![Trøtt sjåfør bak rattet](/godtforberedt/content/bekymret-for-tr%C3%B8tte-bilister/_/image/ad18f7f4-4762-4a59-bab4-b03296105dd5:09db09495055f0cdf065307d3ecd21e2fb84a181/height-1000/Tr%C3%B8tt%20sj%C3%A5f%C3%B8r_Foto%20Picturepoint.jpg)
Bekymret for trøtte bilister
En av ti har opplevd å sovne bak rattet. Enda flere har holdt på å sovne mens de kjørte bil.
De urovekkende tallene stammer fra en undersøkelse Ipsos har gjort for Gjensidige. 58 prosent av respondentene svarer at de har vært redde for å sovne bak rattet, mens elleve prosent faktisk har duppet av.
– Det vil si at flere hundre tusen bilister, sier kommunikasjonssjef i Gjensidige Arne Voll.
Store mørketall
Voll opplyser at forsikringsselskapet årlig mottar om lag 60 skademeldinger som skyldes at sjåføren sovnet bak rattet. Han frykter imidlertid at tilfellene er langt flere.
– Mange vil ikke innrømme at de sovnet bak rattet i en skademelding. Flere er dessuten usikre på om de faktisk sovnet, sier han.
Kommunikasjonssjefen synes det er betenkelig at så mange er villige til å fortsette å kjøre når de blir så trøtte.
– Det er mulig mange tenker at de snart er fremme og det sikkert går fint. Men, det er viktig å huske på at selv en kort strekning eller bare en liten halvtime kan bli uendelig lang når en er veldig trøtt.
Menn er verst
I undersøkelsen oppgir hele 21 prosent i aldersgruppen 18-29 år at de bare fortsetter å kjøre når behovet for søvn melder seg. Blant de som faktisk sovner bak rattet kommer menn betydelig dårligere ut av det enn kvinner.
– 15 prosent av mennene i undersøkselsen oppgir at de har sovnet bak rattet. Det er mer enn dobbelt så mange som blant de kvinnelige respondentene, sier Voll.
Kommunikasjonssjefen oppfordrer alle til å tenke over det store ansvaret vi har når vi er ute i trafikken.
– En ting er om en skader seg selv, men hva om en sovner og skader noen andre, spør han.
Han advarer mot å ta sjanser i trafikken, og anbefaler pauser for trøtte sjåfører.
– Hvis man først har blitt trøtt er det bare to ting som hjelper, og det er å bytte sjåfør eller stoppe for en liten høneblund. Alt annet er å lure seg selv, avslutter Voll.
![Arne Voll bak rattet](/godtforberedt/content/bekymret-for-tr%C3%B8tte-bilister/_/image/74033b9e-0ccd-4aa2-bb5c-a38d660ef4fb:58a9e0e33313b796c39f0e6afc768388f0c04639/width-250/Arne%20Voll,_%20kommunikasjonssjef%20i%20Gjensidg_ferie%20-%20del%20p%C3%A5%20kj%C3%B8ringen.jpg)