Thea S. Dahl med skinne og krykker.

Utenlandsstudenten ble skadet etter stygg takling: – Oi! Det der er nok ikke bra

I tre måneder skulle Thea Stålerød Dahl leve det glade studentliv på den andre siden av jordkloden. Så ble hun skadet.

For cirka et halvt år siden pakket Andebu-jenta kofferten og satte kurs mot Australia, nærmere bestemt Manly – en halvtimes fergetur fra Sydney. Her skulle hun gå på International College of Management (ICMS) og ta de forberedende fagene ex.phil og ex.fac.

– Midt i oppholdet deltok jeg på en fotballturnering i regi av skolen, hvor vi stilte med et norsk lag. Under kampen blir jeg taklet og klarer å få en vridning i kneet. I samme øyeblikk kommer det en høy lyd og jeg kunne høre de som stod og fulgte med på kampen si: «Oi, det der er nok ikke bra», forteller Dahl.

Måtte ha oppfølging

Fremre korsbånd var røket. I ettertid har også en skade på menisken samt et lite brudd bak kneet blitt oppdaget. Hun beskriver smertene som vonde, men at lyden, de påfølgende reaksjonene hos tilskuerne og hevelsen nok var det som gjorde henne mest forskrekket.

– I og med at dette skjedde på kvelden dro jeg til legen først dagen etter. Der fikk jeg henvisning til MR-undersøkelse, hvor det ble det besluttet at operasjon kunne vente til jeg var tilbake i Norge, da skaden uansett ikke ville forverre seg av dette. I mellomtiden ble jeg utstyrt med skinne og krykker, og hadde ukentlige timer hos fysioterapeut hvor jeg gjorde øvelser for å beholde styrke i beinet.

Sykehus- og behandlingsutgiftene ble dekket av alarmsentralen i Gouda og Gjensidige, som Dahl kontaktet rett i etterkant av ulykken. Som student milevis hjemmefra beskriver hun den umiddelbare bistanden som en stor trygghet.

– På grunn av skaden kunne jeg ikke reise hjem med flybilletten jeg i utgangspunktet hadde bestilt. Jeg var avhengig av å ha et sete med plass nok til å strekke ut beinet. Dette tok også Alarmsentralen hånd om, slik at jeg slapp å «styre med» ombooking, sier Dahl og roser måten de håndterte saken på fra start til slutt.

– Dagen etter vennene mine dro fra Australia satt jeg også på flyet hjem.

Husk på dette før du drar på tur

Lene Hasler, reiselivsekspert og rådgiver i Gjensidige.
Lene Hasler

Alle som har reiseforsikring i Gjensidige eller Gouda har tilgang på alarmsentralen, som kan nås på +45 88 24 73 00. Noter deg nummeret før du drar utenlands, oppfordrer Lene Hasler, reiselivsekspert og rådgiver i Gjensidige.

– Alarmen vår er åpen hele døgnet året rundt. Sentralen er bemannet med språkkyndig personale som sitter klare til å hjelpe, for eksempel med legehjelp på stedet og/eller ny hjemtransport, sier Hasler.

Hvis sykdom oppstår under oppholdet, oppfordrer hun til å kontakte Gjensidige eller alarmsentralen så fort som mulig. Dette er viktig for å sikre riktig behandling og hindre overbehandling. Du kan også få en betalingsgaranti, slik at du ikke trenger å legge ut selv.

– Sykdom er én ting, men mye annet uforutsett kan skje. Ved enhver alvorlig hendelse som finner sted i utlandet, som sykdom, ulykke eller forsinkelser, bør Alarmen vår kontaktes. Medarbeiderne vil bistå uansett hvilken situasjon du har kommet utfor, sier Hasler før hun runder av:

– For oss er det viktig at kundene alltid føler seg ivaretatt og får den hjelpen de trenger.

Les mer om reiseforsikring

Lene Hasler, reiselivsekspert og rådgiver i Gjensidige.
Lene Hasler

Sist oppdatert: