Dekkskift.

Skifte dekk nå eller vente?

Lave temperaturer og nattefrost kombinert med høye temperaturer midt på dagen kan gjøre det vanskelig å vite når du bør skifte til vinterdekk.

Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Jan Harry Svendsen. Foto: NAF

Perioden vi nå er inne i er utfordrende på grunn av store forskjeller i temperatur gjennom døgnet. Det betyr at dekkene, uansett om man kjører på sommerdekk eller har skiftet til piggfrie vinterdekk, ikke fungerer optimalt.

– Ideelt burde du hatt på vinterdekk på bilen om morgenen og sommerdekk utover dagen, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Jan Harry Svendsen. Foto: NAF

Slik fungerer dekkene

For deg som sjåfør setter dette store krav til forsiktighet, fremhever han.

– Sommerdekk fungerer best i høyere temperaturer. Når det blir kaldt, har de dårligere veigrep. Og der det er rimfrost, snø og is fungerer de svært dårlig. De har ikke gummiblanding eller mønster til å takle slike situasjoner, sier Svendsen.

Det har derimot piggfrie vinterdekk, med deres gummiblanding og et mønster tilpasset lavere temperaturer og glatt vei.

– Problemet med disse dekkene er at de får vesentlig dårligere veigrep når temperaturene stiger.

Dramatisk forskjell i bremselengde

Når det er mildt og vått ute, øker bremselengden dramatisk hvis du har piggfrie vinterdekk.

– NAF testet dette nylig. Fra 80 kilometer i timen skilte det syv meter i stopplengde mellom to helt identiske biler med henholdsvis sommer- og vinterdekk. Rådet er å se an vær- og føreforhold der du kjører og velge dekk etter det, sier Svendsen.

Vet du at det er lavere temperaturer på vei, kan det være smart å legge om til vinterdekk. Holder det seg mildt, kan du beholde sommerdekkene på en liten stund til – men følg nøye med på temperaturene. Er du i tvil, er det bedre å bytte enn å ta sjansen på at man ikke kommer utfor glatt vei.

– Det viktigste rådet er imidlertid å kjøre forsiktig. Høsten og tidligvinteren har mange overraskelser lur, som man bør være klar over, sier rådgiveren og legger til:

– Løvfall kan skjule is, men også vann som renner ut på veien kan utgjøre fare fordi det kan fryse på, spesielt om natten. I mange tilfeller ser dette ut som våt vei. Rimfrost kan også gjøre veiene glatte.

Sist oppdatert:

Mer om:

MotorPå veien