det er lett å bli utålmodig når sønnen eller datteren kveler motoren for n-te gang eller ikke fikser det med myk nedbremsing. Minn deg selv på at tålmodighet er en dyd når du er ledsager – akkurat som ellers i livet.
God dialog og avslappet stemning gir størst læringsutbytte. Ros skaper trygghet og selvtillit. Men av og til kan det bli dårlig stemning i bilen.
– Som voksen bør du spørre deg selv hvorfor det blir slik. Har ungdommen fått for mye ansvar og for vanskelige oppgaver? Ta et skritt tilbake og kjør i et roligere miljø. Ikke stress, det tar tid å lære seg å kjøre bil, sier Andersen.
Forskjell på instruksjon og veiledning
Amad Nasir mener det er viktig å fokusere på maks to–tre arbeidsoppgaver om gangen. Alt kan ikke læres på én gang. Begynn med det viktigste først og la resten vente, er rådet hans.
– Husk også at det er fort gjort å bruke ord og uttrykk som junior ikke forstår sånn uten videre. Prøv å gi så konkrete og direkte beskjeder som mulig – samtidig som du skiller mellom instruksjon og veiledning, understreker han og får støtte av Pål Andersen.
– Det kan være nødvendig å gi detaljerte instrukser i begynnelsen. Etter hvert som ferdighetene blir bedre, bør ungdommen få sjansen til å vurdere trafikkbildet og ta beslutninger selv. I etterkant kan dere diskutere fordeler og ulemper med valgene som blir gjort, sier han.
Når økten er over, er det smart å bruke noen minutter på en oppsummering.
– La ungdommen fortelle hva hun eller han har opplevd. Snakk sammen om det som gikk bra og bli enige om to–tre punkter som dere skal øve mer på neste gang, sier Nasir.
Han legger til at Trygg Trafikk har laget en podkast på fire episoder om øvelseskjøring. Målet er å inspirere kommende bilførere og gi råd om hvordan tiden med øvelseskjøring kan utnyttes best mulig.
Rabatt på første bilforsikring
Forsikringsselskapene heier på foreldre og barn som øvelseskjører, opplyser seniorkonsulent Espen Johansen i Gjensidige.
– Mange unge sjåfører er flinke, men som helhet er denne gruppen dessverre innblandet i mange ulykker. Øvelseskjøring er et viktig bidrag til økt trafikksikkerhet, sier han og legger til at Gjensidige ønsker å stimulere unge til å bli trygge sjåfører.
– Gjensidiges øvelseskjøringsapp er gratis å laste ned og er tilgjengelig for alle. Målet er å registrere 2 000 kjørte kilometer i appen. Hvis man gjennomfører øvelseskjøringsprogrammet gir det verdifull mengdetrening og 70 prosent i startbonus på den første bilforsikringen i Gjensidige, sier Johansen.
I tillegg kan unge bileiere få tilbake opptil 10 000 kroner av det de har betalt for bilforsikring frem til de fyller 23 år. Vilkåret er at de kjører uten skade som fører til bonustap. Johansen har også en gulrot til foreldre som forsikrer bil i Gjensidige:
– Når junior har øvelseskjørt 2 000 kilometer og tatt lappen, kan dere la ham eller henne låne bilen og beholde rabatten dere får når alle førere er over 23 år.
Bli en god ledsager
Frisk opp teoriprøven. En oppfrisking av kunnskapene skader ikke. Gjør det gjerne sammen med familiens øvelseskjører. Testen finner du på flere nettsteder, den kan også lastes ned som en app.
Samarbeid med trafikkskolen. Der får dere konkrete råd om hva dere bør øve mer på.
Sett overkommelige mål. Forbered dere sammen på hva dagens økt skal inneholde.
Start med basis. Vent med rygging, bakkestart og parkering til grunnferdighetene er på plass.
Velg tid og sted som passer sjåførens ferdigheter. Viktig inntil ungdommen har «automatisert» pedaler, gir, blinklys, ratt og fart.
Etabler gode vaner. Overhold trafikkreglene og bestemmelser om bilbelte, promille, mobilbruk med mer.
Vær raus med ros. Kjeft og ironi gir dårlig læring. Gi heller ros og rolige, saklige kommentarer. Husk at uhell også er læring, det hjelper ikke å bli sint.
Vær konkret og direkte. Forklar hva som skal gjøres og hvordan.
Sett deg i elevens sted. Ting som virker lekende lett for deg kan virke nesten uoverkommelig for den som er under opplæring.
Fordel gjerne oppgaven. Flere voksne kan ta jobben som ledsager, men dere må være enige om hvordan oppgaven skal løses.
Følg reglene. Som ledsager må du være over 25 år og ha hatt førerkort sammenhengende de siste fem årene. Du regnes som juridisk fører av bilen, og den må være forsikret og i forskriftsmessig stand. Monter et ekstra speil i kupeen for sikt bakover og en rød L bak på bilen.