Har du forsikret babyen din?
Det er mye man skal igjennom, de første seks månedene med et nytt, lite menneske. Vi gjør det vi kan for å forberede oss, men det er likevel mange spørsmål som kan melde seg.
Spenning, nattevåk, nye bekymringer – og uendelig mange lykkeøyeblikk. Nybakte foreldre har mange ting de lurer på. Da kan det være godt å ha en fagperson å henvende seg til.
Noen å spørre
– Hos oss har vi en telefontjeneste inkludert i spedbarnsforsikringen. Dit kan foreldre ringe og få snakke med noen om alt de måtte lure på, enten det gjelder amming, soving, kolikk eller feber, sier Ann-Mari Tollefsrud Boge, ansvarlig for barneforsikring i Gjensidige, og fortsetter:
– Det gir en ekstra trygghet å kunne ringe noen utenom vanlig åpningstid hos helsesøster og fastlege.
Dette gir en spedbarnsforsikring
De aller, aller fleste får heldigvis aldri bruk for spedbarnsforsikringen. Men hvis det mot formodning skulle skje en ulykke, kan forsikringen hjelpe deg økonomisk.
– Hvis barnet blir utsatt for en ulykke, dekker NAV normale utgifter til medisinsk behandling og en rekke hjelpemidler. Likevel kan det gjenstå utgifter som du risikerer å måtte dekke selv, sier Boge.
Hun forteller videre at Gjensidiges spedbarnsforsikring kan bestilles helt gratis fra barnet er 0-3 måneder. Den gjelder frem til babyen er 6 måneder gammel. En mer dekkende barneforsikring, som også gjelder ved sykdom, kan kjøpes fra barnet er 3 måneder gammelt.
– Om barnet ditt får en varig nedsatt funksjonsevne som følge av en ulykke, utbetales en engangserstatning. Spedbarnsforsikringen dekker i tillegg utgifter til behandling av skader, også etter mindre alvorlige ulykker.
Sist oppdatert: