Hva gjør du hvis du har fylt feil drivstoff på tanken?
Svaret er «så lite som mulig» – bortsett fra å ringe et bergingsselskap umiddelbart.
Feilfylling skjer jevnlig i Norge, og flere velger feil pumpe når de skal fylle drivstoff, ifølge Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).
– Én grunn kan være at det i mange familier er flere sjåfører og mer enn én bil. Hvis man bytter mellom biler med henholdsvis diesel- og bensinmotor i en travel hverdag, kan feil skje, sier generalsekretæren i KNA, Børre Skiaker.
Bensin på dieseltanken verst
Fra bilfabrikantene er det ikke så mye hjelp å få. Selv om påfyllingshullet for bensin på mange nyere modeller er litt mindre i diameter enn det er for diesel, er dette ingen regel, ifølge Skiaker.
– Dessuten vil bensinpistolen alltid passe inn i dieseltanken. Derfor vil faren for bensin i dieseltanken være større, påpeker han.
Og det er nettopp bensin i diesel som er det verste scenariet, kan bilekspert Jan Fleinsjø i Gjensidige fortelle.
– Det er dieselbilen som er mest sårbar ved feilfylling. Grunnen er at høytrykkspumpen som leder dieselen til motoren også bruker drivstoffet som smøring. Bensin smører ikke, og da går det ikke lenge før høytrykkspumpen kan skjære seg. Det igjen kan føre til at små metallspon utvikles og spres rundt i drivstoffsystemet.
Regel nr. 1: Ikke start bilen
Den viktigste regelen ved feilfylling: Ikke start bilen. Ifølge Fleinsjø er det vanlig at folk oppdager tabben mens de ennå står med pumpen i hånden. Da er den eneste løsningen å ringe bergingsbil umiddelbart. Må bilen flyttes, kan du be andre om hjelp til å dytte den.
– Hvis du ikke starter motoren, vil situasjonen som regel kunne løses ved at man tømmer tanken, renser drivstoffsystemet og bytter dieselfilteret. Kostnaden ved dette vil i mange tilfeller ikke overstige egenandelen i bilforsikringen, sier Fleinsjø.
Straks bilen har vært kjørt, øker risikoen for større skader betraktelig, påpeker KNA.
– Hvis drivstoffsystemet er «infisert» av feil drivstoff, kan oppryddingsjobben fort bli mer krevende. Det avhenger av hvor langt inn i systemet drivstoffet har kommet, sier Børre Skiaker.
Du merker fort om noe er galt
Jo flere komponenter som skades, dess større blir naturlig nok kostnaden, påpeker Jan.
– Hvis du ikke oppdager feilen før du starter bilen, avhenger alt av blandingsforholdet mellom riktig og feil drivstoff i tanken – altså hvor mye riktig drivstoff som var i tanken og systemet før du fylte feil drivstoff. Om tanken var så godt som tom da du fylte, kan du allerede merke det idet du vrir om tenningsnøkkelen, sier han.
I en slik situasjon kan bilen tenne dårlig, eller ikke i det hele tatt. I motsatt tilfelle kan du komme et godt stykke på vei før du merker at motoren begynner å lage ulyder og gå urent.
– Uansett må du skru av motoren så raskt som mulig – uten å samtidig skape en farlig situasjon for deg selv og andre trafikanter, er Jans råd.
Et tips:
Det å merke tanklokkene i bilene dine med teip, er en enkel metode for å forhindre feilfylling. Har du dieselbil, kan du skaffe deg et eget sikkerhetslokk til tanken. Lokket gjør det umulig å fylle fra en bensinpumpe. Du kan kjøpe det blant annet på sikkerhetsbutikken.no.