Mange mennesker på flyplass.

Syv ting du må vite om reiseforsikring

Reiseforsikringen er selvsagt på tur. Men vet du hva den dekker?

Lene Hasler
Lene Hasler i Gjensidige

Når du planlegger ferien, bør reiseforsikring stå høyt på sjekklisten – helt der oppe sammen med penger, pass og billetter, mener reiseekspert Lene Hasler i Gjensidige.

– Alle håper på en problemfri reise. De fleste får heldigvis ønsket oppfylt. Samtidig kan du oppleve at noe uforutsett skjer. Bagasjen kan forsvinne på veien. Du kan bli syk eller skade deg – eller bli utsatt for tyveri, for å nevne noe, sier hun.

Finans Norges statistikk bekrefter at ikke alle reiser går som planlagt. I 2023 mottok forsikringsselskapene 385 000 saker om reiseskader. Totalt ble det utbetalt cirka 2,6 milliarder kroner i erstatning.

Lene Hasler
Lene Hasler i Gjensidige

Dyrt å bli syk på tur

Reiseforsikringens topp 3-liste viser at flest saker dreide seg om

  1. tap av reisegods (eiendeler): 34 %
  2. sykdom og ulykke: 31 %
  3. avbestilling: 29 %

– Sykdom og ulykke sto «bare» for en liten tredjedel av sakene. Men i kroner og øre er denne posten klart størst. Hele 53 prosent av erstatningene ble utbetalt til folk som skadet seg eller ble syke på tur, sier Hasler.

Med andre ord: Det er dyrt å bli syk når du er på reise – spesielt hvis du må flys hjem med syketransport. Hvert år er det folk som må sette seg i gjeld fordi de har droppet reiseforsikringen og må betale hjemreisen selv. Regningen kan komme på flere hundre tusen kroner, ifølge Hasler.

Her er syv ting hun mener du må vite om reiseforsikringen:

1. Kjøp reiseforsikring før du bestiller billetter

– Da får du med avbestillingsforsikringen. Den mister du hvis du venter med reiseforsikring til etter at billettene er bestilt. Forsikringen må uansett være kjøpt og betalt før avreisen. Når du sitter på flyet eller på toget, er det for sent, sier Hasler.

Hun forteller at Gjensidige bare selger helårs reiseforsikringer. Selskapet får generelt få henvendelser fra folk som plutselig oppdager at de mangler forsikring.

– Men vi merker at det er en del som ikke fornyet forsikringen sin under pandemien, sier Hasler. Hun forteller at Gjensidiges datterselskap Gouda selger forsikring for enkeltreiser.

– Husk også at du må kjøpe en utvidelse av reiseforsikringen hvis du skal være borte i mer enn ti uker sammenhengende. Dette må du gjøre før du drar, sier Hasler.

2. Har du fylt 21 år, må du ha egen reiseforsikring

Du kan bruke mors og fars reiseforsikring frem til du fyller 21 år. Deretter må du ha din egen.

– Husk at reiseforsikringen både gjelder på utenlandsturer og i hverdagen. Du er dekket på vei til og fra studiestedet, i parken på fjellet og på stranden, sier Hasler. Hun forteller at folk under 34 år kan velge forsikringen Reise ung.

3. Reiseforsikringen dekker sykdom

Som Gjensidige-kunde bør du kontakte alarmsentralen vår hvis du blir syk eller utsatt for en ulykke som krever legebehandling.

– Alarmsentralen vil hjelpe deg med å velge et legekontor eller sykehus hvor du kan stole på at du får god og riktig behandling, og som ikke er svartelistet av forsikringsselskapene, sier reiseeksperten.

Skal du på reise i EU/EØS-området, bør du skaffe deg Europeisk helsetrygdkort for reiser i EU/EØS. I tillegg bør du registrere reisen din hos UD, mener Hasler. Da kan norske myndigheter nå deg med informasjon i en eventuell krisesituasjon. Du bør alltid sjekke om UD har spesielle reiseråd for landet du skal reise til.

4. Reiseforsikringen dekker ikke flyplasskø

Når mange skal reise samtidig, må du være forberedt på at det er kø på flyplassen.

– Reiseforsikringen dekker ikke nye billetter, overnatting og andre utgifter som skyldes kork på flyplassen. Dette faller utenfor reiseforsikringens krav om at en hendelse skal være plutselig og uforutsett, sier Hasler.

Forsinkelser som skyldes streik, konkurs eller treg trafikk, dekkes heller ikke av reiseforsikringen.

5. Men reiseforsikringen gjelder ved andre typer forsinkelser

Hvis forsinkelsen skyldes værforholdene, teknisk eller mekanisk feil, trafikkuhell eller nødlanding, får du dekket ekstrautgifter. Men du må først sjekke rettighetene dine hos transport- eller reiseselskapet.

– Får du ikke dekket alt der, kan reiseforsikringen erstatte overnatting og transport for å ta igjen en forhåndsbetalt reiserute. Du kan også endre leiebilavtalen hvis du kommer for sent til avtalt hentetidspunkt. I tillegg erstattes forhåndsbetalte billetter til arrangementer og overnatting hvis du ankommer reisemålet minst åtte timer senere enn planlagt, sier Hasler.

Hun fremhever at du selv kan gjøre mye for å unngå uheldige konsekvenser av forsinkelser.

– Møt opp i god tid. Sjekk at du har nok tid ved mellomlandinger. Følg med på oppdateringer i trafikkbildet, både når du skal kjøre bil og reise kollektivt. Hvis forsinkelsen er varslet god tid i forveien, vil forsikringen ikke dekke ny reise, advarer Hasler.

6. Dette dekker reiseforsikringen

En reiseforsikring dekker skade på eller tyveri av reisegods. Den omfatter også tyveri/ran av kontanter. Sykdom og ulykke er inkludert i tillegg til avbestilling, videokonsultasjon med lege når du er i utlandet, forsinkelser – og mye mer. Gjensidiges reiseekspert gjentar rådet om å sette seg inn i vilkårene som gjelder. Det er nemlig en del ting du ikke vil få gjennomslag for hos forsikringsselskapet.

7. Dette dekker reiseforsikringen ikke

– Du får ikke erstatning for eiendeler du mister eller glemmer. Og hvis du var svært uforsiktig eller uaktsom da tyvene slo til, kan du få avslag eller lavere erstatning, sier Hasler.

Det er mye som kan ødelegge den gode feriefølelsen – uten at det gir rett til erstatning. For eksempel: Mangel på sol og utsikt fra hotellvinduet. Kaldt vann i bassenget eller sjøen. Dårlig mat (med mindre du blir ordentlig syk av den).

– Dette er nok litt kuriøse eksempler på saker som folk har sendt inn til oss, påpeker Hasler. Hun legger til at reiseforsikringen også har mer «seriøse» unntak. Du får for eksempel ikke dekket

  • forsinket bagasje på hjemveien
  • tapt arbeidsfortjeneste uansett årsak
  • utgifter ved sykdom du hadde ved utreise – med mindre det skjer en uventet og akutt forverring
  • ufortollede varer, smuglervarer eller piratkopierte produkter
  • penger, smykker og lignende som er pakket i innsjekket bagasje – slikt hører hjemme i håndbagasjen
  • bedervet mat i innsjekket (ofte forsinket) bagasje

Sist oppdatert:

Mer om:

ReiseFritid