Stressa før jul? Pust med magen og tell til 1003
Snart er det jul igjen, men før den tid skal altfor mange oppleve å få en bil i «rumpa». – Folk kjører for tett, sier politiet, som vil ha oss til å telle til 1003 igjen.
Pang! Enda en gang smalt det fordi en bilfører ikke oppfattet at bilen foran senket farten. I 2019 var det over 7 100 kollisjoner hvor bilen bak kjørte inn i den foran. Det er nesten to hver dag - året rundt. Likevel viser tall fra Finans Norge at det går riktig vei. Fem år tidligere var det over 11 000 slike påkjørsler.
– Selv om det blir færre slike kollisjoner, og de sjelden fører til alvorlige skader på materiell eller personer, vet vi at mange som har vært utsatt for dette får problemer med rygg, nakke eller hode i ettertid. Det sier politioverbetjent Finn Erik Grønli ved trafikkorpset i Oslo politidistrikt.
– Slike plager kan være ille for den enkelte. I tillegg kan det bli store ringvirkninger som følge av sykmeldinger, økt press på helsevesenet og så videre, legger han til.
Boten for å holde for liten avstand til kjøretøyet foran er 7 450 kroner (2022). I tillegg får du tre prikker i førerkortet.
Krevende på vinterføre
Én del glatt vei, en god klype mørke og, i disse tider, en solid dose førjulsstress. Det er oppskriften på et ublidt møte med en medtrafikant på vinterføre. Det er ikke uten grunn at bulkedagen inntreffer i innspurten til høytiden. (For øvrig viser Gjensidiges statistikk at 1. juledag er den tryggeste dagen for bilkjøring i høytiden.)
Mange vil huske 1001–1002–1003-kampanjen som Gjensidige og Norges Automobilforbund (NAF) sto bak. Tresekunders-regelen ga trafikanter en god pekepinn på hvor stor avstanden til kjøretøyet foran burde være. Og nå må den gode, gamle huskeregelen frem fra glemselen, mener Grønli.
– Nye biler har teknologi som hjelper oss i farlige situasjoner. Det fritar oss ikke fra ansvaret vi har som bilførere. Hvis alle holdt en avstand tilsvarende tre sekunder til bilen foran, ville det trolig ført til en solid nedgang i antallet ulykker. Mange mennesker, familiene deres og samfunnet som helhet ville blitt spart for store omkostninger, påpeker han.
Loven gir rammer
Trafikkreglene er ikke konkrete når det gjelder avstand mellom kjøretøy. I § 5.3 står det at man skal plassere seg slik at man rekker å stoppe hvis bilen foran bremser ned eller stanser helt. I tillegg skal avstanden mellom to biler være stor nok til at en forbikjørende bil kan legge seg inn mellom dem.
– Sammen med § 3, som sier at alle har plikt til å vise hensyn og opptre aktsomt i trafikken, gir reglene trafikantene et rammeverk. Innenfor rammene må hver enkelt selv vurdere hvordan han eller hun kan ferdes i trafikken på en trygg måte, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Pass på deg selv og andre
Ranes mener tresekunders-regelen er en god tommelfingerregel som flere bør følge. Samtidig er det aller viktigste å tilpasse kjørestilen etter forholdene.
– Hvis det for eksempel er glatt eller dårlig sikt, kan en avstand tilsvarende tre sekunder faktisk være for liten, påpeker hun og legger til at «jobben» som bilfører ikke bare handler om å passe på seg selv.
– Det er menneskelig å feile. Det gjelder også for dine medtrafikanter. Derfor dreier trafikksikkerhet seg i stor grad om å gi seg selv tid og rom til å håndtere situasjoner som oppstår også på grunn av andres feil.
Telefonen er en versting
Det blir stadig flere biler og tettere trafikk på veiene. Men i stedet for å bli mer årvåkne, er bilførere generelt blitt mindre flinke til å følge med på det som skjer rundt dem, fremholder politiet. Og det er særlig telefonen og skjermer av ulike slag som stjeler oppmerksomheten.
– Mobilen er en versting. At folk prater i telefonen uten et håndfri-system er skummelt nok. Spesielt ille er det å se at mange taster og til og med følger med på skjermen mens de skal kontrollere en flere tonn tung metallkasse i høy hastighet, sier Finn Erik Grønli.
– I løpet av bare fire sekunder vil en bil som holder 80 km/t flytte seg like langt som langsiden på en fotballbane. Et øyeblikks uoppmerksomhet kan gi store konsekvenser for deg selv og andre, avslutter han.
Sist oppdatert: