
Skinnende blank bil på 1–2–3
Vanskelig og tidkrevende å polere bilen? Slett ikke, ifølge bilpleieekspert Bjørn-Aage Bredal. Her er hans tips for en skinnende blank nypolert doning.
En bil som får godt stell, yter bedre og holder seg lenger enn en som går for lut og kaldt vann. Men der noen legger sjelen sin i bilholdet, har andre mer enn nok med å svinge innom en vaskehall en sjelden gang. I en travel hverdag blir det ikke tid til mer – og er ikke dette med håndvask og polering veldig vanskelig?
Litt er bedre enn ingenting
– Mange blir litt skremt av tanken på å polere bilen. Det finnes jo et utall produkter, prosedyrer og meninger der ute. Derfor kan man få inntrykk av at prosessen er mer komplisert og tidkrevende enn den trenger å være, sier Bjørn-Aage Bredal i Garasjetid.
Han mener det er fullt mulig å få et godt resultat med relativt liten innsats.
– Grunnregelen er at det er mye bedre å gjøre litt enn å gjøre ingenting. Og så er det selvsagt nesten ingen grenser for hvor langt det går an å drive det hvis man blir bitt av basillen, smiler han.
Selvgjort er velgjort
Etter en vinter med snø, slaps, salt, bremsestøv, grus og altfor lite stell, skriker billakken etter litt kjærlig omtanke. Hvorfor ikke bruke litt kvalitetstid sammen med et trofast familiemedlem? Det vil lønne seg, ifølge Bredal.
– Selv en middels interessert bileier kan finne glede i en pen og blank bil. På den mer praktiske siden av saken gir polishen svært god beskyttelse mot rust. I tillegg blir det regelmessige renholdet mye enklere, sier eksperten og forklarer at skitt og uhumskheter får dårlig feste på en polert bil. Som regel holder det å gi den en omgang med hageslangen med jevne mellomrom.
– Til syvende og sist handler bilhold om å ta vare på verdier. Det er alltid en god ting – selv om det å eie bil i utgangspunktet er et økonomisk tapsprosjekt, legger han til.
«Til syvende og sist handler bilhold om å ta vare på verdier»Bjørn-Aage Bredal
Bilpleie lønner seg
Når bilen en dag skal selges, vil regelmessig pleie betale seg – bokstavelig talt.
Daglig leder Magnus Groseth i K-bil selger flere hundre bruktbiler hvert år. Han mener man kan tape opptil 10 000 kroner hvis lakken har store riper og/eller skader.
– Tenk som en bilkjøper, anbefaler Groseth. – Hvis man får godfølelsen og ikke finner noe å trekke for når man titter på en bil, er man villig til å legge mer penger på bordet enn hvis bilen er bare sånn passe fin.
Bilpleiekongens tips til blank bil på 1–2–3
Før du begynner: Bilvasken bør foregå i skyggen. I tillegg må karosseriet være avkjølt. Varme og direkte sollys kan føre til at de ulike produktene tørker på bilen før du rekker å jobbe med dem.
1) Vask bilen
Du trenger: bøtte, avfetting, bilsjampo og vann. Gjør jobben enklere: lavtrykkssprøyte/høytrykksspyler, et stort tørklehåndkle. Tidsbruk: Ca. 30 minutter.
- Spray avfettingsmiddel på nedre halvdel og hele bakenden på bilen. Begynn nederst og jobb deg oppover. Ikke bruk så mye middel at det begynner å renne. La avfettingen virke noen minutter uten at det tørker.
- Spray utblandet bilsjampo oppå avfettingen. Bruk lavtrykkssprøyten eller skumsprøyten på høytrykksspyleren. Dekk hele bilen med sjampo. Begynn nederst og jobb deg oppover. La virke i 4–5 minutter.
- Skyll såpen av med hageslange eller høytrykksspyler (minst 30 cm fra bilen).
- Vask hele bilen en gang til, denne gangen for hånd. Bruk utblandet sjampo i en bøtte og svamp/vaskevott. Skyll av alt og tørk bilen.
