BankID: Blir lurt av familie og venner
Deler du BankID-en din med folk du stoler på? Stadig flere opplever å bli lurt av familiemedlemmer, advarer ekspert.
Se for deg en familie der kona har overoppsynet med økonomien. Hun låner ektemannens BankID når regningene hans skal betales. Det mannen ikke vet, er at hun også tar opp et forbrukslån i hans navn. Ektemannen oppdager ikke forholdet før han mottar et inkassokrav. Kona blir anmeldt, men det er likevel mannen som må betale lånet. Grunnen er at han delte passordet til BankID-en sin med kona.
– ID-kriminalitet knyttet til BankID blir stadig mer vanlig. Samtidig blir det flere saker hvor folk har blitt bedratt av familie eller venner, opplyser forbrukerøkonom Derya Incedursun i Nordea.
Hun understreker at regelen er krystallklar: Ikke del BankID-en og tilhørende passord med andre.
– Ikke ektefelle, barn og nære venner – eller andre du i utgangspunktet stoler på, som bankansatte og politi. Det er en grunn til at det heter «personlig passord», sier forbrukerøkonomen.
Hva er BankID?
BankID er din personlige verifisering og signatur på nettet. Du bruker den for eksempel til å identifisere deg i nettbanken og i en rekke offentlige tjenester som Altinn og Folkeregisteret. I løpet av de siste årene har det også blitt mulig å logge seg på med BankID når man skal administrere telefonabonnement og medlemskap i bonusprogrammer, treningssentre og så videre.
– Når BankID ikke bare benyttes til «kritiske» tjenester, er det en risiko for at folk taper sikkerhetsaspektet litt av syne. Realiteten er imidlertid at BankID er nøkkelen til identiteten din på nett. Hvis andre får tilgang til signaturen din, kan de ta opp store lån, skaffe seg kredittkort, kjøpe varer og tjenester, selge aksjer og fond samt tømme sparekontoen din. Du merker det ikke før det er for sent, sier Incedursun.
Du er økonomisk ansvarlig
Ved andre former for ID-kriminalitet, for eksempel etter misbruk av kredittkortopplysninger, er hovedregelen at banken/kortselskapet har et økt ansvar for et eventuelt økonomisk tap – hvis du ikke har vært grovt uaktsom. Har du gitt fra deg informasjon om BankID-en din til andre, er utgangspunktet derimot at du må bære ansvaret selv hvis du blir svindlet.
– Avtalevilkårene sier klart at kodebrikke og passord er personlig og at informasjonen ikke skal deles. Flere dommer har bekreftet at det er offeret som blir sittende med ansvaret – og i mange tilfeller en betydelig gjeld. I tillegg kommer den personlige belastningen det er å bli ført bak lyset av noen du har en nær relasjon til, sier Incedursun.
Deler villig vekk
Ifølge en NorSIS-undersøkelse deler hele tre av ti nordmenn private passord som de anser som viktige med andre. I aldersgruppen 15–33 år har 43 prosent gjort dette.
Én av ti sier de vet at uvedkommende har fått tilgang til ett eller flere av passordene deres i løpet av det siste året. Også her er aldersgruppen 15–33 år overrepresentert, med 18 prosent.
Rus og spillegjeld
Tina Jerstad jobber i Tenerity, et selskap som hjelper folk som har blitt rammet av ID-kriminalitet. Hun forteller at misbruk av BankID skjer mellom ektefeller, samboere, foreldre og barn, barn og foreldre – og besteforeldre og barnebarn. Det finnes også eksempler på at folk har blitt bedratt av en venn eller bekjent.
– Én sak gjaldt en bestefar som ba et barnebarn hjelpe til med å betale regninger i nettbanken. Barnebarnet brukte deretter bestefarens BankID til å ta opp forbrukslån i hans navn, sier Jerstad.
Hun mener mange tenker på ID-tyver som hardkokte kriminelle. Det stemmer ofte ikke når misbruk av BankID er involvert.
– Da dreier det seg gjerne om familiemedlemmer som lider av spill- eller rusavhengighet, eller som har en økonomi som har gått over styr av andre årsaker. Det hender nok også at bedrageren i utgangspunktet har hatt gode hensikter på vegne av familien sin, men at hun eller han har mistet kontrollen, sier Jerstad.
Stadig høyere beløp
I noen saker ser CxLoyalty at misbruket av andres BankID skyldes et bevisst ønske om å påføre skade. Det skjer blant annet i forbindelse med samlivsbrudd. I tillegg finnes det profesjonelle svindlere som innleder et romantisk forhold til offeret sitt, forteller Jerstad.
– I flere saker har slike bedragere lurt sin «kjære» for beløp fra 300 000 til flere millioner kroner. For øvrig er det en trend at beløpene blir stadig høyere i svindelsaker der BankID har blitt misbrukt, sier hun.
Ifølge Jerstad kommer bedragerier nesten alltid som en total overraskelse på offeret og familien for øvrig, som ikke kunne forestille seg at noe slikt kunne skje.
– Misbruk av BankID skjer i de beste familier. Det har ikke falt offeret inn at det kunne være risikabelt å dele passordet sitt med denne personen, som ikke var en kriminell, men et familiemedlem.
Slik beskytter du BankID-en din
- Aldri del passordet med noen, verken ektefelle eller andre nære
- Aldri skriv ned passordet slik at det kan bli funnet
- Ha et passord til din BankID som er forskjellig fra de du bruker andre steder
- Ikke ha et passord som noen kan gjette seg til. Tips: Bruk setninger og erstatt bokstaver og stavelser med tall (eksempel: «Lis@gikktilsk0l1»)
- Bytt passord én gang i året
For mer informasjon om ID-tyveri, se: Nettvett, Datatilsynet og NorSIS
Sist oppdatert: