Florerer av falske nettbutikker – slik unngår du å bli lurt på Black Friday
Ifølge en undersøkelse av Klarna fra 2023 ble i underkant av 300 000 nordmenn lurt av en falsk nettbutikk gjennom fjoråret. Her er ekspertens tips til hvordan du avdekker dem.
Svindel, særlig i form av phishing og falske nettbutikker, har blitt et økende problem de siste årene, fastslår svindelekspert Ida Marie Edholm i Nordea.
– Det kan være vanskelig å få tatt ned nettsidene, og de fleste saker blir henlagt. Dessverre er det lukrativt å drive med denne type kriminalitet, sier Edholm.
Bruker kunstig intelligens i oppsett
Nye falske nettsider og -butikker dukker opp hele tiden. Svindeleksperten trekker frem salg av klær, joggesko og diverse møbler som «verstingene» innen falske nettbutikker.
– Den største utfordringen nå er at de falske nettbutikkene ser bedre ut enn tidligere. Ved hjelp av kunstig intelligens kan de kriminelle gjøre både språket og designet på nettsidene bedre, noe som gjør det vanskeligere å avsløre om en nettbutikk er falsk eller ikke, sier hun.
Svindlerne har også lært hva forbrukerne har blitt tipset om å se etter, som for eksempel kontaktinformasjon eller brukeromtaler, forteller Edholm.
– Vi vet at det i større grad legges inn falsk kontaktinformasjon og opprettes falske brukeromtaler for at nettstedet skal fremstå troverdig.
Dette bør du se etter
På Forbruker Europas og Forbrukertilsynets nettsider finner du gode råd til hvordan du unngår å bli lurt. Svindelekspertens beste tips er å handle fra nettbutikker du kjenner, og som du har god erfaring med fra tidligere.
Skal du handle fra en butikk du ikke har handlet fra før, bør du se etter følgende:
- Sterkt rabatterte priser sammenliknet med andre nettbutikker som selger samme eller tilsvarende produkt. Husk at hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det.
- Tross at språk og oversettelser har blitt bedre er det fortsatt viktig å være oppmerksom på dårlig språk, automatisk oversatte tekster og designet på nettsiden.
- Vær på vakt overfor falske annonser på Facebook eller andre sosiale medier som reklamerer for et godt tilbud, og hvor nettbutikken bare selger én eller få varer.
- Sjekk andres erfaringer: Søk på internett og les andres erfaringer om nettbutikken, og sjekk butikken på trustpilot.no. dette vil i mange tilfeller gi en indikasjon på om butikken er falsk eller ikke, men vær obs på falske brukeromtaler.
- Tenk deg om før du betaler på forskudd. Hvis du handler fra en nettbutikk du ikke har handlet fra før, kan det være lurt å unngå forskuddsbetaling.
- Faller valget likevel på forskuddsbetaling, kan det være lurt å bruke kredittkort fremfor bankkort, for å unngå at pengene trekkes direkte fra kontoen din.
Slik opererer de falske nettbutikkene
Det er flere ulike måter du kan bli lurt på når du handler på nett, advarer Edholm. Den vanligste er at nettsiden tar betalt for en vare eller tjeneste som du aldri mottar, eller at du mottar noe annet enn det du har bestilt.
– Vi ser også eksempler på at du kan bli belastet i en annen valuta enn det som er oppgitt, for eksempel euro i stedet for norske kroner, eller at det opprettes et abonnement i navnet ditt som trekker hver måned – uten at du er klar over det, sier hun.
En annen metode er at kort- og BankID-opplysningene dine blir stjålet idet du plotter de inn på den falske nettsiden.
– Svindlerne kan bruke disse opplysningene til å misbruke kortet ditt på nett, logge seg inn i nettbanken din ved hjelp av BankID-informasjon eller selge opplysningene dine videre.
Kontakt banken og få kortet sperret
Mistenker du at du er utsatt for svindel, må du kontakte banken din og få kortet sperret så fort som mulig, fremhever Edholm og legger til at man i mange banker selv kan sperre kortet i mobilbanken.
– Hvis BankID-informasjonen din er kommet på avveie, må du kontakte kundeservice slik at de får sperret denne. Vi oppfordrer alle til å anmelde forholdet til politiet.
Kan fremme krav
Forbruker Europa opplyser om at du kan fremme krav til banken din om erstatning dersom selger ikke ivaretar forpliktelsene sine. Du kan for eksempel reklamere til banken hvis du:
- Har blitt svindlet
- Varen er skadet eller ødelagt
- Du mottar feil vare
- Du mottar ikke varene du har bestilt
- Du har kjøpt en merkevare, men mottar en kopi
For å kunne kreve refusjon, forutsettes det at du har:
- Brukt kredittkort eller bankkort
- Handlet hos en næringsdrivende og ikke privatperson
- Et krav (se eksempler over)
- Forsøkt å løse saken med selger først
Sist oppdatert: