– Styr unna bruktbilenes luksusfeller
Premiumbilen er noen år gammel, men ser bra ut, har masse utstyr og er billig. Bør du slå til? NAFs bruktbilekspert advarer.
Skal du kjøpe bil for første gang, har du kanskje peilet deg inn på bruktmarkedet. Der er utvalget stort, men fallgruvene mange.
– Et godt tilbud kan fort vise seg å være dårlig, fastslår teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
Han har merket seg at mange unge bilkjøpere lar seg friste av såkalte premiumbiler av litt eldre årgang. Etter hvert som toppmodellene får noen år og kilometer på baken, synker prisene til et nivå som er akseptabelt for mange.
– Dette er biler med mye dyrt og flott utstyr. Derfor er det fristende å slå til når prisen kryper ned mot 100 000 kroner. Vi mener likevel at det er god grunn til å være forsiktig, sier Bergerud.
Ingenting varer evig. Det gjelder ikke minst for utstyr og deler i biler – også i toppmodellene. De har blant annet mye elektronikk som er dyr å skifte ut.
– Her blir listen fort lang og beløpene høye. For eksempel koster nye luftfjæringer opp mot 50 000 kroner, sier bruktbileksperten. Han konstaterer at det å være bileier uansett tærer på lommeboka.
– Spørsmålet er når kostnadene kommer og hvor store de blir.
Prøv bilen i forskjellige hastigheter
Prøvekjøringen er obligatorisk når du vurderer en bil, understreker bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.
– En bil oppfører seg forskjellig i lav og høy hastighet, så det er smart også å teste den på vei med høy fartsgrense. Hvordan oppfører bremsene seg? Hører du lyder som ikke skal være der? Veksler automatgiret som det skal?
– Videre er det viktig å spørre selgeren om alt du lurer på. Ingen spørsmål er dumme. Hvis du ikke er veldig bilinteressert selv, er det smart å alliere seg med en kyndig person som kan vurdere bilen sammen med deg, sier Fleinsjø. Han legger til en liten formaning:
– Når du skal ut og se på en bil du er interessert i, er det fort gjort å havne i kjøpsmodus. Du er innstilt på kjøp nesten uansett, og da er det lett å vektlegge det positive og bagatellisere det negative. Jeg har selv stilt opp for venner på bruktbiljakt. Når jeg har påpekt feil og mangler ved bilen de vurderer, er det flere som har sagt at «jo, men det kan jeg leve med eller fikse senere». I ettertid har de fleste dessverre endt opp med å angre på kjøpet, sier Fleinsjø.
Hold hodet kaldt
Før du kommer så langt at du skal se på en konkret bil, bør du gjøre hjemmeleksene dine.
– På nettet finner du mye info og meninger om nær sagt alle merker og modeller. Mye er bra og nyttig, mens en god del er subjektiv synsing som bør tas med en klype salt. Kanskje er det mer matnyttig å ta kontakt med et uavhengig verksted eller en merkeforhandler. Det kan godt hende at de deler erfaringene de har med den aktuelle modellen, sier Fleinsjø.
Alle biler må forsikres. Ansvarsforsikring er ikke valgfritt, men du vurderer selv om det er nødvendig med kasko.
– Her er det ikke mulig å gi fasitsvar, men kanskje kan du få en pekepinn ved å sammenlikne årsprisen for en kaskoforsikring med verdien på bilen. Hvis gapet er stort, er full kasko fornuftig. Jeg anbefaler uansett delkasko, som blant annet dekker tyveri, brann og glasskader pluss veihjelp, sier Fleinsjø.
Unge bilførere krasjer generelt oftere enn andre. Derfor er bilforsikringen dyr. Fleinsjø peker på flere Gjensidige-ordninger som kan gi lavere pris.
– Hvis du brukte Gjensidiges øvelseskjøringsapp da du tok lappen, får du 60 prosent startbonus på din første bilforsikring hvis du har fullført øvelseskjøringsprogrammet. I tillegg kan du få tilbake opptil 10 000 kroner av det du har betalt for forsikringen frem til du fyller 23 år. Betingelsen er at du unngår skader med bonustap, forteller han.
Sjekk serviceheftet
At bruktbilkjøp er risikosport, bekreftes av Forbrukerådets klagestatistikk. Nesten 15 prosent av alle henvendelser de får dreier seg om bruktbil. Mange bilkjøpere opplever at selgeren har tuklet med kilometerstanden. Bergerud anbefaler Statens vegvesens tjeneste for sjekk av kilometerstanden, som du også finner informasjon om i bilens servicehistorikk.
– Serviceheftet er bilens verdipapir. I tillegg til informasjon om kjørelengde, får du et bilde av bilens tilstand og hvordan tidligere eiere har behandlet den. Heftet inneholder opplysninger om utført service og eventuelle reparasjoner, sier Bergerud.
Når en bil bikker ti år, synker både prisen og kravene til teknisk stand. Likevel vil dokumentert vedlikehold øke sjansen for et godt kjøp.
– Sjekk serviceheftet selgeren legger frem nøye. Ser det uoriginalt ut, eller inneholder det datoer som ikke er forenlig med bilens alder? I så fall bør du se deg om etter et annet kjøpsobjekt – med mindre det er ting ved bilen som gjør deg villig til å gjennomføre handelen uansett, sier Bergerud.
Fossil- eller elbil?
Mange steder er det fortsatt høy etterspørsel etter brukte bensin- og dieselbiler. Etter hvert som det blir mange elbiler på veiene, vokser bruktmarkedet også for disse bilene. Er det trygt å kjøpe brukt elbil? Her er det delte meninger blant bransjefolk. Ifølge Audun Bergerud er det rekkevidden folk er mest opptatt av.
– Det har vist seg at batteriene generelt har god holdbarhet. Likevel taper de kapasitet over tid. Hvis du kjøper en bil som i utgangspunktet kunne kjøre 400–500 kilometer på én lading, tåler du kanskje en reduksjon på 20–30 prosent. Hvis bilen derimot hadde lav rekkevidde i utgangspunktet, er den kanskje ikke like attraktiv, påpeker Bergerud.
Uansett om drømmebilen er en premiumbil eller en mer nøktern modell – elektrisk eller «fossil»: Det er smart å få den undersøkt på et nøytralt verksted før du signerer kjøpekontrakten, understreker NAFs ekspert.
– For kontrakt må du ha. Den dokumenterer det som er avtalt i forbindelse med kjøpet. Slik unngår du at det blir ord mot ord i en eventuell tvist senere, sier han og viser til NAFs veileder til bruktbilkjøp.
– Den loser deg gjennom bruktbilkjøpet steg for steg, enten du vil vite hvordan du søker hjelp hos fagfolk eller gjøre mest mulig på egen hånd.
Sist oppdatert: