Derfor bør du beholde skademeldingsskjemaet
Nettjenestene for deg med bilforsikring blir stadig flere. Skademeldingsskjemaet hører likevel hjemme i hanskerommet, mener ekspert.
– En detaljert skademelding er helt avgjørende for at saken skal bli behandlet så raskt og grundig som mulig etter et biluhell, sier bilmekaniker og rådgiver Jan Fleinsjø i Gjensidige.
Som forsikringskunde har du nok erfart at alle typer forsikring, inkludert bilforsikring, blir stadig mer digitalisert. I dag ber alle de store forsikringsselskapene deg melde inn skader via praktiske apper eller andre nettløsninger – også hvis du har vært så uheldig å kollidere med bilen.
Finnes en felles nettløsning
NAFs digitale skademelding ble lansert i 2020 og er en nettleserbasert tjeneste. Den er gratis å bruke og tilgjengelig for alle, opplyser de. Alt du trenger for å ta den i bruk er: mobil og nettdekning.
Der to biler er innblandet i en ulykke, og partene er enige om hendelsesforløpet, er det imidlertid enklest å fylle ut et felles skjema – med penn og papir. Det skriver NAF på sine sider.
Fleinsjø anbefaler uansett Gjensidige-kunder å laste ned appen deres.
– Der kan du melde skader og få nyttig informasjon, sier han.
Det kreves to for å være digital
Næringen anbefaler heller ikke å droppe papirutgaven av skademeldingsskjemaet helt. Jan Fleinsjø sier det slik:
– Jeg mener papirversjonen bør ligge i bilen. Det er viktig å kunne skrive en skademelding i fellesskap, og du kan jo være uheldig og oppleve et sammenstøt med en som ikke er like digital som deg selv.
Hvis den andre parten er fra et annet land, vil det kunne skape problemer for den digitale saksgangen, ifølge Fleinsjø.
Han peker i tillegg på at det finnes områder med manglende mobildekning.
Tre gode grunner for å ha skademeldingsskjema i bilen:
- Det kan hende du kolliderer med noen som ikke har smarttelefon
- Det kan hende du kolliderer med utenlandsk sjåfør eller bil
- Det kan hende du kolliderer et sted uten nett