2) Fjern gjenstridig forurensing
Du trenger: Clay-bar eller clay-klut, smøremiddel (følger ofte med i et sett), mikrofiberklut for lakkerte flater. Tidsbruk: Ca. 15 minutter.
– Clay, eller leire, er et spesialmiddel som fjerner forurensingen som den innledende vasken ikke fikk has på. Vi snakker om rester fra bremseskivene som har festet seg i lakken som bittesmå nupper. Disse må bort før poleringen, forklarer Bredal.
- Brett kluten eller platen til en passe stor «pad». Tilsett litt av det medfølgende glidemiddelet slik at det blir lett å jobbe. Gå over bilen med roterende bevegelser på ett område av gangen, ca. 60×60 cm. Lakken skal bli glatt og fri for nupper. Etter hvert som kluten blir skitten, bretter du den slik at du får en ren side å jobbe med.
Ved bruk av clay-bar er det viktig å sette seg godt inn i produktets egenskaper på forhånd, for å unngå potensielle skader i lakken. Du bør eksempelvis forsikre deg om at bilen er grundig vasket før du anvender det.
3) Poler bilen
Du trenger: bilvoks, pader/mikrofiberkluter. Tidsbruk: Ca. 30 minutter.
Det finnes et stort antall varianter og typer bilpolish i handelen. Det vanligste er hard eller myk voks som «masseres» inn i lakken ved hjelp av en pad eller mikrofiberklut. Men ifølge Bredal kan man like gjerne benytte voks på sprayboks.
– En spray er det absolutt enkleste. Samtidig gir det et flott og holdbart resultat, sier han.
- Spray voksen på bilen. La den tørke noen minutter før du gnir av med en mikrofiberklut eller lignende. Når du er ferdig, skal det ikke være synlige rester av voksen på bilen.
– Her bør man bruke mikrofiberklut for bil. Disse finnes i flere prisklasser. Bruk ikke kjøkkenkluten og i hvert fall ikke polergarn. Det er fy-fy når du polerer bil fordi det lager små riper i lakken. En mikrofiberklut fjerner polishrestene lett og skånsomt, understreker Bredal.
Vinduer, felger og plastdetaljer
Voks kan brukes på bilens sidevinduer, men ikke på front- og bakrute. Grunnen er at voksen kan reagere med spylervæsken og skape et grålig belegg på glasset, forklarer Bredal.
– Men bruk gjerne voks på felgene etter at de er avfettet og vasket. Hvis det sitter inngrodd skitt på dem, kan dette fjernes med syrebasert felgrens, sier han og understreker at voks ikke hører hjemme på bilens bremseskiver.
De fleste biler har mange detaljer i vinyl. Over tid blir disse matte og bleket av sollyset, og her er det ett produkt som gjelder, ifølge eksperten.
– Polytrol er et billig produkt som selges i mange bilpleie- og malingsbutikker. Dette er et oljebasert middel som trekker inn i porene på plasten – ulikt silikonbaserte produkter, som legger seg på overflaten og blir raskt brutt ned, sier han.
Ikke gå i rustfellen
Dermed skulle alt være klappet og klart? Nja, ikke helt ennå. Bredal har et siste tips. Det finnes nemlig ett sted på bilen som nesten alltid blir oversett, ifølge den erfarne bilpleieren.
– Og det sitter helt nederst på innsiden av selve dørbladet. Det er noe som heter ute av øye, ute av sinn, og det gjelder i høyeste grad dette området. Her får skitt, lort og salter ofte fritt spillerom – med rustskader som resultat, sier han.
– Når dette problemområdet er behandlet, er bilen klar for en lang og fin sommer. Og når høsten kommer, følger du samme prosedyre. Da får bilen en god og tett ytterjakke til vinteren – og du får en enda enklere oppgave neste vår, smiler han.
«Når høsten kommer, følger du samme prosedyre»Bjørn-Aage Bredal