Brannfare ved feil lading av elbil
Står bilen ved boligen, i garasjen eller garasjeanlegg kan brannen spre seg og forårsake store skader, advarer brannteknisk ekspert.
Gjensidige registrerer om lag 1 000 bilbranner hvert år. Selskapets branntekniske ekspert Rune S. Nielsen frykter at feillading av elbiler også kan føre til flere boligbranner de nærmeste årene.
– Med flere elbiler har vi grunn for å tro at det blir flere elbil-branner, og elbil-branner knyttet til boligbranner. For mange lader elbilen sin feil, sier Nielsen.
Han mener mange ikke vet hvordan de skal lade trygt. Den vanligste feilen folk gjør er å bruke en vanlig kontakt som fast ladepunkt.
Boligbranner som følge av bilbrann
Det er eksempler på at parkerte biler har tatt fyr og ført til boligbranner. Foreløpig har ikke elbiler vært involvert så langt Gjensidige kjenner til.
– En skal ikke tukle med strøm, og må forstå risikoen, sier Nielsen.
Han forklarer at en kontinuerlig høy belastning over tid kan skape så mye varme at ledninger smelter og skaper en brann.
– De fleste har sikkert en dobbelkontakt på husveggen eller i garasjen, men den har de ikke lov til å bruke til fast lading. Kontakter beregnet til formålet skal bygges av elektriker for at en skal kunne lade trygt, fastslår branneksperten.
Vanskelig å slukke elbilbrann
En elbil begynner ikke å brenne lettere enn en fossilbil, men begynner det først å brenne, er det mye vanskeligere å slukke.
– Selv brannvesenet har trøbbel med å få slukket et batteri, sier Nielsen, og trekker frem fire råd for sikker lading hjemme:
- Det beste er å installere en ladeboks.
- Få elektriker til å legge opp en ny kurs på maks 10 ampere. 16 ampere og høyere kan brukes hvis du monterer ladeboks.
- Få elektriker til å sjekke at elanlegget har kapasitet til mye lading over tid.
- Ladekabelen skal ikke henge i kontakten, som vanligvis kun tåler en belastning på 0,5 kilo. Styringsboksen på ladekabelen veier ofte mellom 2 og 3 kilo.