– Trenger de ansatte raskt tilbake i jobb
Lavere produktivitet kan fort bli svært kostbart for bedrifter, enten det skyldes sykefravær eller driftsavbrudd på maskiner. Denne familiebedriften har sikret seg mot begge deler.
Hos Reins Maskinering AS på Husnes i Vestland fylke går maskinene for fullt. Selskapet har de siste 35 årene levert komponenter til skips-, offshore-, vannkraft- og smelteverksindustrien. Familiebedriften har 20 ansatte og er avhengig av hver og en av dem for å holde driften i gang.
– Vi er så små, og alle har sin spisskompetanse, så hvis noen blir syke er det viktig å få dem raskt tilbake i jobb, forteller HMSK-ansvarlig i selskapet, Evelyn Rein.
Ifølge SSB har sykefraværet i Norge ligget stabilt på nesten seks prosent de siste årene. Samtidig viser forskning at helse- og behandlingsforsikringer kan redusere sykefraværet.
– Vi har hatt bruk for behandlingsforsikringen flere ganger. Den har faktisk sørget for at ansatte har vært tilbake i jobb før de i det hele tatt har fått time i det offentlige helsevesenet, sier hun.
Forsikret mot driftsbrudd
Reins Maskinering AS har de siste åtte årene også fått nytte av maskin- og driftsavbruddsforsikringen.
– Hvis vi har havari på maskinene, får vi dekket tapt arbeidsfortjeneste eller muligheter til å kjøpe tjeneste hos andre, forteller Helge Roald Rein, som startet bedriften i 1985.
Med større maskiner som går på skift, har de fått bruk for dette et par ganger, forteller han.
– Da er det selvsagt viktig med god dokumentasjon, men det har ikke vært noe problem med oppgjøret, sier Helge Roald.
→ Har du spørsmål om forsikringer for små og mellomstore bedrifter? Les mer her
Har fått flere hundre tusener i kundeutbytte
Med maskin- og personalforsikringene er vestlandsbedriften en del av Gjensidiges kundeutbytteordning, som siden 2007 har gitt selskapets skadeforsikringskunder mer enn 21 milliarder kroner i utbytte.
– Kundeutbyttet har de siste årene ligget på rundt 14 prosent, og det har ikke noe å si om man har hatt skade eller ikke. Mange tar det med i regnestykket i valg av forsikringsselskap, sier Reidar Andersen, salgssjef i Gjensidige på Vestlandet.
For Reins Maskinering AS har kundeutbytte blitt på totalt 575 000 kroner.
– Det er et betydelig beløp, men ikke noe vi kan ta hensyn til i budsjettene våre. Det er ingen garanti for at det blir overskudd, men kundeutbytte er et gode som har gått rett tilbake til driften vår i mange år på rad nå, forteller Helge Roald.
– En jungel av løsninger
Helge Roald og kona Evelyn sier at god rådgivning uansett er det viktigste når de velger forsikringsselskap.
– Fordi vi er en relativt liten bedrift, er rådgivningen avgjørende for å holde oss oppdatert på hva som finnes av forsikringer og hva som passer for bedriften vår, sier Evelyn.
Reidar Andersen bekrefter at mange bedriftskunder søker hjelp for å finne frem i forsikringsjungelen.
– Det finnes mye å velge mellom. Bare i Gjensidige har vi mer enn 20 ulike løsninger, og tilbudet endres i takt med etterspørsel. De siste årene har for eksempel cyberforsikring, som gir hjelp hvis bedriften utsettes for datakriminalitet, blitt langt viktigere, sier Andersen, før han avslutter:
– Med et stort utvalg, og nye forsikringer som kommer til, kan det være vanskelig å vite hva man bør ha og hva man kan klare seg uten. Mange setter derfor stor pris på å få hjelp til å velge riktige forsikringer til bedriften.
Sist oppdatert: