Båt. Havn.

Gode tips til båtpussen

Båtfolket er stort sett nøye, men det er lett å overse ting. Takstmann Jan Egil Hektoen vet hvor han skal lete etter feil. Her er hans tips.

Jan Egil Hektoen i Gjensidige
Jan Egil Hektoen i Gjensidige

– Båteiere er stort sett flinke til å ta vare på farkosten sin. Men når båten har blitt noen år og gjerne har byttet eier flere ganger, da finner vi mye rart, sier Jan Egil Hektoen.

Han jobber til daglig med å vurdere båtskader i Vestfold, et av Norges største båtfylker. Etter mer enn 30 år som takstmann, kjenner han de fleste fellene en båteier kan gå i.

– Det er lett å overse båtens mange skjulte deler og elementer som også trenger ettersyn og vedlikehold. Feil og skader som ikke ligger opp i dagen, kan fort bli de skumleste, sier Hektoen.

Her er hans beste råd for høstens båtpuss:

Jan Egil Hektoen i Gjensidige
Jan Egil Hektoen i Gjensidige

Gassinstallasjoner

Propangass brukes til matlaging og i kjøleskap, men også til å varme vann. Mange glemmer at slangene som fører gassen til de ulike apparatene er ferskvare, ifølge Hektoen. Han viser til at slangene er utstyrt med best før-dato og bør skiftes ut omtrent annethvert år.

– Vær også sikker på at slangene er montert helt riktig. Propangass på avveier er svært eksplosiv, sier takstmannen. Han minner dessuten om at det ikke er tillatt å feste slanger med klemmer.

– Slangeklemmer som trekkes til med skrutrekker er ikke lov å bruke om bord i båt. Gasslanger skal ha pressede kuplinger med kon og mutter ferdig montert, opplyser Hektoen.

Skroggjennomføringer

Et skrog har flere gjennomføringer, for eksempel til eksos. Sjekk disse jevnlig. Når stålet i gjennomføringene korroderer, kan det rett og slett ende med at båten synker.

Bunnventiler

Bunnventiler kan sette seg fast og tæres av saltvann og elde. Uten bunnventil, ingen båt.

Lensepumper

Elektriske lensepumper har automatisk nivåbryter, det vil si at de starter når vannet har steget til et visst nivå. Normalt er det imidlertid (heldigvis) ikke vann i båten, og derfor blir ikke den automatiske bryteren testet. Prøv den manuelt, og sjekk at membranen til manuelle pumper er i god stand.

– I tillegg må du kontrollere alle kraner, sier Hektoen.

Elektrisk

Sjekk batteriklemmer, sikringsholdere og kabler. Finner du løse kabelsko eller korrosjon? Stram til og bruk kontaktspray som CRC, WD40 eller tilsvarende.

Se opp for dieseldyr

Dieseldyr er mikrober som trives godt i vann som er kommet inn i dieseltanken. Der livnærer de seg av diesel og tilsetningsstoffer. Avfallsstoffer fra mikrobene kan tette til slanger, grov- og finfilter, pumper og dyser – og føre til motorstopp.

– I grov sjø er risikoen størst. Da kan avfallsstoffene virvles opp fra bunnen av tanken og bli sugd inn i motorens drivstoffsystem, forteller Hektoen.

Slik stopper du dieseldyr:

  • Unngå vann i dieseltanken
  • Skift grov- og finfilter til dieseltilførselen
  • Kontroller og drener vannutskilleren
  • Fyll bare drivstoff på seriøse stasjoner/marinaer
  • Dekk over påfyllingsåpningen under tanking i kraftig regnvær
  • Kontroller og skru til eventuelle pakninger i drivstofflokket
  • Hold tanken så full som mulig, og fyll den helt opp før vinteropplag

Ta service på «påhengsen» selv

Motorservice er en oppgave som hører høsten til. Har du en påhengsmotor av en litt eldre modell, er oppgaven svært overkommelig, ifølge Redningsselskapet.

De peker på at eldre påhengsmotorer, både store og små, skiller seg fra de nyere ved at de ikke er like avanserte, med egne serviceintervaller og mye elektronikk. Derfor er det mulig å utføre mer av vedlikeholdet selv i stedet for å betale et verksted for jobben.

Transport og sjøsetting

Erik Knudsen
Erik Knudsen

Når båten omsider skal sjøsettes igjen, gjelder det å holde tungen rett i munnen og farkosten på rett kjøl. Nær en av ti båtskader skjer i forbindelse med opplag, transport, sjøsetting og opptak, viser Gjensidiges statistikk over kaskoskader. Det er med andre ord en del båteiere som får en dårlig start på sesongen.

– Det er en del ting å passe på i forbindelse med transport og sjøsettinger. Uhell skjer, så det kan være smart å friske opp kunnskapen sin før man går i gang, sier regionleder Erik Knudsen i Redningsselskapet.

– En vanlig feil er at hengeren rygges for langt ut i vannet, slik at det kommer vann inn i det elektriske anlegget. Det er heller ikke heldig å utsette bremser og vaiere på undersiden av hengeren for vann, særlig ikke saltvann, legger han til.

Erik Knudsen
Erik Knudsen

Forsikring som holder vann

Kristina Knutsen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige
Kristina Knutsen

I tillegg til godt vedlikehold, trenger båten en god forsikring. Kristina Knutsen er ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige. Hun forteller at mange båteiere spør om det er nødvendig med kaskoforsikring til sjøs.

– Svaret er et klart ja. Etter vårt syn gir en ren ansvarsforsikring for båt falsk trygghet, sier Knutsen. Hun viser til at reglene til sjøs er annerledes enn på veien.

– Hovedregelen er at du som båteier er ansvarlig for skader på din egen båt hvis de skyldes et hendelig uhell – enten det var du eller en annen båteier som var uheldig.

En god kaskoforsikring dekker ulykke, brann og tyveri. Knutsen viser til at Gjensidiges beste båtforsikring også inneholder en feriegaranti som gjelder for alle planlagte turer, også helgeturer.

– Maskinskade og skader som skyldes feilfylling eller forurenset drivstoff dekkes også. Blir båten totalskadd, kan du få fabrikkny båt gjennom forsikringen, opplyser hun.

Kristina Knutsen, ansvarlig for båtforsikring i Gjensidige
Kristina Knutsen

Sist oppdatert: