Da Tora snudde ryggen til, slo tyven til
Mens Tora Hagen Frogner plasserte varer i bagasjerommet, ble håndvesken med penger, kort og mobil stjålet fra forsetet. – Ikke slipp tingene dine av syne og sørg for å ha en god reiseforsikring, er 27-åringens råd etter den negative ferieopplevelsen.
Det skjedde på den første dagen av Spania-ferien. Tora Hagen Frogner og kjæresten Joachim hadde leid bil, og nå var de på et stort supermarked i utkanten av byen Villajoyosa for å gjøre innkjøp.
– Dette er vårt faste feriested. Her senker vi skuldrene, sier Tora, som spør seg selv om hun var for avslappet denne ettermiddagen. Den var varm og «søvnig», og parkeringsplassen var nesten tom for biler og mennesker.
– Uhyggelig opplevelse
– Bilen var blitt varm i solsteken, så jeg åpnet døren på førersiden og plasserte håndvesken i setet mens vi la varene inn i bagasjerommet. Det tok kanskje bare ett minutt, og vi la ikke merke til at noen andre var i nærheten av bilen, forteller Tora.
Da hun skulle sette seg bak rattet, ble det likevel klart at paret hadde hatt selskap. Noen hadde sett sitt snitt til å stjele håndvesken fra førersetet.
– Vi forsto ingenting – det var jo ingen andre der. At en person var frekk og «flink» nok til å gjennomføre et tyveri på denne måten, var egentlig ganske uhyggelig. Og jeg følte meg litt dum. Jeg er som regel ganske paranoid når det gjelder å slippe eiendelene mine av syne. Men der og da falt det meg ikke inn at noe kunne skje, sier Tora.
– Enkelt å melde skaden på nett
Uten kort, penger og mobiltelefoner sto paret nærmet på bar bakke på dag én av ferien sin. Heldigvis lå ikke bilnøkkelen ikke i håndvesken, slik at kunne kjøre hjem til leiligheten. På Toras bærbare pc sperret de alle kortene sine, og dagen etter leverte de inn anmeldelsen til politiet. Deretter meldte de tyveriet til Gjensidige.
– Vi syntes det var veldig praktisk og lett å registrere saken på nett. Jeg forstår at man kan ha behov for å prate med noen etter en slik opplevelse, men det var uansett ikke et alternativ for oss som var uten telefon. Og da vi så hvor enkelt alt kunne gjøres på gjensidige.no, var det ikke nødvendig med personlig kontakt, konstaterer Tora.
Lærte leksa
Hun forteller at saken ble behandlet svært raskt. Etter få dager sto erstatningen for de stjålne eiendelene på konto.
– Og der ble de stående. Kortene våre var jo borte! Heldigvis fikk vi låne penger av en lokal bekjent. Nå har vi lært leksa: Det er smart å ha flere kort og ikke oppbevare dem på samme sted, sier Tora med et smil.
– I tillegg fikk vi bekreftet betydningen av en god reiseforsikring. Jeg føter meg ikke trygg på at leiebilforsikringen ville ha dekket tyveriet, sier Tora.
Når og hvor som helst
Reiseekspert Lene Kristine Wold Hasler i Gjensidige er glad for at Tora og Joachim kunne fortsette ferien sin etter en dårlig start.
– Historien deres viser at uforutsette ting – som et tyveri – kan skje når og hvor som helst. Man kan aldri gardere seg hundre prosent, og derfor bør reiseforsikring være obligatorisk, påpeker hun.
Eget ansvar
Hun understreker samtidig at man ikke er fritatt for ansvar, selv om reiseforsikringen er i boks.
– Reiseforsikringens sikkerhetsforskrift gir blant annet retningslinjer for hvordan man bør oppbevare eiendeler i bil. Som Tora fikk erfare, øker risikoen for tyveri betydelig når ting ligger synlig i kupeen, sier Lene.
Hun peker på at Toras opplevelse også viser at et tyveri ofte får konsekvenser utover det økonomiske tapet.
– Et tyveri fører med seg mye bryderi og jobb i form av politianmeldelse og innkjøp av nødvendige ting. Man må kanskje bruke mye tid på å ordne med nye reisedokumenter og pass med mer. Og så er det opplevelsen i seg selv – at noen har brutt seg inn og tatt dine ting. Alt dette bidrar selvsagt til å forringe ferieopplevelsen, sier Lene.
Sist oppdatert: