Mobil som holdes over betalingsterminal.

Tid for ferie: Dette må du vite om kort på mobil

Stadig fler tyr til mobilbetaling. Enkelt, effektivt og sikkert, mener svindelekspert.

Svindelekspert Ida Marie Edholm i Nordea.
Ida Marie Edholm. Foto: Nordea

Bortimot ni av ti av de norske respondentene i Visas Digital Payment Study oppgir at de er mobilbetalere. Det vil si at de bruker mobile enheter til å holde oversikt over økonomi og foreta daglige betalinger.

– Vi har sett en stor økning i bruk av betaling med kort på mobil de siste årene. Norge ligger dog noe bak på bruk av mobil som betalingsmiddel sammenliknet med andre land, forteller svindelekspert Ida Marie Edholm i Nordea.

Hun peker på flere mulige årsaker, blant annet at enkelte banker ikke tilbyr kort på mobil.

– Det satses også stort på Vipps. Hos oss tilbyr vi både mobilbetaling med Apple Pay og Google Pay, og ser at dette er veldig populært blant våre kunder. Både fordi det er raskt, enkelt og sikkert.

Svindelekspert Ida Marie Edholm i Nordea.
Ida Marie Edholm. Foto: Nordea

Slik fungerer mobilbetaling

For å ta i bruk mobilbetaling må du legge inn kortinformasjonen til bank- eller kredittkortet ditt. Så fort det er gjort, er «mobilkortet» klart til bruk.

Når du skal betale med det, holder du mobilen over betalingsterminalen. Ved bruk av Apple Pay må du identifisere deg med FaceID, TouchID eller personlig kode for hver transaksjon. Google Pay krever identifisering hvis beløpet overskrider beløpet 400 kroner. Kjøpet blir belastet kortet du har koblet til enheten din, og du får oversikt over alle kjøpene dine i mobilbanken.

Merk at Apple Pay er forbeholdt Apple-enheter og Google Pay Android-enheter.

Aldri oppgi sensitiv informasjon

Edholm hevder at kort på mobil er vel så sikkert, om ikke enda sikrere, enn et vanlig betalingskort. Løsningene har flere sikkerhetselementer ved seg som gjør de trygge å bruke – for eksempel ansiktsregistrering og godkjenning ved betaling over et visst beløp.

– Vi ser sjeldent saker der noen har blitt svindlet fordi mobilen har blitt frastjålet og uvedkommende så har fått tilgang til kortet. Det vi derimot ser er at svindlerne på ulike måter får tak i kort- og bankID-informasjon, og på denne måten legger til kortet i sin mobilbetaling, sier svindeleksperten.

Dette får de til ved å tilegne seg sensitiv informasjon via ulike former for phishing, ifølge Edholm.

– For eksempel phishing per e-post, SMS eller over telefon, der du blir lurt til å oppgi informasjonen svindlerne er på jakt etter.

Lures til å installere virus

En annen metode svindlerne tyr til er å lure deg til å laste ned et virus på telefonen, som gir dem tilgang til informasjonen på mobilen din.

– I fjor var det flere SMSer i omløp der mottaker ble bedt om å laste ned en app via en lenke. Meldingen kunne typisk fortelle deg at du hadde en pakke på vei, og at du kunne laste ned appen for å spore pakken. Appen inneholdt i realiteten en skadevare som ga tilgang til innhold på mobiltelefonen din, forklarer Edholm og legger til:

– Rådet vårt er derfor å kun laste ned apper fra telefonens offisielle applikasjonsbutikk, som Apple Store eller Google Play.  

Unngå å bli offer for phishing

Med Innbo Pluss fra Gjensidige


får du, og andre medlemmer av husstanden:

– hjelp til å unngå, oppdage og rydde opp i ID-tyveri, 24 timer i døgnet

– opptil 100 000 kr til dekning av juridisk assistanse for å fjerne uberettigede krav og betalingsanmerkninger før en tvist har oppstått

– dekket inntil én million kroner til rettshjelp ved en tvist

Les mer her

Inngangen til mange av dagens svindelsaker er ulike former for phishing, ifølge svindeleksperten. For eksempel kan vedkommende utgi seg for å være fra et kjent selskap eller institusjon og så forsøke å trekke ut informasjon fra deg – som bankID-koder, passord eller kortinformasjon.

– Svindlerne er imidlertid helt avhengige av at du oppgir informasjonen de trenger for å svindle deg, påpeker Edholm.

Hun oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige med å klikke på lenker i SMSer, e-poster eller henvendelser i sosiale medier, og videre oppgi sensitiv informasjon på nettsidene man lander på.

– Husk at du aldri må gi fra deg BankID-informasjon til noen eller bekrefte betalinger med BankID’en din på oppfordring fra andre. Denne er personlig og skal ikke deles med noen andre, uansett hvem som spør.

Med Innbo Pluss fra Gjensidige


får du, og andre medlemmer av husstanden:

– hjelp til å unngå, oppdage og rydde opp i ID-tyveri, 24 timer i døgnet

– opptil 100 000 kr til dekning av juridisk assistanse for å fjerne uberettigede krav og betalingsanmerkninger før en tvist har oppstått

– dekket inntil én million kroner til rettshjelp ved en tvist

Les mer her

Oversikt over hvilke løsninger bankene støtter

Som kunde i disse bankene kan du benytte Apple Pay: Nordea, Sbanken, Danske Bank, Handelsbanken, OBOS-banken, Sparebanken Vest, Santander, Bulder Bank, BRAbank

Som kunde i disse bankene kan du benytte Google Pay: DNB, Nordea, Sbanken, Danske Bank, OBOS-banken, Sparebanken Vest, Bulder Bank, Eika Bank, BRAbank

Hvis du blir frastjålet mobilen

Til tross for at sikkerhetselementene gjør det vanskelig å hente ut noe på en stjålet mobil, lyder oppfordringen fra Visa slik: Blir du frastjålet eller mister mobilen din, må du kontakte banken din for å få sperret bruk av mobilkortet. Har du utvist normal forsiktighet og informert banken så fort du oppdaget at mobilen var borte, vil banken dekke eventuelle tap.

Sist oppdatert: