Dame som kontrollerer kostnadene i en bedrift

Disse forsikringskostnadene gir skattefradrag

Usikker på hvilke forsikringer som gir lavere skatt? Her får du oversikten.

Bekrije Ibrahimi i Accountor
Bekrije Ibrahimi

Forsikringskostnader er en del av driftskostnadene i en bedrift. Når et firma betaler for forsikringer som er relevante for virksomheten kan disse kostnadene trekkes fra når det skattepliktige overskuddet beregnes.

– Dette betyr at forsikringskostnader kan redusere bedriftens skattepliktige overskudd, noe som igjen reduserer skatten bedriften må betale, forklarer Bekrije Ibrahimi, avdelingsleder i Accountor Fredrikstad og statsautorisert regnskapsfører.

For å få fradrag, er det avgjørende å dokumentere forsikringskostnadene godt.

– Skattemyndighetene krever at alle kostnader som det kreves fradrag for er reelle og nødvendige for driften av virksomheten, sier hun.

Noen forsikringer gir automatisk skattefradrag, mens andre ikke gjør det.

Bekrije Ibrahimi i Accountor
Bekrije Ibrahimi

Disse forsikringene gir skattefradrag

  • Ansvarsforsikring: Beskytter bedriften mot erstatningskrav fra tredjeparter.
  • Eiendomsforsikring: Dekker skader på eiendom som bedriften eier eller leier.
  • Yrkesskadeforsikring: Obligatorisk forsikring som dekker ansatte ved arbeidsrelaterte skader.
  • Bilforsikring for næringskjøretøy: Dekker skader på biler som brukes i virksomheten.

Disse forsikringene gir vanligvis ikke fradrag

  • Livsforsikring: Personlige livsforsikringer gir som regel ikke fradrag.
  • Helseforsikring: Individuelle helseforsikringer kan ha begrensede fradragsmuligheter.
  • Fritidsforsikring: Dekker personlige eiendeler og er ikke direkte knyttet til driften.

– Det kan være spesielle unntak, så det er alltid lurt å sjekke med en regnskapsfører dersom du er i tvil, sier Ibrahimi.

Vanlige misforståelser

Forsikring er kilde til usikkerhet og misforståelser, konstaterer Ibrahimi.

– Noen tror at én generell forsikring dekker alt, mens de egentlig burde ha spesialiserte forsikringer. En annen vanlig feil er å ikke sette seg godt nok inn i vilkårene, eller å glemme å oppdatere forsikringen. Bedriftens behov kan endre seg, og forsikringsavtalene bør justeres deretter.

Mange undervurderer også kostnadene ved skader:

– Noen dropper forsikringer fordi de antar at skader ikke skjer ofte. Det kan koste dem dyrt. En god dialog med regnskapsfører og forsikringsleverandør kan bidra til å unngå slike feil, råder Ibrahimi.

Årsberetning nyttig for investorer

Små bedrifter er ikke pålagt å levere årsberetning. Likevel velger mange små foretak å legge ved en årsberetning til årsregnskapet. Det kan blant annet være nyttig for investorer som ønsker innsikt i bedriften, opplyser Ibrahimi.

Årsberetningen er en rapport til skattemyndighetene om bedriftens inntekter, kostnader og økonomiske forhold. Den leveres sammen med årsregnskapet, senest seks måneder etter regnskapsårets slutt.

– Arbeidet med årsberetningen kan gi en verdifull oversikt over bedriftens økonomi. Bruk den aktivt til å sikre riktig føring i regnskapet, og til å planlegge fremtiden, anbefaler Ibrahimi:

  • Kontroller regnskapet: Sammenlign årsberetningen med regnskapet for å sikre at alle relevante kostnader er ført riktig.
  • Identifiser feil: Se etter unormale avvik fra tidligere år.
  • Forbered skattemeldingen: Sørg for at inntekter og fradrag rapporteres korrekt.
  • Analyser økonomiske trender: Bruk tallene til å planlegge bedre for fremtiden.

– Gjennom årsberetningen sikrer man at skatten beregnes korrekt, samtidig som den gir en økonomisk oversikt som er nyttig for å ta informerte beslutninger om drift og investeringer, sier hun.

Hva er et lite foretak?

Selskaper som defineres som små foretak er ikke forpliktet til å levere årsberetning. Dette er ifølge regnskapsloven de som oppfyller minst to av følgende kriterier:

  • Salgsinntekter på under 168 millioner kroner
  • Balansesum på under 84 millioner kroner
  • Gjennomsnittlig antall ansatte er færre enn 50 årsverk

Sist oppdatert: